درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

دیابت بر خواب چه تأثیری دارد؟انواع اختلالات خواب در ارتباط با دیابت!

تحقیقات اخیر دیابت را یکی از علل اختلال خواب در افراد دیابتی معرفی کرد!

دیابت و بی خوابی

در بیماری دیابت بدن قادر نیست به میزان کافی انسولین تولید کند. این امر موجب بالا رفتن سطح قند خون می‌شود. رایج‌ترین انواع دیابت، دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ هستند که در مطالب گذشته در مورد آن‌ها به طور مفصل توضیح دادیم. در دیابت نوع ۱ لوزالمعده انسولین ترشح نمی‌کند پس باید روزانه انسولین تزریق کنید. در دیابت نوع ۲ بدن مقداری از انسولین مورد نیاز خود را تولید کرده اما این مقدار کافی نیست. با  عطارباشی همراه شوید تا با جزئیات تحقیقات اخیر درباره‌ی تاثیر دیابت بر خواب آشنا شوید.

بسته به اینکه تا چه میزان می‌توانید قند خون را کنترل کنید، علائمی را تجربه خواهید کرد. علائم کوتاه مدت در قند خون بالا شامل تشنگی یا گرسنگی مکرر و همچنین تکرر ادرار می‌باشد. این علائم می‌توانند روی خواب شما نیز تأثیر داشته باشند.

چرا علائم دیابت روی خواب تأثیر می‌گذارد؟

در یکی ازتحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، محققان ارتباط بین دیابت و اختلالات خواب را مورد بررسی قرار دادند. اختلالات خوابشامل به سختی به خواب رفتن، خوابیدن یا بیش از حد خوابیدن می‌شود. محققان رابطه‌ای بین دیابت و اختلالات خواب پیدا کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که اختلالات خواب از عوامل خطرساز دیابت به شمار می‌رود که به برخی مواقع می‌تواند کنترل شود.

داشتن دیابت لزوماً منجر به اختلالات خواب نمی‌شود. بلکه بستگی به علائم دیابت و چگونگی کنترل آن‌ها دارد. برخی علائم که معمولاً در زمان استراحت با آن‌ها مواجه می‌شوید عبارت‌اند از:

میزان قند خون

قند خون بالا می‌تواند منجر به تکرر ادرار شود. در این صورت شب باید مرتب به دستشویی بروید.

عوارض قند خون بالا

زمانی که خون گلوکز اضافی دارد آب را از بافت‌ها جذب می‌کند. این حالت احساس تشنگی را به وجود می‌آورد. به همین دلیل شب‌ها از خواب بیدارتان کرده و مجبورتان می‌کند چند لیوان آب بنوشید.

علائم قند خون پایین

علائم کاهش قند خون مانند لرزش، سرگیجه و عرق کردن نیز می‌توانند روی خواب شما تأثیر بگذارند.

انواع اختلالات خواب در ارتباط با دیابت

پریشانی در شب در افراد دیابتی بسیار شایع است. اگرچه این پریشانی معمولاً ناشی از علائم دیابت می‌باشد، ممکن است پای مشکلات دیگری نیز در میان باشد. بیشتر اختلالات خواب و اختلالات دیگری که روی خواب تأثیر می‌گذارند در افراد دیابتی دیده می‌شود.

آپنه خواب

شایع‌ترین اختلال خواب در افراد دیابتی است. این اختلال شامل قطع شدن تنفس در طول شب و زمانی که خواب هستید می‌شود.

آپنه خواب در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم شایع‌تر است. چرا که بیشتر این بیماران در سنی هستند که اضافه وزن داشته که می‌تواند راه عبور هوا را تنگ‌تر کند.

سندروم پاهای بی قرار (RLS)

سندروم پاهای بی قرار اصرار به حرکت دادن پاهاست. این اختلال عصرها بیشتر می‌شود که ممکن است خوابیدن را با مشکل روبرو کند. این اختلال ممکن است بر اثر کمبود آهن نیز رخ دهد. خطرات سندروم پاهای بی قرار را می‌توان قند خون بالا، مشکلات کلیوی و اختلالاتتیروئید دانست.

بی خوابی

بی خوابی را می‌توان مشکل در به خواب رفتن و خواب ماندن دانست. افرادی که سطح استرس بالایی دارند بیشتر در معرض بی خوابی هستند. همچنین اختلال خواب را می‌توان از عوارض دیابت و قند خون بالا دانست.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *