تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

دنبال رژیم‌‌‌های جادویی برای کاهش وزن نباشید

چاقی به عنوان یکی از مشکلات شایع است که باعث افزایش احتمال بروز بیماری‌ها می‌شود. بسیاری از افراد دوست دارند خیلی زود به وزن دلخواه خود برسند. اما این کار درستی نیست!

   رژیم‌‌‌های جادویی برای کاهش وزن

مقدمه

در علم پزشکی چاقی به عنوان یک سندروم و نه بیماری و یک معضل بهداشتی مطرح است که در اثر تجمع چربی اضافه در بدن ایجاد می‌‌شود که اثرات زیانباری بر سلامتی دارد که حتی باعث کاهش طول عمر و مشکلات مربوط به سلامتی می‌‌شود.

پس از نظر پزشکی به یک شرایط نرمال به چاقی نگاه نمی‌کنیم و ریسک ابتلا به بیماری‌‌‌های دیابت، قلبی، کبد چرب، آرتروز و حتی خیلی از سرطان‌‌‌ها را زیاد می‌‌کند.

عدم تناسب اندام نیز فرد را از نظر روحی و روانی آزار می‌دهد و با عجله مایلند از وزن خود به هر ترتیب بکاهند.

یافته‌‌‌ها

 تقریبا اکثر افراد چاق و اضافه وزن شاخص BMI را می‌شناسند که با تقسیم وزن بر توان دو قد بدست می‌آید که اگر این شاخص بین ۱۸/۵ – ۲۴/۹ کیلوگرم بر متر مربع قرار گیرد، فرد در محدوده سلامتی و اگر بین ۲۴/۹ – ۲۹/۹ قرار گیرد فرد اضافه وزن  و اگر بیشتر از ۳۰ فرد چاق محسوب می‌‌شود.

پس کسی که BMI بالای ۹/۲۴ دارد فرد اضافه وزن یا فرد چاق می‌‌باشد که از این به بعد باید نگران سلامتی‌اش باشد.

ضروری بنظر می‌رسد که فرد را تا جایی به تناسب اندامش نزدیک کنیم که سلامتی روان فرد را هم در نظر بگیریم.

چون خیلی‌‌‌ها به خاطر وزن بالا دچار مشکلات روحی و افت روحی می‌‌شوند ولی با این حال هدف ما وزن ایده‌آل نیست، ما اگر بتوانیم ۱۰ درصد از وزن فرد را کم کنیم از خیلی از عوارض چاقی پیشگیری کرده‌ایم یا حتی فرد را درمان کرده‌ایم.

مثلا یکی از بهترین درمان‌‌‌های کاهش فشار‌خون، کاهش وزن است که با کم کردن وزن فرد می‌‌توانیم فشار‌خون فرد را تا حدی کاهش دهیم.

مثلا کاهش ۱۰ کیلو از وزن بدن باعث کاهش ۵ – ۲۰ میلی‌متر جیوه فشار سیستولیک می‌‌شود.

پس بهتر است وزن را پایین بیاوریم، ولی یادمان باشد با روش‌‌‌های صحیح و اصولی، و کاهش وزنمان باید در محدوده استانداردها باشد، خانم‌ها کاهش وزن را نتیجه نهایی می‌‌دانند در صورتی که نتیجه اصلی زمانی حاصل می‌‌شود که وزنی را که کم کردیم بتوانیم حفظ کنیم، کم و زیاد کردن‌‌‌های زیاد وزن اصلا برای سلامتی خوب نیست، کسانی که وزنشان در طول زمان طولانی ثابت است بیشتر از کسانی که مدام در حال کم زیاد کردن وزنشان هستند عمر می‌‌کنند.

پس یکبار وزن کم کنید و سعی کنید آن را حفظ کنید. برای اینکار توصیه می‌‌شود به کسانی که تخصص‌شان در این زمینه است مراجعه فرمایید.

طبق قانون وزارت بهداشت تنها کارشناسان و متخصصان رشته تغذیه اجازه دخالت در چاقی، لاغری را دارند.

شاید شما با یک برنامه غذایی کاهش وزن توانستید در مدت کوتاه خیلی سریع وزن کم کنید. ولی این کاهش وزن ماندگار نیست.

بدلیل اینکه طی این مدت سوخت‌وساز بدن به شدت افت می‌کند و وزن کاهش یافته و مجدد به حالت گذشته بر می‌‌گردد.

پس اگر می‌خواهید همیشه تناسب اندام را داشته باشید، دنبال رژیم‌‌‌های یک شبه و جادویی نباشید.

یکبار اصولی وزن کم کنید و آن را نگه دارید و همچنین در نظر داشته باشید که هیچ برنامه غذایی نمی‌تواند تضمین کند که وزن کم شده برنگردد.

تضمین خودتان هستید، هرچند که برنامه‌‌‌های غذایی نیز موثر می‌باشد. ولی از اول تا آخر برای اینکه وزنتان برنگردد دست شماست.

چون این شما هستید که تصمیم جدی گرفته‌اید که تناسب اندام داشته باشید و به این کار مصمم هستید.

وقتی واژه رژیم مطرح می‌شود، اکثرخانم‌‌‌ها دچار استرس شده و می‌ترسند و  فکر می‌کنند رژیم یعنی محدودیت شدید غذایی، در صورتی که اینطور نیست، کارشناسان تغذیه در برنامه‌‌‌های غذایی کاهش وزن، درست و علمی خوردن را به شما آموزش می‌دهند. تا شما بیاموزید که چگونه بخورید که همیشه سلامت جسمی و تناسب اندام را داشته باشید.

نتیجه گیری

پس در رژیم فقط بحث کم خوردن مطرح نیست، درست خوردن، با نظم غذا خوردن به همراه کم خوردن و یا کم کالی خوردن است که در کاهش وزنمان و حفظ وزن کاهش یافته شده تاثیر دارد.

باید سعی کنیم عادات غذایی مان را تغییر دهیم، باید سعی کنیم در ساعات مشخصی غذا دریافت کنیم.

اگر این اصول را رعایت کنیم هم خیلی عالی می‌توانیم وزن کم کنیم و هم وزن کم شده را حفظ کنیم. از عادات غذایی درست، خوردن صبحانه، میان وعده، لبنیات، سبزیجات، میوه و تمام وعده‌‌‌ها و…. است.

منظم خوردن یعنی اینکه در ساعات مشخصی از روز وعده‌‌‌های غذایی خورده شود، که هم در تناسب اندام هم در سلامت سیستم گوارشی موثر است.

لازم به ذکر است که رژیم غذایی هرکسی متفاوت است، هرکس باید برنامه غذایی مخصوص با توجه به شرایط کار و فعالیت و وضعیت اقتصادی و هورمون‌های تیروئید و هیپوفیزو املاح و ویتامین‌های بدن دریافت کند.

منبع: زندگی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *