تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایورزش

افزایش قدرت عضلانی با پرطرفدارترین مکمل

آیا می‌دانید پرطرفدارترین مکمل برای افزایش قدرت عضلانی چیست؟

در حال حاضر کراتین یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین مکمل‌ها  است؛ اگر جستجویی در وب داشته باشید خواهید دید که چه گزینه‌های زیادی برای انتخاب مکمل دارید. از کجا بدانیم که چه کراتینی برای ما مناسب‌تر بوده و مصرف آن بهتر است؟ برای پاسخ به این پرسشها با این مقاله همراه شوید تا بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشید.

بدون شک کراتین یکی از بهترین مکملها برای افزایش قدرت عضلانی و سایز عضلات است؛ اما کدام مکمل بهترین نتیجه را برای‌تان خواهد داشت؟

برندهای جدید و انواع تأیید شده ای از کراتین به بازار مصرف عرضه شده اند، هرکدام از این محصولات مدعی هستند که حتی از کراتین مونوهیدرات اصلی نیز موثرترند. بسیاری از انواع کراتین موجود در بازار با مصرف میزان کمتری نسبت به مونوهیدرات، نتیجه‌های بهتری از این محصول خواهند گرفت.

در ادامه به معرفی انواع کراتین خواهیم پرداخت تا بدانید که کدام محصول برای شما مناسبتر است.

کراتین مونوهیدرات

فواید: ارزان و ثابت شده

کراتین مونوهیدرات رایج‌ترین شکل استفاده از کراتین بوده و بیشترین پژوهشها بر روی این نوع از کراتین انجام گرفته است. تمامی تأثیرات مثبتی که مربوط به استفاده از کراتین است (افزایش حجم عضله ای، سایز و قدرت عضلانی) مربوط به این کراتین مونوهیدرات می شود. کراتین مونوهیدرات به شکل پودری با ۸۸ درصد کراتین و ۱۲ درصد آب است؛ البته دقت کنید که تولیدکنندگان انواع دیگر کراتین، مدعی هستند که میزان بیشتری کراتین نسبت به محصولات دیگر در اختیار عضلات شما قرار می دهند؛ اما لازم است بدانید که کراتین مونوهیدرات ۹۹٫۱ درصد کراتین در اختیار عضلات قرارخواهد داد و دیگر جای زیادی برای پیشرفت محصولات دیگر وجود ندارد.

کراتین کری آلکالین

کری آلکالین شکلی از کراتین است که دارای کمی پودر آلکالین مانند بی‌کربنات است. تولیدکنندگان مدعی هستند که در این محصول تجزیه کراتین در شکم کمتر شده و به همین علت کراتین بیشتری به عضلات شما خواهد رساند. کری آلکالین هم به تنهایی فروخته شده و هم در مکمل های قبل تمرین، یافت می‌شود.

درحال حاضر، تنها یک مطالعه تأثیر این نوع از کراتین را مورد بررسی قرار داده است. پژوهشها نشان داده کسانی‌ که ۵ گرم کراتین مونوهیدرات و یا همان مقدار کری آلکالین را به مدت ۲۸ روز مصرف کرده و کسانی که مقدار کمتری کری آلکالین (۱٫۵ گرم) به صورت روزانه مصرف کردند، پیشرفت عملکردی داشته اند.

تمامی گروه ها پیشرفت چشمگیری از نظر حجم بدون چربی، درصد چربی بدنی، قدرت پرس سینه و قدرت پرس پا داشته اند. حتی گروه هایی که مقدار کمتری مکمل مصرف کرده اند نیز پیشرفت داشتند. البته گروهی که مونوهیدرات مصرف کرده بودند کراتین ماهیچه آنها به میزان ۵۰٫۴ درصد درپایان ۲۸ روز افزایش داشت، درحالی‌که گروهی که کری- آلکالین استفاده داشتند میزان کراتین ماهیچه‌ای‌شان تنها به ۲۷٫۳ درصد رسیده بود.

درهر صورت با مصرف هردوی این مواد چه اینکه مونوهیدرات مصرف کنید و یا کری آلکالین در پایان، اثرات قابل توجهی مشاهده خواهید کرد.

کراتین هیدروکلرید (HCL)

فواید: آب کمتر، نفخ کمتر

تولیدکنندگان این محصول مدعی هستند که این محصول در مقایسه با کراتین مونوهیدرات فواید بیشتری برای مصرف کننده خواهد داشت حتی اگر بخواهید دوز کمتری از آن را استفاده کنید. چون این نوع از کراتین میکرو شده اند، سازندگان HCL می گویند که می‌توانید با مصرف مقادیر کمتر، نتیجه ای مشابه بگیرید. این ادعا درحالی است که شما میزان کمتری از این محصول استفاده می‌کنید و همچنین به آب کمتری نیز نیاز دارید که از بروز نفخ و علائم و مشکلات گوارشی که جلوگیری می نماید.

البته اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد که اثبات کند این محصول از مونوهیدرات بهتر است. اگر شما معمولاً پس از مصرف کردن کراتین دچار نفخ و یا دل درد می شوید، بد نیست آن را امتحان کنید.

کراتین نیترات

فواید: میزان مصرف کمتر

کراتین نیترات یکی از جدیدترین انواع مکمل های کراتینی است. تولیدکنندگان مدعی هستند که با پیوند دادن مولکولهای کراتین به مولکولهای نیترات، مصرف کننده با مصرف مقدار کمتری از این ماده نتایج بیشتری در مقایسه با کراتین مونوهیدرات خواهد دید.

مطالعات نشان می دهد که مونوهیدرات کراتین دارای تأثیری مشابه تأثیر کراتین نیترات بوده و به همان میزان عملکرد ورزشی شما را افزایش خواهد داد.

حال برنده کیست؟

شکلهای عجیب و غریب کراتین که به‌تازگی معرفی می شود، هنوز هم قدرت مقابله با کراتین مونوهیدرات را ندارد. مونوهیدرات کراتین از انحلال پذیری بالایی برخوردار بوده و دارای فراهمی زیستی درصدی از دارو یا سم است که در گردش خون وارد می‌گردد بهتری نسبت به دیگر کراتین ها است؛ درحال حاضر شکست دادن مونوهیدرات کار آسانی نیست.

درحالی که بعضی از این مکمل ها وعده های بسیاری درمورد حجم کمتر و تأثیرگذاری بیشتر روی عضلات شما می دهند؛ اما پژوهشهای بسیاری برای ارزیابی و اطمینان از ایمن بودن آنها در دوزهای بالا باید انجام گیرد. تنها در صورتی که در این آزمایشها عملکرد بهتری از خود نشان دهند، پادشاهی مونوهیدرات پایان می‌یابد.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *