تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

انواع حبوبات و خواص بی‌نظیر آنها

پُر کردن کابینت‌ها با مواد غذایی سالم همیشه ایده‌ای خوب است و این باعث می‌شود تا همواره به خوراکی‌های مفید دسترسی داشته باشید و از غذاهای مضر دوری کنید. به طور مثال انواع حبوبات می‌توانند گزینه‌‌هایی عالی برای کابینت‌های آشپزخانه باشند. این مواد غذایی نه تنها بسیار سالم بوده بلکه خواص فراوانی نیز دارند. در این نوشتار قصد داریم بهترین انواع حبوبات را معرفی کنیم.

انواع حبوبات

کینوآ

اگر گیاهخوار هستید، کینوآ یک ماده غذایی ضروری برای شماست. البته گوشت‌خواران هم می‌توانند از دانه‌های کینوآ بهره ببرند. دانه‌های کینوآ یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی هستند که تمام ۹ آمینواسید ضروری برای بدن را درون خود جای داده‌اند. کینوآ همچنین منبع خوبی از فیبر، آهن و کلسیم است. این دانه‌ها را می‌توانید همانند برنج بپزید و از آنها لذت ببرید.

ارزن

ارزن شاید چندان بین مردم محبوب نباشد، اما پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید. دانه‌های ارزن عاری از گلوتن بوده و همچنین اثری قلیایی بر بدن انسان دارند. اگرچه میزان پروتئین موجود در ارزن از کینوآ کمتر است اما همچنان منبع خوبی از پروتئین محسوب می‌شود. هر وعده‌ی ارزن ۱۵درصد آن از پروتئین تشکیل شده است. دانه‌های ارزن همچنین منبع خوبی از آهن، منیزیم و پتاسیم می‌باشند.

عدس

یکی از محبوب‌ترین انواع حبوبات ، عدس است که به سرعت پخته شده و سرشار از پروتئین می‌باشد (۱۷گرم در هر وعده). عدس همچنین حاوی میزان مناسبی از فیبر محلول و مواد مغذی مانند فولات، ویتامین ب۶ و منیزیم است. می‌توانید از دانه‌های عدس در تهیه سوپ، سالاد و پاستا استفاده کنید.

لوبیا سیاه

لوبیا‌های سیاه از انواع حبوبات هستند که بیشتر در غذاهای مکزیکی و کوبایی یافت میشوند. نصف فنجان لوبیا سیاه حاوی ۸گرم پروتئین و ۸گرم فیبر می‌باشد. این لوبیاها کم کالری بوده و غذایی بسیار مفید برای مغز محسوب میشوند. میتوانید به راحتی لوبیا سیاه را به انواع غذاها اضافه کنید و از فواید آن بهره‌مند گردید.

انواع حبوبات

جو دو سر

سعی کنید هر روز صبح یک کاسه جو دو سر بعنوان صبحانه میل کنید تا فیبر مورد نیازتان را تامین کرده باشید. فیبر به شما کمک می‌کند تا در طول روز احساس سیری کنید و تا موقع ناهار سراغ تنقلات مضر نروید. جو دو سر حاوی نوعی از فیبر بسیار قوی است که بتاگلوکان نام دارد و کمک می‌کند تا سطوح کلسترول بد در بدن‌تان کاهش یابند. این ماده‌ی غذایی همچنین سرشار از منیزیم، سلنیوم، منگنز و ویتامین‌های گروه ب است.

لوبیا چیتی

این لوبیاها سرشار از پروتئین، فیبر، فسفر، منگنز، آهن و پتاسیم هستند. لوبیا چیتی همچنین حاوی مقادیر خوبی از ویتامین‌های ب و مواد معدنی کمیاب مانند مولیبدن است که برای پردازش برخی سولفید‌های موجود در غذاها ضروری میباشد. جالب است بدانید که لوبیا چیتی همچنین در تقویت سیستم ایمنی موثر بوده و ممکن است در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر باشد.

برنج قهوه‌ای

این برنج منبع خوبی از فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. یک فنجان برنج قهوه‌ای می‌تواند نیاز شما به منگنز را در طول روز به طور کامل تامین کند. منگنز به بدن شما کمک می‌کند تا بهتر با رادیکال‌های آزاد به مبارزه بپردازد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *