تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزشویتامین و مواد معدنی

چگونه چربي قهوه اي را افزايش دهيد تا روند کاهش وزن تسريع شود؟

سلول‌های چربی چیزی هستند که شما دوست ندارید از آن‌ها خیلی داشته باشید. اما نوعی چربی به نام چربی قهوه ای وجود دارد که در حقیقت برای کاهش وزن مفید است. چربی قهوه ای به شیوه‌های زیادی برعکس چربی سفید عمل می‌کند.

ما هنگام تولد و به عنوان یک نوزاد، به طور طبیعی در بدن‌مان چربی قهوه ای داریم و قبلاً اینطور تصور می‌شد که به مرور زمان و با افزایش سن، چربی قهوه ای از بین می‌رود و می‌گفتند بزرگسالان چربی قهوه‌ای بسیار بسیار کمی دارند یا اصلاً ندارند. نوزاد از چربی قهوه ای برای تنظیم دمای بدن استفاده می‌کند، پیش از اینکه سردش بشود.

چربی قهوه ای می‌تواند کالری بسوزاند و در نتیجه به افزایش سرعت متابولیسم کمک کند. بنابراین عده‌ای عقیده دارند اگر بزرگسالان بتوانند ذخایر چربی قهوه‌ای بدن‌شان را افزایش بدهند، در روند کاهش وزن‌شان به نتایج خوبی خواهند رسید.

اما در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ صورت گرفت، محققان دریافتند برگسالان مقادیر گوناگونی از چربی قهوه‌ای در بدن‌شان دارند و هنوز در تلاش هستند تا بفهمند بزرگسالان چگونه از چربی قهوه ای استفاده می‌کنند، چربی قهوه‌ای چه نقشی در مدیریت وزن دارد و آیا می‌تواند افزایش داد، چگونه؟

تفاوت‌ چربی سفید و چربی قهوه ای

وقتی صحبت از چربی‌سوزی می‌شود، منظور سلول‌های چربی سفید است. بیشتر چربی‌هایی که بزرگسالان دارند، به عنوان چربی سفید تلقی می‌شود. سلول‌های چربی سفید، انرژی ذخیره کرده و مقدار بسیار کمی از آن را می‌سوزانند. همچنین می‌توانند چیزی به نام سیتوکین آزاد کنند، هورمون‌هایی که می‌توانند در عملکردهای گوناگون بدن، دخالت کنند.

داشتن مقادیر زیادی از چربی سفید اطراف ارگان‌های بدن می‌تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌های مزمن را افزایش بدهد.

سلول‌های چربی قهوه‌ای به این دلیل قهوه‌ای هستند که میتوکندری‌های بیشتری دارند. میتوکندری به عنوان منابع تغذیه برای سلول‌هاست، یعنی جایی که مواد مغذی برای تامین انرژی بدن، تجزیه و آماده می‌شوند. پستاندارن و نوزادان از سلول‌های چربی قهوه‌ای برای تنظیم دمای بدن به وسیله‌ی سیستم عصبی سپماتیک استفاده می‌کنند.

وقتی بافت چربی قهوه‌ای توسط سلول‌های عصبی، فعال می‌شود، مقدار زیادی از گلوکز و چربی را می‌سوزاند تا به تنظیم دمای بدن کمک کند. همچنین بافت چربی قهوه ای چیزی به نام UCP-1 یا پروتئین ناجفت دارد که به عقیده‌ی دانشمندان به افزایش سرعت متابولیسم کمک می‌کند. هنگام تجزیه‌ی سوخت برای آدنوزین تری‌فسفات (ATP)، پروتئین ناجفت می‌تواند این پروسه را ناکارا کند، یعنی به انرژی بیشتری برای سوخت‌گیری نیاز باشد. دانشمندان همچنان در حال مطالعه درباره‌ی نقش پروتئین ناجفت در مبارزه با چاقی هستند.

بالاخره بزرگسالان چربی قهوه ای دارند یا نه؟!

همانطور که گفته شده، قبلاً تصور بر این بود که به مرور زمان و افزایش سن، چربی قهوه‌ای هم از بین می‌رود. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، افراد چاق و لاغر را مورد آزمایش قرار دادند تا بافت چربی قهوه‌ای آن‌ها را بسنجند. پژوهشگران دریافتند بزرگسالان هم بافت چربی قهوه‌ای دارند و معلوم شد مردان چاق، میزان چربی قهوه ایشان کمتر است.

درصد چربی بدن و شاخص توده‌ی بدنی، ارتباط معکوس با بافت چربی قهوه‌ای داشت. یعنی به دلایلی، اگر شما شاخص توده‌ی بدنی‌تان بالاتر باشد، چربی سفیدتان بیشتر است و احتمال اینکه چربی قهوه‌ای قابل توجهی داشته باشید خیلی کمتر می‌شود. برای همین دانشمندان در حال مطالعه هستند تا بفهمند آیا داشتن مقدار زیادی از چربی قهوه‌ای می‌تواند تاثیری روی کاهش وزن داشته باشد و اگر اینطور است، بهترین راه‌های افزایش بافت چربی قهوه‌ای چیست؟

در انسان، چربی قهوه‌ای می‌تواند منجر به کالری سوزی کلی در بدن بشود و برخی از محققان این ادعا را ثابت کرده‌اند.

دمای بدن‌تان را پایین بیاورید

وقتی بدن در محیطی با دمای پایین قرار می‌گیرد، چربی قهوه‌ای تحریک می‌شود تا کالری بسوزاند و تحقیقات هم نشان داده قرار دادن افراد بزرگسال در دمای سرد می‌تواند سلول‌های قهوه‌ای را افزایش داده و فعال کند.

در مقاله‌ای که در Scientific American منتشر شده آمده است که متغیر «کاسته شدن از دمای محیط» می‌تواند در کاهش مقدار سلول‌های چربی قهوه‌ای با فاصله گرفتن از سنین نوزادی، نقش داشته باشد. البته انتخاب‌های مربوط به سبک زندگی مانند تغذیه و فعالیت بدنی هم، از عوامل اصلی در چاقی هستند اما متغیر «کاستن از دمای محیط» هم می‌تواند بر میزان بافت چربی قهوه‌ای بدن تاثیر بگذارد.

آیا کاستن از دمای محیط واقعاً می‌تواند میزان چربی قهوه‌ای را افزایش بدهد و باعث کاهش وزن چشمگیر بشود؟

برای پاسخ قطعی به این پرسش، به مطالعات بیشتری نیاز است. محققان همچنان در حال تحقیق روی این موضوع هستند که متغیر «دما» تا چه اندازه و تا چه مدت می‌تواند به تحریک عملکرد بافت چربی قهوه‌ای کمک کند.

 یادتان باشد کاستن از دمای محیط، قابل مقایسه با سایر اقدامات مانند تغییر عادات غذایی و ورزش نیست.

نقش ورزش همچنان پررنگ است

حالا اگر نتوانید خودتان را به محیطی با دمای پایین وفق بدهید و راحت نباشید چطور؟ آیا راه دیگری برای افزایش چربی قهوه‌ای وجود دارد؟ بله! ورزش کردن! طبق مقاله‌ای در Scientific American، ورزش موجب افزایش ترشح هورمونی به نام ایریسین از سلول‌های عضله می‌شود.

ایریسین می‌تواند روی سلول‌های چربی سفید اثر بگذارد تا بیشتر شبیه چربی قهوه‌ای عمل کنند، یعنی رنگ‌شان بژ یا قهوه‌ای مایل به خاکستری بشود. این سلول‌های جدید قهوه‌ای مانند شبیه چربی قهوه‌ای هستند و مانند آن‌ها به جای ذخیره‌ی چربی، کالری بیشتری می‌سوزانند. با این حال محققان می‌گویند چربی قهوه‌ای همچنان مساعدترین شرایط را در کالری سوزی دارد.

البته به جای اینکه تمرکزتان را روی تغییر سلول‌های سفید به سلول‌های قهوه‌ای مانند بگذارید، بهتر است روی از دست ندادن چربی قهوه‌ای موجود و افزایش آن تمرکز کنید. یک فایده‌ی بالقوه‌ی دیگر ورزش کردن این است که می‌تواند فعالیت پروتئین ناجفت یا همان UCP-1 را در سلول‌های چربی قهوه‌ای واقعی، افزایش بدهد. افزایش UCP-1، کالری سوزی را بیشتر می‌کند.

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *