داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

با بهترین خواص و مزایای رزماری آشنا شوید

مطالعات و پژوهش‌های فراوانی برای بررسی خواص رزماری انجام گرفته است و بسیاری از آنها فواید مختلف این گیاه معطر و شفابخش رو به طور علمی ثابت کرده‌اند. در این نوشتار قصد داریم به معرفی بهترین خواص رزماری بپردازیم.

خواص رزماری

افزایش جریان خون به مغز

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» تحقیقات ثابت کرده‌اند که رزماری به افزایش جریان خون به مغز کمک می‌کند، که این موضوع سبب می‌شود تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد. پژوهشگران باور دارند که چنین خاصیتی به تقویت حافظه و تمرکز کمک می‌کند.

کمک به تشکیل حافظه

رزماری به پیشگیری از نابود شدن  انتقال‌دهنده‌های عصبی «استیل کولین» کمک می‌کند. این انتقال دهنده‌ها بسیار برای مغز حیاتی بوده و با گذشت زمان و افزایش سن با کاهش عملکرد روبه‌رو می‌شوند. مصرف رزماری عمر این انتقال‌دهنده‌ها را افزایش داده و از زوال عقل پیشگیری می‌کند. استیل کولین همچنین به تشکیل خاطرات جدید در حافظه کمک می‌کند، به همین دلیل مصرف رزماری می‌تواند برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت و بلند‌مدت نیز مفید باشد.

کاهش ساخت پلاک در شریان‌ها

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف منظم رزماری می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، حملات قلبی و سکته مغزی کمک کند.

تقویت رشد مو

بالا بودن تستوسترون در مردان و زنان می‌تواند باعث نازک شدن موها گردد. محققان باور دارند که عصاره‌ی بدست آمده از برگ‌های رزماری می‌تواند به رشد موها کمک کرده و سطح بالای تستوسترون را پایین آورد.

پیشگیری و درمان سرطان پروستات

با توجه به مطالعات انجام شده، رزماری حاوی ترکیبات فعال بسیاری است که با نام اسید کارنوسیک شناخته می‌شوند، این ترکیب می‌تواند با سلول‌های سرطان پروستات در بدن مبارزه کند. البته این خاصیت رزماری نیازمند مطالعات بیشتری است، اما محققان امیدوارند که این گیاه بتواند در پیشگیری و درمان سرطان پروستات نقش مهمی را ایفا کند.

کاهش التهاب

رزماری حاوی خواص ضدالتهابی فراوانی است که برای تسکین و درمان وضعیت‌های التهابی بسیار مناسب می‌باشد.

بهبود هضم غذا

خواص رزماری به تقویت هضم و دستگاه گوارش در بدن کمک می‌کنند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *