داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

آشنایی با خواص بی نظیر سرو کوهی

۱۷۰ نوع سرو کوهی در طبیعت وجود دارد که معروف‌ترین آن با نام Juniperus communis شناخته میشود. برخی از گونه‌های این گیاه سمی بوده و نباید به هیچ وجه مصرف شوند. در ادامه قصد داریم به بررسی خواص سرو کوهی بپردازیم.

پاک‌کننده‌ و تقویت‌کننده کلیه

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» میوه‌های سرو کوهی برای پاکسازی کلیه‌ها و ترمیم آنها مفید هستند. این گیاه برای بهبود روماتیسم، آرتریت و به طور کلی کاهش درد عضلانی و مفصلی مفید میباشد. یک قاشق غذاخوری از توت‌های سرو کوهی را درون یک فنجان آب داغ ریخته و بگذارید برای ۱۰دقیقه دم بکشد، روزانه ۳ فنجان از این دمنوش را میل کنید.

مبارزه با عفونت‌های مجاری ادراری

خواص ضدمیکروبی موجود در این گیاه، سرو کوهی را به دارویی قوی برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری تبدیل کرده است. می‌توانید با نوشیدن چای این گیاه به مبارزه با عفونت‌ها پرداخته و حتی دستگاه ادراری را تقویت کنید. برای تهیه‌ی این چای کافیست یک قاشق غذاخوری از میوه‌های سـرو کوهی را به صورت خشک شده یا تازه له کنید، سپس یک فنجان آب جوش را بر روی آنها ریخته و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند. سپس آب بدست آمده را ۳بار در روز میل کنید.

کمک به آلزایمر

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که عصاره بدست آمده از برگ‌های سرو کوهی می‌توانند برای بهبود آلزایمر مفید باشند. این عصاره حاوی آنتی اکسیدان بوده و توانایی مهار کردن آنزیمی به اسم کولین استراز را دارد که نقش مهمی را در پیشرفت بیماری آلزایمر ایفا میکند.

درمانگر بالقوه‌ی پارکینسون

مطالعات نشان داده‌اند که استنشاق روغن سرو کوهی می‌تواند به طور چشمگیری فعالیت آنزیم استیل‌کولین‌استراز را کاهش دهد. این موضوع باعث میشود تا به سـرو کوهی بعنوان یک درمانگر بالقوه برای پارکینسون نگاه کنیم. این گیاه همچنین ممکن است برای درمان زوال عقل و گلوکوم نیز مفید واقع شود.

تقویت غذاهای تخمیری

سـرو کوهی حاوی نوعی ماده است که به تقویت میکرو‌ارگانیسم‌های موجود در فرآیند تخمیر کلم ترش یا ترشی‌ها کمک میکند.

مراقب باشید

مصرف میوه‌های سـرو کوهی به مقدار زیاد ممکن است باعث مسموم کننده باشد. در دوره‌ی بارداری از مصرف این میوه خودداری کنید، همچنین سرو کوهی برای افرادی که به اختلالات التهابی مرتبط با کلیه مبتلا هستند مناسب نیست. برخی از گونه‌های این گیاه نیز سمی بوده و حتما برای مصرف آن با متخصص مشورت کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *