درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

کشف جدیدی برای بهره بردن از ویروس زیکا

ویروس زیکا علیه تومور مغزی

گروهی از دانشمندان برای اولین بار،‌ آزمایش‌های تازه‌ای را درباره ویروس زیکا انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که ویروس زیکا می‌تواند تومورهای مغزی را نابود کند.

محققان دانشگاه کمبریج در این آزمایش‌ها از ویروس زیکا برای مقابله با گلیوبلاستوما استفاده کردند که رایج‌ترین و تهاجمی‌ترین نوع تومور مغزی است و سالانه حدودا ۲ هزار نفر را در سرتاسر بریتانیا مبتلا می‌کند.

نکته مهم‌تر این‌که ویروس زیکا، برخلاف روش‌های درمانی دیگر، می‌تواند از سد خونی-مغزی (blood-brain barrier) عبور کند. این غشای خاص مانند فیلتر عمل می‌کند و مانع از عبور ترکیبات مختلف، به غیر از مواد مغذی حیاتی می‌شود.

قابلیت ویروس زیکا برای عبور از سد خونی-مغزی باعث ایجاد ناتوانی‌های شدید در نوزادان از طریق حمله به سلول‌های بنیادی در مغز می‌شود، اما دانشمندان امیدوارند که از این ویژگی برای مبارزه با سرطان کمک بگیرند.

در گلیوبلاستوما، سلول‌های سرطانی به سلول‌های درحال رشد مغزی شباهت پیدا می‌کنند،‌ اما محققان می‌گویند که ویروس زیکا می‌تواند به این سلول‌ها نیز حمله کند.

دکتر هری بالسترود (از اعضای تیم مطالعاتی) می‌گوید: «شیوع ویروس زیکا در نوزادان و کودکان، یکی از نگرانی‌های اساسی در حوزه سلامت جهانی است. تمرکز بیشتر روی این ویروس، امکان به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر درباره آن و پیدا کردن روش‌های درمانی جدید را افزایش می‌دهد. ما امیدواریم که با استفاده از ویروس زیکا بتوانیم رشد تومور مغزی را آهسته کنیم و در آینده به درمان‌های اساسی برسیم».

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *