سلامتینکات سلامتی

اختلاف طول اندام ها و راهکار فیزیوتراپیست ها

بسیاری از افراد، طول اندام های تحتانی شان برابر نیست و در واقع خودشان هم از این اختلاف طول اندام ها بی اطلاع اند. مگر اینکه یک متخصص مانند فیزیوتراپیست در ارزیابی و معاینه بالینی، این اختلاف طول را تشخیص دهد. مجله سلامتی عطارباشی درباره کوتاهی اندام ها و راهکارهای فیزیوتراپیست توضیح می دهد.

اختلاف طول اندام ها

اختلاف طول در اندام های تحتانی در میان مردم شیوع دارد. میزان این اختلاف می تواند بسیار خفیف بوده یا درجات بالایی داشته باشد که سبب غیر قرینگی قابل مشاهده شود. در صورتی که غیر قرینگی طول اندام ها با صافی یا افزایش قوس های کف پا همراه شود، می تواند باعث وارد آمدن فشار بیش از حد به بدن و بروز آسیب شود.

نکته مهم در چنین مشکلی این است که اختلاف طول اندام ها می تواند علائمی چون درد، ناراحتی، فشار بر زانوی پرانتزی و یا لنگش ایجاد کند و یا حتی بدون علامت باشد.

علت اختلاف طول اندام ها

این غیر قرینگی طول اندام ها می تواند در نتیجه ی مشکلات خاص دیگر ایجاد شود. تشخیص یک فیزیوتراپیست با تجربه تعیین می کند که چگونه با تجویز یک کفی طبی یا یک وسیله ی کمکی اصلاحی، علائم همراه با این اختلال تخفیف یابد، یا از بروز مشکلات بیشتر در کوتاه مدت یا بلند مدت پیشگیری شود.

افرادی که الگوی زندگی آرامی دارند و بیشتر در حالت سکون هستند نسبت به کسانی که فعالیت های ورزشی دارند یا شغل شان همراه با تحمل وزن و اعمال فشار بر بدن است، کمتر به چنین اختلالاتی دچار می شوند.

آسیب های احتمالی همراه با اختلاف طول اندام ها

از آسیب هایی که همراه با اختلاف طول اندام ها بروز می یابد، کمردرد و گردن درد روزمره است. علت اولیه ی این دردها بروز فشارهای غیر طبیعی و غیر قرینه بر ستون فقرات از طرف اندام های تحتانی ست. مفاصل مچ پا، زانو و لگن هم می توانند تحت تاثیر تحمل وزن بیش از اندازه و اعمال نیروهای غیر طبیعی، دچار درد و التهاب شوند. پرداختن به تمرین های ورزشی با توجه به سطح و شدت تمرین ها، احتمال تجربه چنین مشکلات مفصلی را بالا می برد.

تغییرات تخریبی مفاصل زانو و لگن همراه با انجام ورزش های سنگین، ممکن است سال های متمادی طول بکشد و بتدریج بروز یابد.

درگیری عصب سیاتیک، ساییدگی غضروف مفاصل، پارگی مینیسک های زانو، کشیدگی تاندون عضلات، التهاب تاندون آشیل، درد پاشنه، کوتاهی و گرفتگی عضلات پشت ساق و دردهای کف پا از آسیب های شایعی هستند که همراه با اختلاف طول اندام ها در ورزش های سنگین و پر تنش ایجاد می شوند.

بسیار مهم است که یک فیزیوتراپیست با تجربه به درستی تشخیص دهد آیا اختلاف طول یافت شده ناشی از طول واقعی اندام هاست یا کوتاهی عضلات و بافت نرم و عدم توازن عضلات در بخش های بالاتر مانند لگن و فقرات کمری باعث بروز آن شده است.

نکته : در صورتی که طول واقعی اندام ها در اثر عواملی چون نقص در رشد استخوان ها، شکستگی های استخوانی یا عوامل دیگر با هم یکی نباشند، از کفش طبیبا جبران این اختلاف طول در کفه آن استفاده می شود. اما در صورتی که میزان کوتاهی زیاد باشد ، بیمار برای بررسی به جراح ارجاع داده می شود.

فیزیوتراپی، چه کمکی به رفع این اختلال بیماران می کند؟

درواقع نقش مهم و کلیدی فیزیوتراپی در درمان بیمارانی است که با منشاء کوتاهی ها و عملکردهای نامتقارن عضلات بخصوص در ناحیه کمربند لگنی به اختلاف طول اندام ها دچار می شوند. در این مواقع گاه آموزش چند تمرین ساده ورزشی و تکرار آن توسط بیمار در منزل می تواند به طور کامل مشکل را از بین ببرد. گاهی هم فیزیوتراپیست آستین ها را بالا می زند و با انجام تکنیک های دستی و مانورهای حرکتی همراه با مشارکت فعال بیمار در درمان ، قرینگی را به اندام هاباز می گرداند.
سوزن درمانی و استفاده از روش های آزادسازی غلاف های عضلانی هم از روش های تخصصی دیگری است که سبب ایجاد توازن در وضعیت عضلات نواحی راست و چپ و قرینگی طول اندام ها می شود. بیماران باید بدانند در صورت عدم انجام تمرین های درمانی در منزل ممکن است که علائم دوباره پدیدار شوند.

منبع: پارسینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *