تغذیه و تناسب اندامخواص میوه هانکته های تغذیه ای

کیوی بخورید و وزن کم کنید

استفاده از برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزیجات خطر ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری های قلبی را کاهش می دهد، فشار خون را پایین می آورد و تاثیر مثبتی روی قند خون می گذارد. اما باید این را بدانید یک سبزی یا میوه نمی تواند تمام مواد مغذی که بدنتان به آن نیاز دارد را برایتان تامین کند.

خوردن میوه و سبزیجات متنوع کمک می کند مقدار زیادی آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین وارد بدنتان شود.

” کیوی را مسلما می توان در یک برنامه غذایی سالم که برای کاهش وزن در نظر گرفته شده جای داد.

مانند دیگر میوه ها، کیوی کالری پایینی دارد اما منبعی است از فیبر. کیوی را می توان به عنوان میان وعده ای سرشار از مواد مغذی یا به عنوان بخشی از وعده اصلی میل کرد.

در یک تحقیق کانادایی محققان مدعی شدند مصرف روزانه کیوی در واقع تجویزی است برای حفظ سلامت بدن.

کیوی چه سبز باشد چه طلایی حاوی مواد مغذی فراوانی است و مزایای زیادی برای سلامت دارد.

آیا خوردن کیوی برای کاهش وزن مناسب است؟

کیوی می تواند در یک برنامه غذایی کاهش وزن نقش مفیدی داشته باشد چون کالری آن بسیار کم است. یک عدد کیوی معمولی حاوی حدود ۴۰ کالری و ۲ گرم فیبر است و می تواند بیش از ۱۰۰ درصد نیاز بدن به ویتامین C را تامین کند.

سرشار از آنتی اکسیدان

مانند دیگر میوه ها، کیوی منبع آنتی اکسیدان ویتامین C است. دریافت آنتی اکسیدان از غذایی که می خوریم می تواند سلول ها را از آسیبی که رادیکال های آزاد سببش هستند حفظ کند و در نهایت منجر به کاهش خطر بیماری های مزمن شود.

کیوی همچنین منبع آنتی اکسیدان ویتامین E نیز هست. بسیار نادر است که غذایی بدون چربی مانند کیوی منبعی از ویتامین E نیز باشد. از ویژگی های خاص میوه کیوی مهیا کردن این ماده مغذی برای بدن است.

کیوی همچنین آنتی اکسیدان لوتئین را برای بدن مهیا می کند. به گفته محققان آمریکایی خوردن غذاهای سرشار از لوتئین می تواند به پیشگیری یا به تاخیر انداختن مشکلات چشمی مربوط به افزایش سن کمک کند.

کیوی سرشار از فیبر است

آیا خوردن کیوی برای کاهش وزن مناسب است؟ دکتر کرمانی کاهش وزن

کیوی منبعی عالی از فیبر است. دو عدد کیوی با ۸۰ کالری حدود ۸ گرم فیبر به بدن می رسانند. خوردن غذاهای سرشار از فیبر می تواند برای کاهش وزن مفید باشد چون به تداوم احساس سیری پس از خوردنشان کمک می کنند.

بسیاری از افراد با دریافت فیبر مورد نیاز خود در طول یک روز مشکل دارند. افرادی هم که برنامه غذایی کم کالری استفاده می کنند نیز ممکن است با دریافت کافی فیبر در طول روز دچار مشکل باشند.

” خوردن کیوی می تواند کمک کند بدون اینکه کالری زیادی بگیرید فیبر مورد نیاز خود در طول روز را تامین کنید.

سلامت فشار خون

بر اساس تحقیقات یک وعده کیوی می تواند پتاسیم بیشتری نسبت به یک موز به بدن برساند. استفاده از برنامه غذایی که سرشار از غذاهای حاوی پتاسیم باشد برای کاهش دادن فشار خون توصیه می شود.

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۵ علاوه بر سرشار بودن از پتاسیم، کیوی حاوی ترکیب دیگری است که می تواند برای فشار خون مفید باشد. در این تحقیق به نتیجه رسیده بودند افرادی که روزانه ۳ عدد کیوی میل می کنند در مقایسه با افرادی که روزانه یک عدد سیب میل می کنند فشار خون کمتری دارند.

کیوی ترکیب زیستی فعال خاصی دارد که می تواند فشار خون را پایین بیاورد و عملکرد اندوتلیال را بهبود بدهد.

شاخص گلیسمی پایین

برخی افراد ممکن است به این دلیل که میوه منبع قند است هنگام تلاش برای کاهش وزن از آن دوری کنند.

ما پیوسته درباره تاثیر منفی قند و اینکه چگونه قند بالا تاثیر منفی روی وزن می گذارد می شنویم.

با این حال میوه با وجود داشتن قند حاوی فیبر نیز هست که قند خون سالم را حمایت می کند. کیوی همیشه غذایی با شاخص گلیسمی پایین شناخته می شده است. این یعنی تاثیر کیوی روی سطح قند خون بسیار کم است.

بنابراین خوردن کیوی به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل برای افراد دیابتی یا کسانی که سعی در کاهش وزن دارند بی ضرر است.

اگر برای تنظیم قند خون از دارو استفاده می کنید، با پزشکتان صحبت کنید تا ببینید اضافه کردن کیوی به برنامه غذایی تان را تایید می کنند یا خیر.

کمک به هضم

کیوی سبز به ویژه می تواند به خوبی برای هضم مفید باشد. کیوی سالیان زیادی است که به عنوان کمک کننده به هضم غذا مورد استفاده قرار می گیرد. شاید دلیل چنین تاثیری آنزیم پروتئولیتیک اکتینیدین در بافت کیوی باشد.

در تحقیقی که سال ۲۰۱۰ انجام شد محققان متوجه شدند اکتینیدین موجود در کیوی سبز به تحریک هضم انواع پروتئین کمک می کند.

با اینکه کیوی شاید نتواند بیماری های گوارشی را درمان کند، خوردن آن به عنوان بخشی از برنامه غذایی سالم می تواند از سیستم گوارشتان حمایت کند.

جذب آهن

هر نوعی از ویتامین C می تواند به جذب آهن از غذاهای گیاهی کمک کند. از آنجا که کیوی سرشار است از ویتامین C خوردن آن با غذاهای گیاهی که حاوی آهن هستند می تواند به جذب هرچه بهتر آنها کمک کند. حتی برخی تحقیقات نشان داده خوردن کیوی طلایی در کنار وعده ها به افزایش سطح آهن کمک می کند.

راه های استفاده از کیوی

کیوی طعمی متمایز، شیرین و اسیدی دارد. می توانید به عنوان یک میان وعده آن را پوست بکنید و میل کنید و یا حتی با یک منبع پروتئین یا چربی سالم مانند یک مشت آجیل ترکیب کنید تا احساس سیری پیدا کنید.

در صورت امکان هم کیوی سبز میل کنید هم کیوی طلایی. کیوی را می توانید به سالاد میوه خود اضافه کنید و در کنار دیگر میوه ها از خواصش لذت ببرید.

کیوی را می توانید در اسموتی و یا حتی روی ماست هم به کار ببرید. فقط به خاطر داشته باشید که کیوی را هیچ وقت نپزید چون این کار ارزش غذایی اش را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

جمع بندی: آیا کیوی برای کاهش وزن مناسب است؟

جواب به نظر بله است. کیوی کالری بسیار پایینی دارد، غذایی است سرشار از مواد مغذی که می تواند بخشی از یک برنامه غذایی سالم برای کاهش وزن یا تثبیت آن باشد.

کیوی دارای ترکیبات خاصی است که به کاهش فشار خون و هضم غذا کمک می کند. خوردن کیوی برای افراد سالم هیچ ایرادی ندارد.

اگر مشکل کلیوی دارید قبل از اینکه کیوی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید با پزشک مشورت نمایید چون کیوی سرشار است از پتاسیم.

اگر هنگام خوردن کیوی در گلوی خود احساس خارش کردید یا کهیر زدید ممکن است نشانه آلرژی شما به کیوی باشد. اگر ثابت شود که به کیوی حساسیت دارید خوردنش را باید متوقف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *