داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان کیست مویی با گیاهان دارویی

از نگاه طب سنتی تجمع سودا در این ناحیه ی خاص بدن مهم ترین دلیل ایجاد کیست مویی است. سودا خلطی سنگین است که به دلایل مختلف از جمله تغذیه ی نامناسب ایجاد می شود و تمایل به رسوب در نواحی تحتانی بدن در انتهای ستون فقرات دارد و اگر بدن نتواند این رسوب را پاک کند، کیست های مویی بروز می کنند.

نسخه های درمانی

در منابع طب سنتی یبوست را “ام الامراض” می نامند و برخی از حکمای این طب معتقدند این بیماری می تواند باعث جذب سموم و مواد زائد در بدن شده و در نتیجه باعث ایجاد عفونت و بروز کیست مویی شود، بنابراین ابتدا باید یبوست را با استفاده از ملین های دارویی و پاکسازی مزاج درمان کرد.

یک قاشق غذاخوری آویشن آسیاب نشده و یک قاشق غذاخوری گل ختمی را با یک و نیم لیوان آب ترکیب کنید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی شعله ی کم بجوشد، سپس آن را صاف کرده و میل کنید. افراد گرم مزاج می توانند پنج عدد عناب و افراد سرد مزاج یک قاشق مرباخوری بابونه به این ترکیب اضافه کنند.

مصرف خوراکی داروهای گیاهی ضدعفونت مثل پوست درخت بید، گل ختمی، زنیان، آویشن و بابونه با توجه مزاج بیمار و با مشورت متخصص طب سنتی توصیه می شود.

یک قاشق چای خوری سیاه دانه را با کمی عسل مخلوط کرده و به مدت ۴۰ روز صبح ناشتا مصرف کنید.

ضمادهای گیاهی

در برخی مانبع طب سنتی برای درمان کیست های مویی استفاده از برخی ضمادهای گیاهی توصیه شده است:

مقداری اسپرزه را آسیاب کرده و با مرهم سیاه مخلوط کنید. این ضماد را روزی دوبار(صبح و شب) روی کیست بمالید . بعد از چند روز استفاده، کیست سرباز کرده و تخلیه می شود. این ضماد باید تا تخلیه ی کامل عفونت مصرف شود. بهترین نشانه برای درمان بیماری، از بین رفتن علائم بالینی مانند خروج چرک و خون، درد و قرمزی است.

مقدار مساوی آویشن، تخم گشنیز، گل ختمی ، تخم مرو و اسپرزه را پودر کنید و مقداری از آن را با آب جوش ترکیب کرده و خمیر کنید و روی محل کیست بمالید. اجازه دهید تا ۲۴ ساعت بماند و رطوبت خود را از دست ندهد(اگر ضماد خشک شود، موثر نخواهد بود). این کار را تا یک هفته تکرار کنید تا کیست سرباز کند و کاملا تخلیه شود.

منبع: مجله نیک ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *