داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

نسخه‌های گیاهی برای درمان سرطان پوست

سرطان پوست یکی از شایعترین انواع سرطان در جهان است و افراد زیادی به آن مبتلا هستند. در اغلب موارد ریشه‌ی پدیدار شدن این سرطان در فرد مربوط به پرتوهای فرابنفش نور خورشید میباشد. سرطان پوست انواع مختلفی دارد که برخی از آنها خفیف و بعضی شدید و مزمن هستند. در این نوشتار قصد داریم به بررسی انواع سرطان پوست پرداخته و در نهایت نسخه های طب سنتی را برای درمان سرطان پوست معرفی کنیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

درمان سرطان پوست

انواع سرطان پوست

سرطان پوست شامل تغییرات غیرعادی در لایه‌ی بیرونی پوست است که می‌تواند در همه‌ی افراد و هر رنگ پوستی ظاهر شود. سرطان پوست معمولا در نقاطی‌ از بدن بروز می‌کند که بیش از همه در معرض آفتاب هستند و انواع مختلفی دارد:

کارسینوم سلول بازال: این نوع سرطان معمولا در نواحی از پوست ظاهر می‌شود مانند گردن یا صورت که در معرض آفتاب هستند. نشانه‌ی این نوع سرطان یک برآمدگی چرکی یا سفید در پوست صورت یا یک زخم صاف به رنگ قهوه‌ای است.

کارسینوم سلول سنگفرشی: علائم این سرطان معمولا در گوش‌ها و دست‌ها بروز می‌کند که در معرض آفتاب هستند. برآمدگی‌های قرمز و سفت، ضایعه‌های مسطح، پوسته پوسته و دلمه بسته شده از نشانه‌های این سرطان پوستی هستند.

ملانوم: خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست است که می‌تواند در هر نقطه از بدن به خصوص خال‌ها به وجود بیاید. معمولا در تنه، سر و گردن مردان یا روی پاهای زنان و در افرادی که رنگ پوست‌شان تیره است، در کف پا و دست یا زیر ناخن‌ها ظاهر می‌شود.

ملانوم با لکه‌های قهوه‌ای بزرگ روی پوست، تغییر در اندازه، رنگ، حساسیت و خونریزی خال‌ها، زخم یا ضایعه‌ای سرخ، سفید، آبی یا مشکی، زخم‌های کف دست و پا یا نقاط پوشیده در مخاط مانند بینی، دهان، مقعد یا واژن ظاهر می‌شود.

چه افرادی بیشتر در خطر هستند؟

– ضایعه‌های پیش سرطانی پوست به نام «کراتوز آکتینیک» خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند. این ضایعه‌ها معمولا به شکل تکه‌های فلس مانند که رنگ‌های متفاوتی از قهوه‌ای تا صورتی دارند و روی پوست صورت، سر و دست‌ها خود را نشان می‌دهند.

– افرادی که در مناطق آفتابی و گرم زندگی می‌کنند و بیش از دیگران در معرض نور خورشید هستند. زندگی در مناطق مرتفع که نورخورشید در آنجا شدیدتر و قوی‌تر است نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

– افرادی که بدن آن‌ها پر از خال بوده یا خال‌های غیرعادی به نام خال‌های دیسپلاستیک (بزرگتر از خال‌های عادی) در بدن‌شان وجود دارد.

– افرادی که سیستم ایمنی آنان در اثر سرطان، داروهای مصرفی در پیوند عضو و ایدز ضعیف شده است.

– افرادی که از رادیوتراپی برای درمان بیماری‌هایی مانند اگزما و آکنه استفاده می‌کنند.

– گاهی ابتلا به سرطان پوست زمینه‌ی خانوادگی دارد. اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به این بیماری است، دیگران نیز باید به طور منظم توسط پزشک معاینه شوند.

– افرادی که در زمان کودکی یا نوجوانی آفتاب سوختگی را تجربه کرده‌اند.

– هر چه مدت زمانی که فرد در مقابل اشعه‌ی خورشید قرار می‌گیرد بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان پوست بیشتر می‌شود.

* افرادی که پوست روشن یا کک و مک دارند بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.

درمان سرطان پوست

نسخه‌های گیاهی برای درمان سرطان پوست

با وجود این که طبیعت بسیار بخشنده است و داروهای گیاهی فراوانی در اختیار بشر قرار داده، اما بهتر است از این گیاهان مفید برای پیشگیری و حفظ سلامتی خود استفاده کنید.

گیاه خار مریم

این گیاه باعث پیشگیری از رشد انواع تومورها شده و مانع عواملی می‌شود که در رشد سرطان پوست نقش دارند، زیرا خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی بالایی دارد و به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. این گیاه حاوی ترکیباتی مانند سیلیمارین، تیرامین، هیستامین، عصاره‌های روغنی، فلاوونوئیدها، موسیلاژ و … است. می‌توانید از ساقه، ریشه، برگ و گل‌های این گیاه استفاده کنید یا آن را به شکل ماسک روی پوست قرار دهید. این کار در پیشگیری از سرطان پوست نقش دارد. توجه داشته باشید برخی افراد پوست حساسی دارند که در تماس با این گیاه دچار قرمزی می‌شود.

درمان سرطان پوست با زردچوبه

کورکومین موجود در زردچوبه، خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی قوی دارد. این ماده از سلول‌های سالم در برابر سرطان پوست محافظت و همچنین از بروز و رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کند. اگر می‌خواهید از ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان پوست دور بمانید به انواع غذاها و سالادهای‌تان زردچوبه اضافه کرده یا چای آن را میل کنید.

زردچوبه همچنین رشد رگ‌های خونی که سلول‌های سرطانی را تغذیه می‌کنند، مسدود کرده و التهاب بافت‌ها را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از خواص زردچوبه این است که به کبد کمک می‌کند تا سموم و توکسین‌ها را از بدن دفع کند.

گیاه اسپیرولینا

اسپیرولینا یک جلبک سبز آبی میکروسکوپی است که تومورهای سرطانی را از بین می‌برد و با برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان پوست مقابله و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. گیاه اسپیرولینا خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که با رادیکال‌های آزاد مقابله و تقویت‌کننده‌ی سلول‌های مقابله‌کننده با سرطان پوست است.

به این منظور، قبل از غذا یک عدد کپسول تهیه شده از عصاره‌ی گیاه اسپیرولینا را به مدت یک ماه مصرف کنید. اگر قرص خاصی می‌خورید، قبل از مصرف این کپسول‌ها با پزشک مشورت کنید.

چای سبز

براساس تحقیقات، استفاده‌ی موضعی از چای سبز روی پوست برای مقابله با اثر اشعه‌های ماورای بنفش مفید است. همچنین مصرف چای سبز، سلول‌هایی که در مراحل ابتدایی سرطان پوست قرار دارند را از بین می‌برد. شما می‌توانید برای پیشگیری از انواع سرطان پوست روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری عسل به این نوشیدنی تاثیر آن را بیشتر خواهد کرد. همچنین می‌توانید بعد از مصرف چای سبز مقداری از آن را خنک کرده و با پنبه به پوست‌تان بمالید.

جنسینگ قرمز

جنسینگ قرمز سرشار از ترکیبی به نام «ژرمانیوم» است که باعث اکسیژن رسانی به سلول‌ها می‌شود، به همین دلیل به سلول‌های سرطانی که معمولا در هوا و اکسیژن زیست می‌کنند آسیب می‌رساند. این گیاه همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با خستگی ناشی از داروهای ضدسرطان مقابله می‌کند.

* گیاهانی مانند رزماری، آویشن، مریم گلی، جینکو، گزنه، زنجبیل، جعفری و برگ‌های گل بنفشه نیز خواص آنتی اکسیدانی دارند و از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کنند.

توصیه‌های مهم

– عامل مهمی که در سلامت پوست نقش دارد، سبک زندگی شماست. اگر تغذیه‌ی سالم و سلامت روح و روان داشته باشید، ورزش کنید و استرس‌تان را کاهش دهید، قدم بزرگی در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان برداشته‌اید.

– برای پیشگیری از سرطان پوست باید از قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید به خصوص در ساعت‌ ۱۰ صبح تا چهار بعد از ظهر بپرهیزید.

– اگر به دلیل شغل و فعالیت‌های روزانه‌تان مجبور هستید به طور مرتب در نور آفتاب باشید، حتما از کرم ضدآفتاب مناسب، لباس‌های آستین بلند و کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

– اگر بیماری یا مشکل خاصی دارید، حتما قبل از مصرف داروهای گیاهی با پزشک مشورت کنید.

منبع: مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *