آشپزیسوپ و آشغذای ایرانی و محلی

دستور تهیه آش شولی یزدی

به هر نقطه از ایران که سفر کنیم، مردم آش محلی مربوط به خود را دارند که در این مقالهآش محلی یزد یعنی شولی را برای شما آموزش مي دهیم.این آش مخصوص استان یزد هست، آش شولیِ اصیل یزدی را درست کنید و در ظهر جمعه یک غذای محلی بخورید.

مواد لازم آش شولی یزدی

سبزی «نصف آن اسفناج و نصف دیگر شوید، تره، جعفری و چند شاخه شنبلیله» ۱۵۰۰ گرم
چغندر بزرگ ۲ عدد
پیاز ۳ عدد
نعنا خشک ۲ قاشق غذا خوری
آرد ۱,۱/۲ لیوان
عدس ۱ لیوان
روغن به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
زردچوبه ۲ قاشق مربا خوری
سرکه به مقدار لازم

طرز تهیه آش شولی یزدی

۱- چغندر را پوست کنده، سپس آن را به صورت خلالی برش داده و با مقداری آب بگذارید روی شعله تا نیم پز شود.

۲- بعد از نیم پز شدن چغندر، عدس و سبزی خرده شده را به آن اضافه کنید و صبر کنید تاکاملا بپزد.در این فاصله نعنا و پیاز داغ را درست کنید و به آن زردچوبه را اضافه کنید.

۳- به آرد حدود ۴ تا ۵ لیوان آب اضافه کنید و سپس با دست، کاملا انها را با هم مخلوطکنید. وقتی سبزی و عدس پخته شد نصف پیاز داغ را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید چند قل بخورد.

۴- بعد از آن، ابتدا حدود ۴ لیوان آب جوش به آش اضافه کنید و سپس آرد آب گرفته را بهآرامی به آش اضافه کنید و همزمان هم، مفید به هم بزنید تا آرد گلوله نشود.

سایر نکات:

اگر آش خیلی غلیظ شد باز هم آب به آن اضافه کنید و سپس آن را مفید به هم بزنید تاغلظت آن چیزی شبیه سوپ شود.بعد از اینکه نمک و فلفل آش را اندازه کردید، به آن نعنا داغ و بقیه ي پیاز داغ و سرکه را اضافه کنید «گرچه کمی از آن را برای تزئین نگه مي داریم» و بگذارید تا چند قل بزند تا بوی تند سرکه کم شود.اگر سرکه دوست نداشتید مي توانید آش را با رب انار میل نمایید

منبع: پارس ناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *