تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

حمام آب داغ به اندازه ی ورزش کالری می سوزاند

حتما در مورد مطالعات جدید که ادعا می کند حمام آب داغ به اندازه ی ورزش، کالری می سوزاند چیزهایی شنیده اید؟ این ایده شاید کمی عجیب به نظر برسد. طبق مطالعاتی که بر روی موضوعاتی چون حمام آب داغ، قند خون و کالری سوزی بر روی ۱۴ نفر انجام شد، نشان داده شد که هر یک ساعت دوش آب داغ، در حدود ۱۴۰ کالری می سوزاند. علاوه بر این نشان داده شد که این حمام، قند خون را نسبت به حرکات ورزشی تا ۱۰۰ درصد بیشتر کاهش می دهد.

گرچه چنین مطلبی حقیقت دارد، اما به هیچ وجه سعی نکنید که جلسات ورزشی خود را جایگزین حمام آب داغ کنید.

انسان در همه حال، حتی در زمانی که روی یک صندلی نشسته و هیچ کاری نمی کند نیز کالری می سوزاند. اما کالری سوزی در هر فردی متفاوت است و به فاکتورهایی از قبیل وزن و ترکیب بدنی بستگی دارد. از آنجا که شرکت کنندگان این مطالعه مرد بودند و اکثر آنها نیز افزایش وزن داشتند، بنابراین کاملا بدیهی بود که از یک زن با وزن متوسط، کالری بیشتری خواهند سوزاند. در نتیجه اگر می خواهید کالری سوزی خود را افزایش دهید، در ابتدا به ورزش هایی چون دو، وزنه برداری و کار بر روی دستگاه بیضوی بپردازید و پس از آن به سراغ یک دوش آب داغ بروید.

برخی از محققان بر این عقیده اند که نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد، چرا که این مطالعه بسیار کوچک است. البته این مطالعه نشان می دهد که پروتئین هایی که در بدن شما به دلیل وضعیت های استرس زا و یا به وسیله ی سلول ها ساخته می شوند، در طول ورزش و گرمای منفعل چون سونا و حمام آب داغ بالا خواهد رفت و عملکرد انسولین را بهبود و قند خون را کاهش خواهد داد. اگر قند خون شما کنترل شده و ثابت است، به ندرت از قند خون ناگهانی که موجب احساس گرسنگی شدید و پرخوری می شود رنج خواهید برد.

البته اگر می خواهید بین حمام داغ و ورزش یکی از گزینه ها را انتخاب کنید، بهتر است گزینه ی دوم را انتخاب کنید. فواید ورزش کاملا مشخص است. بنابراین، حتی اگر مطالعات آینده نیز فواید یک حمام آب داغ را تایید کند، باز هم هیچ چیز به اندازه ی ورزش نمی تواند در این زمینه کارساز باشد.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *