داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

مبارزه با سرطان با موسیر

موسیر (به انگلیسی: Shallout) نوعی پیاز است که از نظر ظاهری تفاوت های کمی با پیاز دارد. مرسوم‌ترین حالت مصرف این خوراکی، ماست موسیر میباشد که در اغلب سوپرمارکت ها و فروشگاه ها یافت میشود. جالب است بدانید که خواص موسیر بسیار متعدد هستند و اگر به دنبال یک ماده‌ی طبیعی و پرخاصیت میگردید، موسیر میتواند انتخابی عالی برای رژیم غذایی شما باشد. در این نوشتار به همراه یک متخصص به طور مختصر به بررسی خواص موسیر میپردازیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

خواص موسیر

پروین رامک اظهار کرد: موسیر ایرانی یکی از گیاهان اندمیک ایران است که به لحاظ خواص و مصارف خوراکی نزدیکترین گونه به سیر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در ایران از دیرباز موسیر دارای مصارف خوراکی متعددی بوده و به عنوان چاشنی در تهیه چاشنی، ترشی و یا معطر و ضدعفونی کردن دوغ و ماست استفاده می‌شود. همچنین در طب سنتی ایران برای درمان روماتیسم و کاهش التهاب مفاصل، هضم کننده غذا و اشتهاآور به کار برده می‌شده است.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: موسیر ایرانی غنی از عناصر معدنی مانند آهن، مس، روی، منگنز و پتاسیم بوده و به لحاظ تغذیه‌ای، پیاز موسیر از ارزش بالایی برخوردار است.

وی از ترکیبات این گیاه به آلیسین اشاره کرد و گفت: این ماده به لحاظ بیولوژیکی ترکیب فعالی بوده و خاصیت باکتری‌کشی، قارچ‌کشی و ضدپارازیت بودن آن گزارش شده است. آلیسین موجود در عصاره کلروفرمی موسیر ایرانی قادر است از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی نوع Hela و Mcfv جلوگیری کند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *