داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای صفراوی مزاج ها در ماه مبارک رمضان

در این مطلب به بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای افراد دارای مزاج گرم و خشک (صفرا) در ماه مبارک رمضان می‌پردازیم.

افراد دارای مزاج گرم و خشک اغلب لاغر اندام با استخوان‌های کشیده و محکم هستند. خواب‌شان کم و وزن‌شان ثابت است. نبض‌شان تند می‌زند و گرمای بدن‌شان بالاست. صاحبان مزاج گرم و خشک(صفراوی) ، تندخو و عصبی‌اند و پوست خشک و رگ‌های برآمده دارند. در این مطلب قوت به بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای افراد دارای مزاج گرم و خشک (صفرا) در ماه مبارک رمضان می‌پردازیم.

ماه رمضان و صفراوی مزاج‌ها

پس اگر مزاج‌تان گرم و خشک (صفرا) است …

از مصرف غذاهای نفاخ خودداری کرده یا آن‌ها را با مصلحات مصرف کنید. به عنوان مثال عدس باید با پودر آویشن و باقلا با گلپر مصرف شود. البته یادتان باشد مزاج‌های گرم و خشک نباید از ادویه‌های زیاد استفاده کنند، زیرا مزاج ادویه‌هایی مانند دارچین، زیره و زنجبیل گرم و خشک است و موجب افزایش گرمی و خشکی این افراد می‌شود. همچنین برای رفع نفخ، بهتر است حبوبات را حدود ۳۰ دقیقه بپزید، آب آن را دور بریزید و دوباره آب ریخته و اجازه دهید خوب بپزد.
باید در ماه مبارک رمضان از مصرف غذاهای خشک و تنقلاتی مانند گردو، بادام، سنجد، فندق، ته‌دیگ برنج، سرخ‌کردنی‌ها، پفک، چیپس، انواع بیسکوئیت، شکلات و شیرینی بپرهیزید.
اگر مزاج‌تان گرم و خشک است از قرار گرفتن در محیط‌هایی که موجب عصبانیت و خشم می‌شود، بپرهیزید زیرا خشم و عصبانیت موجب افزایش گرمی و خشکی و آسیب بدن می‌شود.
مزاج شیر مرطوب و مصرف آن برای صاحبان مزاج گرم و خشک مفید است.
مصرف غذاهای لعاب‌دار و شورباهای ملایم برای این افراد مناسب است.

منبع:مجله نیک ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *