داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

سلولیت را با روشهای طبیعی درمان کنید

افراد زیادی در برخی از اندام‌های خود، بافت‌های چربی دارند که به سلولیت (به انگلیسی: Cellulite) معروف هستند. بروز این سلولیت‌ها بیماری محسوب نمی‌شود، اما تاثیر زیادی روی زیبایی پوست دارد. اگرچه سلولیت با اضافه وزن و چاقی در ارتباط است، ولی باید بدانید افراد لاغر نیز دچار این مشکل می‌شوند. طب سنتی برای پیشگیری و کاهش این بافت‌های چربی، درمان سلولیت با روش‌های طبیعی را توصیه می‌کند. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

درمان سلولیت

سلولیت چیست؟

سلولیت تجمع بافت‌های چربی در زیر پوست است که اغلب در قسمت ران، باسن و پایین شکم دیده می‌شود. این بافت‌های چربی فشار زیادی روی عروق لنفاوی می‌آورند و موجب اختلال در تخلیه‌ی لنف و جریان خون در موضع خاصی می‌شوند، درنتیجه اختلال جریان خون، مواد شیمیایی و سموم حاصل از متابولیسم در دیواره‌‌‌ها رسوب کرده و در نهایت با تشکیل بافت فیبروز اطراف بافت چربی، سلولیت بروز می‌کند. چربی سلولیت از نظر فیزیولوژی مانند چربی طبیعی بدن است. این تجمع چربی معمولا به شکل فرورفتگی‌هایی روی پوست نواحی خاصی است. در موارد خیلی شدید، سلولیت ظاهر پوست را چروکیده می‌کند و روی آن نواحی پر از برآمدگی و فرورفتگی می‌شود.

دلایل بروز سلولیت

سلولیت اغلب در افراد دارای اضافه وزن دیده می‌شود؛ اما افراد لاغر هم ممکن است به این عارضه مبتلا شوند. یکی از مهم‌ترین دلایل سلولیت، عوامل ارثی است. یعنی احتمال پیدایش سلولیت در افرادی که در خانواده‌ی خود سابقه‌ی این حالت را دارند، بیشتر است. برخی عوامل دیگر عبارتند از:

– ضخامت و رنگ پوست (سلولیت در افرادی که پوست روشن دارند بیشتر دیده می‌شود).

– بارداری و استفاده از داروهای جلوگیری از بارداری

– رژیم غذایی نامناسب

– سوخت و ساز کند بدن

– عدم فعالیت فیزیکی

– تغییرات هورمونی

– کاهش آب بدن

نسخه‌های خانگی درمان سلولیت

سلولیت درمان قطعی ندارد، اما رعایت برنامه‌ی غذایی و ورزش و استفاده از برخی داروهای گیاهی به پیشگیری و درمان نسبی آن کمک می‌کند.

روغن کرچک

روغن کرچک به دلیل نفوذپذیری بالا، یک مرطوب‌کننده‌ی قوی محسوب می‌شود و در درمان سلولیت بسیار موثر است. به این منظور، این روغن را به دمای بالاتر از دمای محیط (ولرم) برسانید و به مدت ۲۰ دقیقه از آن برای ماساژ قسمت‌های موضعی که درگیر سلولیت هستند استفاده کنید. این قسمت‌ها را به خوبی ماساژ دهید و اجازه دهید روغن به مدت یک ساعت روی موضع سلولیت بماند، سپس به حمام بروید و بدن را با آب ولرم بشویید. می‌توانید عصاره‌ی لیمو، گریپ فروت و سنبل را با روغن کرچک ترکیب کنید.

عصاره‌ی هسته‌ی انگور

عصاره‌ی هسته‌ی انگور دارای آنتی‌اکسیدان و فلاوونوئیدهایی است که باعث تقویت گردش خون در پاها شده و قابلیت ارتجاعی (الاستسیته عروق خونی) عروق را حفظ می‌کند، درنتیجه از بروز سلولیت‌ها پیشگیری می‌شود. این عصاره‌ی گیاهی همچنین در پیشگیری از پیر شدن پوست و تقویت بافت عضلانی موثر است. به این منظور، چند قطره از این عصاره را روی موضع مورد نظر بریزید و ماساژ دهید.

قهوه

کافئین به افزایش متابولیسم بدن و جریان خون کمک می‌کند و باعث آزادسازی چربی‌ها از دیواره‌ی سلولی و استحکام پوست می‌شود. مقداری قهوه، روغن نارگیل و شکر را ترکیب کرده و یک خمیر درست کنید. این خمیر را کمی حرارت دهید و وقتی سرد شد، آن را روی بدن‌تان ماساژ دهید. این کار به رفع سلولیت‌ها کمک زیادی خواهد کرد.

درمان سلولیت

سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی‌ سیب از دوستان خوب پوست بوده و در مقابله با چند اختلال پوستی از جمله سلولیت‌ها، التهاب پوستی و قرمزی ناشی از کم آبی بدن بسیار موثر است.

سه قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و مقداری عسل را مخلوط کنید. یک پنبه بردارید، آن را با این ترکیب آغشته کرده و روی پوست ماساژ دهید تا موجب لایه برداری و حذف سلولیت‌ها شود. همچنین می‌توانید دو قاشق غذاخوری سرکه را با عسل و آب سرد مخلوط کنید و هر روز صبح به مدت یک ماه بنوشید.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی حاوی لیکوپن است و از تجمع چربی و تجزیه‌ی کلاژن پیشگیری می‌کند. یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه را با دو عدد گوجه‌فرنگی له شده مخلوط کرده و به مدت ۱۵ دقیقه از این ترکیب برای ماساژ قسمت‌های سلولیت استفاده کنید. به مرور زمان، اثر آن را در درمان سلولیت نواحی مختلف بدن خواهید دید.

گیاه آب بشقابی

گیاه آب بشقابی بدن را در ساخت کلاژن تحریک کرده و سیستم گردش خون را تقویت می‌کند، به این ترتیب از ایجاد سلولیت پیشگیری کرده یا آن را درمان می‌کند. این گیاه دیواره‌ی رگ‌ها را تقویت و موجب افزایش انعطاف‌پذیری در بافت همبند و استحکام پوست می‌شود.

 عصاره‌ی این گیاه را می‌توان در غالب مکمل‌های غذایی و کرم استفاده کرد.

نمک دریا

نمک دریا سموم پوست و بدن‌ را دفع می‌کند و در پیشگیری و درمان سلولیت موثر است. وان حمام را از آب گرم پر کرده و در آن به اندازه‌ی دو فنجان نمک دریا اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در این آب بنشینید.

درمان سلولیت با آب پرتقال

نوشیدن آب پرتقال قبل از صبحانه به درمان سلولیت ، لکه‌های پوستی، چین و چروک پوست و رفع خطوط پوستی کمک می‌کند و باعث روشن شدن پوست می‌شود. مصرف آب پرتقال در هنگام ناشتا در تصفیه‌ی خون و آب‌رسانی پوست موثر است.

ویتامین E

ویتامین E پوست شما را سالم و مرطوب نگه می‌دارد و از بروز مشکلات پوستی از جمله خارش، التهاب، قرمزی و کشش پوست جلوگیری می‌کند. برای کمک به درمان سلولیت، محل آسیب دیده را با ویتامین E ماساژ دهید.

ژلاتین

مصرف روزانه‌ی دو قاشق غذاخوری ژلاتین می‌تواند در پیشگیری و درمان سلولیت با افزایش قدرت عضلانی موثر باشد.

از مسواک استفاده کنید

استفاده از یک مسواک نرم در کاهش میزان سلولیت و بازسازی سلول‌های جدید و سالم کمک‌کننده است. روزی دو بار یک مسواک خشک را از چپ به راست، قبل از حمام روی منطقه بکشید. این کار به جریان خون بهتر در مناطق سلولیت و بازسازی سلول‌های سالم کمک می‌کند.

توصیه‌های طلایی

– مصرف عسل، هویج، کلم بروکلی، گندم با گلوتن و پروتئین به کاهش سلولیت کمک بسیاری می‌کنند.

– برای کنترل سلولیت از مصرف سس تند، تنقلات شور (حتی آجیل‌های بوداده) و غذاهای سرخ شده بپرهیزید.

– کم آبی بدن از دلایل اصلی بروز سلولیت است، بنابراین مصرف مایعات را افزایش دهید.

– ماهی یا کپسول روغن ماهی (دو تا سه بار در هفته)به خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند.

– استفاده از مرطوب‌کننده‌های دارای شیر (دو بار در طول روز) مفید است.

– تمرین‌های ورزشی منظم در کنترل سلولیت بسیار موثر است.

– مصرف قند و شکر را کاهش دهید.

منبع: مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *