دهان و دندانسلامتینکات سلامتی

توصیه‌های اساسی برای مراقبت از مسواک

مسواک زدن، نقش مهمی در زندگی روزمره ما بر عهده دارد و بهداشت دهان و دندان را حفظ می‌کند. مراقبت از مسواک و حفظ کیفیت آن نیز یکی از مهم‌ترین ملاحظات برای بهداشت مطلوب دهان و دندان است. با توجه به اهمیت موضوع، انجمن دندان‌پزشکی آمریکا (ADA) به مردم جهان توصیه می‌کند که مسواک‌های خودشان را هر ۳ تا ۴ ماه تعویض کنند و در صورت مشاهده هر گونه فرسودگی در مسواک می‌توانند این کار را زودتر هم انجام بدهند.

در سال‌های اخیر، دانشمندان درباره این موضوع مهم مطالعه کرده‌اند که آیا مسواک‌ها می‌توانند حاوی میکروارگانیسم‌های مخربی باشند که باعث ابتلا به بیماری‌های دهانی یا سیستمیک می‌شوند یا خیر. آنان می‌دانند که حفره‌های درون دهان می‌توانند صدها نوع مختلف از میکروارگانیسم‌ها را در خود جای بدهند. درنتیجه، اصلا تعجب‌برانگیز نیست که بعضی از همین میکروارگانیسم‌ها درحین مسواک زدن به درون مسواک منتقل شوند. همچنین، این امکان هم وجود دارد که میکروارگانیسم‌های موجود در محیط نگهداری مسواک به درون مسواک نفوذ کنند. حتی این نکته را هم باید در نظر گرفت که به‌محض باز کردن بسته مسواک، شانس نفوذ باکتری‌ها به درون آن منتفی نیست.

البته بدن انسان دائما در معرض تماس با میکروب‌هایی قرار دارد که بالقوه مضر هستند و این مساله فقط به مسواک محدود نیست. با این‌حال، بدن به‌طور طبیعی قادر به دفاع از خودش در مقابل انواع بیماری‌ها است و این کار را از طریق مکانیسم‌های فعال و غیرفعال خودش به انجام می‌رساند.

اگرچه بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که میکروارگانیسم‌های مختلفی می‌توانند روی مسواک (پس از استفاده) رشد کنند، و همچنین مطالعات دیگری به بررسی روش‌های مناسب برای کاهش سطح این باکتری‌ها در مسواک پرداخته‌اند، اما باید به یک نکته مهم توجه کرد: مدارک علمی بالینی برای اثبات رشد باکتری‌ها روی مسواک و قطعی بودن ابتلا به بیماری‌های دهانی یا سیستمیک مختلف ناشی از آن، ناکافی هستند.

توصیه‌های اساسی برای مراقبت از مسواک

۱. مسواک، یک وسیله خصوصی است. استفاده اشتراکی از مسواک می‌تواند مایعات و میکروارگانیسم‌های موجود در بدن افراد را به همدیگر منتقل کند و درنتیجه افراد را در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار بدهد. این کار نادرست، خصوصا برای افرادی خطرناک است که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا مبتلا به بیماری‌های پُرخطر هستند.

۲. مسواک را بعد از استفاده کاملا با آب تمیز کنید تا همه خمیردندان باقی‌مانده و ذرات دیگر از آن جدا شوند. در صورت امکان، مسواک را همیشه در حالت ایستاده قرار بدهید و بگذارید تا استفاده بعدی در معرض تماس با هوا قرار بگیرد و از این طریق خشک شود. اگر بیشتر از یک مسواک در ظرف مخصوص نگهداری از مسواک دارید، حتما مسواک‌ها را با فاصله مناسب از هم قرار بدهید تا از انتقال آلودگی‌ها جلوگیری کنید.

۳. همیشه درپوش مسواک را نگذارید یا از آن‌ها در ظرف‌های بسته نگهداری نکنید. توجه داشته باشید که محیط‌های مرطوب مانند ظرف‌های دربسته، شانس رشد میکروارگانیسم‌ها را افزایش می‌دهند.

۴. مسواک را بعد از ۳ تا ۴ ماه تعویض کنید. دلیل این توصیه مهم، این است که مسواک‌ بعد از مدتی فرسوده می‌شود و اثربخشی آن برای تمیز کردن دندان‌ها کاهش پیدا می‌کند. مسواک کودکان هم باید زودتر از مسواک بزرگسالان تعویض شود.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *