داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان خانگی یبوست با گیاهان دارویی

یبوست یک بیماری به‌شمار نمی‌آید، بلکه نشانه بیماری‌ها و مشکلات دیگری است که نیاز به تشخیص تخصصی دارد. رفع یبوست مهم است. یبوست شدید و مزمن بسته به نوع آن احتیاج به درمان‌های دارویی و حتی جراحی دارد. اما در حالت خفیف میتوان از روش های مختلفی برای درمان خانگی یبوست استفاده کرد. لطفا با  عطارباشی همراه باشید.

درمان خانگی یبوست

یبوست به‌ معنی توقع بیش از اندازه مواد دفعی در روده است. یبوست عبارت است از دفع مزاج کمتر از ۳ بار در هفته به همراه درد که غالباً مدفوع سفت و کوچک می‌باشد. این بیماری مزمن یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی است و زنان بیشتر از مردان به آن گرفتار می‌شوند. شایع‌ترین مشکل سالمندان یبوست است. بیشتر مردم دست‌کم یک‌بار در زندگی خود این بیماری را تجربه کرده‌اند. افراد مسن‌تر نسبت به جوانان یبوست را بیشتر تجربه می‌کنند.

راه‌های درمان خانگی یبوست

داروهای‌تان را کنترل کنید

قبل از خوردن هر دارو با پزشک خود مشورت کنید. برخی داروها با جلوگیری از تشکیل مواد شیمایی که مدفوع را در روده به‌جلو می‌رانند باعث یبوست می‌گردد (از جمله داروهای پایین‌آورنده فشارخون، داروهای اعصاب و حتی برخی ضدحساسیت‌ها و مسکن‌ها). اگر شما دارویی که ایجاد یبوست می‌نماید مصرف می‌کنید، در مورد تغییر دارو با پزشک‌تان مشورت کنید.

درمان خانگی یبوست با ریواس

الان که فصل ریواس هم است؛ (ریواس دارای مقدار قابل ملاحظه‌ای فیبر (الیاف گیاهی) است برای درمان یبوست خود استفاده کنید. ساقه‌های ریواس را با چاقو قطعه‌قطعه کنید (فقط ساقه، برگ آن دور ریخته شود) و با یک فنجان آب سیب مخلوط نمایید، سپس یک لیموترش را پوست گرفته و چهار قسمت کنید و یک قسمت آن را بردارید و با یک قاشق عسل در مخلوط ریواس و آب بزنید، سپس همگی را در یک مخلوط‌کننده الکتریکیدو سه دقیقه مخلوط کنید، حال معجون شما آماده است و فقط چون برای اولین بار است که شما می‌خواهید از آن بخورید، از این رو ابتدا یک قاشق مرباخوری از آن میل کنید. ممکن است آن، شما را در یک چشم‌به هم زدن روانه توالت کند. از طرفی چنانچه از مزه آن خوش‌تان نمی‌آید می‌توانید از آب‌میوه‌های دیگر با آن مخلوط کنید. توصیه می‌شود افرادی که سنگ‌کلیه دارند از آن نخورند.

آهن به‌ اندازه بخورید

اگرچه آهن ماده معدنی مهمی، به‌ ویژه برای زنان است اما زیادی آن در بدن باعث یبوست می‌شود. خوردن آهن باید حتماً زیر نظر پزشک باشد. می‌توانید به‌جای قرص آهن از قرص‌های مولتی ویتامین همراه با مواد معدنی استفاده کنید.

مصرف غذاهای چرب را کاهش دهید

درمان خانگی یبوست

دانه‌های اسفرزه را امتحان کنید

دانه‌های ریز اسفرزه حاوی فیبری به‌نام موسیلاز هستند که مقدار زیادی مایع در روده جذب می‌کند. این کار باعث متورم شدن دانه‌ها می‌گردد، که حجم مدفوع را زیاد کرده، روی دیواره روده فشار آورده و باعث انقباض ماهیچه‌های روده می‌شود.

درمان خانگی یبوست با گیاهان دارویی

مرکز تخصصی آلمان برای گیاهان دارویی، مصرف روزانه سه قاشق غذاخوری اسفرزه را برای درمان یبوست مزمن تأیید کرده است. دانه‌های اسفرزه هم مانند دانه کتان نیاز به آب فراوان دارند، و چنانچه بدون خوردن آب کافی مصرف شوند، ممکن است باعث انسداد روده بزرگ شوند.

ورزش کنید

ورزش با تحریک حرکات روده بزرگ، از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. ورزش منظم حداقل ۳۰ دقیقه و برای سه بار در هفته در پیشگیری از بروز یبوست مؤثر است.

زیاد چای نخورید

چای سرشار از موادی به‌نام تانن است. و به همین دلیل برای درمان اسهال توصیه می‌شود. تانن‌ها مدفوع را در روده نگه داشته و حرکات روده را کم می‌کنند.

دانه کتان را امتحان کنید

دانه کتان، درمانی گیاهی بسیار خوب برای یبوست است و به تأیید کمیسیون E (مرکز تخصصی آلمان برای گیاهان دارویی) رسیده است. کمیسیون E خوردن دو یا سه بار در روز یک قاشق غذاخوری دانه کتان را به‌صورت کامل یا خرد کرده برای درمان یبوست مزمن پیشنهاد کرده است.

به‌اندازه کافی آب بنوشید

نوشیدن مایعات، و به‌ویژه آب به مقدار فراوان (۸-۶ لیوان در روز) در درمان و پیشگیری از بروز یبوست مؤثر است.

برای جلوگیری از بروز یبوست، بیشتر پزشکان خوردن بین شش تا ده لیوان آب یا آب‌میوه طبیعی را در هر روز تجویز می‌کنند.

منبع: پیام سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *