داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

با خواص و مزایای شکر برگ آشنا شویم!

شکر برگ (به انگلیسی: Stevia) گیاهی است که برگ‌های آن طعم شیرینی داشته و می‌توان از آنها بعنوان جایگزین شکر استفاده کرد. بر خلاف شکر، برگ‌های این گیاه باعث واکنش انسولین در بدن نشده و پانکراس را تغذیه می‌کنند که برای تنظیم کردن سطح قند بسیار مفید هستند.

شکر برگ

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» برگ‌های شکر برگ ۳۰ برابر از شکر شیرین‌تر بوده و مقدار شیرینی در عصاره‌ی برگ‌های این گیاه به ۳۰۰ تا ۴۰۰۰ برابر می‌رسد. اگر به مواد غذایی شیرین اعتیاد دارید و دوست دارید همواره خوراکی‌های شیرین مصرف کنید، شکر برگ انتخابی عالی است، این گیاه شیرینی مورد نیازتان را تامین میکند و به هیچ وجه برایتان مضر نیست.

مفید برای دیابتی‌ها

با توجه به نتایج یک مطالعه‌، بیماران دیابتی که به همراه غذای خود شکر برگ مصرف کردند، قند خونشان ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد. توجه داشته باشید که شکر برگ یک گیاه طبیعی بوده و نوع قند موجود در آن با شیرین‌کننده‌های مصنوعی متفاوت میباشد. این شیرین‌کننده‌ها همگی باعث افزایش قند خون میشوند.

کاهش خطر سرطان پانکراس

شکر برگ حاوی ترکیبات استرول و آنتی‌اکسیدان‌ها (مانند کامفرول، کوئرستین، اسید کلروژنیک، اسید کافئیک و…) است که بر طبق مطالعات انجام شده، خطر سرطان پانکراس را تا ۲۳ درصد کاهش میدهند.

کمک به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، نشان داد که شکربرگ در افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد در بدن موثر بوده و مصرف شکر برگ با هیچگونه عارضه‌ی جانبی همراه نیست.

کاهش خطر سرطان سینه

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف شکربرگ کمک می‌کند تا برخی استرس‌ها در فرد کاهش پیدا کنند. این استرس‌ها میتوانند از عواملی باشند که باعث بروز سرطان سینه می‌گردند.

شکر برگ

کاهش وزن

جالب است بدانید شکر برگ با اینکه بسیار شیرین است اما عاری از کالری و کربوهیدرات بوده و میتواند به شما در کاهش وزن و سوزاندن چربی‌ها کمک کند.

مقابله با پوسیدگی دندان

این گیاه ضدباکتری بوده و برخلاف شکر، باکتری‌های موجود در دهان را تغذیه نمیکند. طبق مطالعات انجام شده، شکربرگ برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها موثر بوده و عصاره‌ی آن با پلاک اسیدی کمتر در ارتباط است.

مراقبت از پوست

خواص ضدباکتریایی این گیاه به رفع آکنه کمک کرده و قرار دادن آن بر روی جوش‌ها به ناپدید شدن آنها کمک می‌کند.

آیا شکر برگ حساسیت‌زاست؟

کمیته‌ی ایمنی مواد غذایی اروپا با بررسی این گیاه اعلام کرده است که به هیچ وجه جای نگرانی وجود ندارد و شکربرگ اصلا حساسیت‌زا نیست. همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) شکر برگ را بعنوان یک ماده‌ی غذایی سالم و ایمن در فهرست خود ثبت کرده است.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *