داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

در فصل بهار از خوردن این چیزها خودداری کنید

دکتر محمد انصاری پور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: با آمدن بهار و کاسته شدن از سردی هوا، عبور از یک جبهه سرد و زمستانی به رسیدن یک جبهه معتدل بهاری که برف کوهستان‌ها آب و جویبارها روان می‌شوند، تغییرات متابولیسم ناشی از یک ذخیره زمستانی در بدن به جریان می‌افتد که تورم مفاصل، احساس لختی و خواب‌آلودگی، سنگینی بدن و گاه سکته از علائم آن است.

انصاری پور عنوان کرد: از منظر طب اسلامی و طب سنتی با اتخاذ تدابیری می‌توان از اثرات سوء این فصل کاسته و بر عکس آن را تبدیل به فایده برای جسم و روح کرد. از جمله تدابیری که در فصل بهار حکمای اسلامی و ایرانی با توجه به اقلیم و مزاج ایرانیان پیشنهاد کرده‌اند تدابیر تغذیه‌ای شامل باید‌ها و نباید‌هایی خوراکی است.

وی افزود: بهترین کار در بهار از منظر حکمای مسلمان  کم خوردن و کم نوشیدن است. با این کار، بار دفعی بدن کمتر شده و اشتغال طبیعت به هضم هم کاهش می‌یابد لذا بدن می‌تواند با تمام توان، به چاره جویی مشکلات این فصل بپردازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد بیان کرد: علاوه بر اینکه در این فصل باید از پرخوری و همه چیزخواری پرهیز شود، باید غذاهای خونساز همانند گوشت‌ها، شیرینی‌های قوی، روغن‌ها، تخم مرغ و … کمتر مصرف شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه هوا و دمای طبیعت به سوی گرمی می‌رود لذا باید بدن را نیز با این تغییر همراه کرده و خوردنى‌ها و آشاميدنى‌هاى با طبع گرم و به ویژه با طبع گرم و تر، محدود کرد. از خوردن غذاهاى شور، تلخ و تند و تیز پرهيز شود.

انصاری پور بیان کرد: از خوردن غذاهاى غلیظ مانند کله‌پاچه، گوشت گاو، خامه، ماست ترش و … خودداری شود. مرسومات تغذیه‌ای امروزی بهار مانند آجیل‌های بو داده؛ شیرینی‌های قنادی؛ شکلات و کاکائو و …؛ انواع پلوها و چلوها با خورش‌های گوشتی و کباب ها همه و همه در جهت بدتر شدن اوضاع بهاری بدن عمل می‌کند و باید از آنها پرهیز کرد.

وی افزود: مصرف غذاهای کنسروی و مانده در این فصل حتی از فصول دیگر هم مضرتر است. غذاهایی مانند فست فودها در بهار هم مثل همیشه در برهم زدن تعادل بدن نقش ویژه‌ای دارند.

منبع: سایت جامع طب سنتی ایرانی

One thought on “در فصل بهار از خوردن این چیزها خودداری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *