داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتی

اسانس های گیاهی در تسکین بیماری آسم

برای کنترل بیماری آسم چه کنیم؟

بیماری آسم، یک بیماری التهابی مزمن است که باعث تورم در مسیر جریان هوا ورودی به ریه می شود. فرد مبتلا به بیماری آسم برای تنفس دچار سختی بسیاری است و علائمی از قبیل: خس خس سینه، سرفه، تنگی قفسه سینه و تنگی نفس را خواهد داشت. این بیماری در هر سنی دیده می شود، ولی بطور معمول شروع بیماری آسم از سنین کودکی است.

دو نوع بیماری آسم وجود دارد. آسم آلرژیک و غیر آلرژیک. بیماری آسم آلرژیک به علت نقص و ضعف سیستم ایمنی است که در نتیجه آن دستگاه ایمنی نسبت به موادی مانند گرد و غبار، حیوانات خانگی، ادویه ها، داروها و … واکنش نشان می دهد.

در بیماری آسم غیر آلرژیک، فرد به علت وجود مواد آلرژن دچار این بیماری نشده است. این نوع بیماری به عللی از قبیل: هوای سرد، بیماری های ویروسی، اضطراب، دود و آلودگی های محیطی و … ایجاد می شود. در برخی انواع بیماری آسم ممکن است هر دو علت دیده شود.

اسانس های گیاهی در زمینه کنترل بیماری آسم بسیار موثر واقع شده اند.

۱- اسانس گل میخک در کنترل بیماری آسم

اسانس یا روغن میخک دارای خاصیت ضد التهابی در طبیعت است و حاوی منگنز است. این اسانس بطور سنتی در بهبود برخی بیماری ها از قبیل آرتریت روماتوئید، سرماخوردگی و سرفه، برونشیت و آسم استفاده می شده است.

برای بهبود بیماری آسم، اسانس میخک را با کمی آب رقیق کنید و به قفسه سینه بمالید تا به تنفس بهتر شما کمک کند. همچنین شما می توانید از این اسانس درون دستگاه بخور استفاده فرمایید و به مدت ۲۰ دقیقه در فضای محیط از آن استفاده فرمایید.

۲- اسانس آویشن در کنترل بیماری آسم

روغن یا اسانس آویشن دارای خواص بسیار زیادی در بهبود بیماری آسم است. اسانس آویشن دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچ، ضد عفونی کننده ریه و مجاری هوایی، ضد اسپاسم و ضد سرفه است. از اسانس آویشن در بهبود بسیاری بیماری ها از قبیل: عفونت تنفسی، برفک دهان، برونشیت و آسم استفاده می شود.

برای استفاده از آویشن در این بیماری چند قطره از اسانس آن را درون کاسه آب داغ ریخته، خوب مخلوط کنید و بخارات حاصل از آن را استنشاق کنید. بهتر است یک حوله اطراف سر خود و دور ظرف داشته باشید تا فضای تجمع بخارات بهتر حاصل شود.

روش دیگر استفاده از این اسانس، ترکیب آن با اسانس ترنج و مالیدن این ترکیب بر روی قفسه سینه برای سهولت در تنفس است.

۳- اسانس کندر در کنترل بیماری آسم

روغن کندر با دارا بودن خواص ضد التهابی برای بهبود بیماری آسم و دیگر بیماری های تنفسی مفید می باشد. برای این کار کافی است که مقداری از آن روی قفسه سینه مالش دهید تا تنفس بهبود یابد. از این روغن نیز می توانید در بخور استفاده کنید تا هوای محیط در هنگام تنفس برای شما مناسب شود.

۴- اسانس گیاه اسطوخودوس در کنترل بیماری آسم

استفاده از روغن اسطوخودوس یک راه حل مناسب برای کنترل بیماری آسم است. مطالعات نشان داده اند که اسانس اسطوخودوس دارای خاصیت ضد التهابی است و در بهبود بیماری های التهابی موثر است.

برای استفاده از این اسانس در بهبود بیماری آسم، آن را با مقداری اسانس نعناع یا اکالیپتوس ترکیب کنید و روزانه استنشاق کنید.

روش دیگر استفاده از اسانس اسطوخودوس این است که به یک کاسه آب داغ مقدار چند قطره از آن را اضافه کنید. سر خود درون یک حوله که اطراف ظرف را پوشانده قرار داده و بخار حاصل را مانند عمل بخور برای پاکسازی پوست، استنشاق کنید. این عمل به صاف شدن راه های هوایی در بیماری آسم کمک خواهد کرد.

۵- اسانس پونه کوهی در کنترل بیماری آسم

خواص دارویی این روغن به دلیل دارا بودن ترکیباتی از قبیل تیمول و کارواکرول درون آن است. کپسول تهیه شده از این روغن نیز به عنوان یک درمان برای آسم استفاده می شود.

شما همچنین می توانید از این روغن در درمان خانگی بیماری آسم استفاده کنید. برای این منظور ۲۵ قطره اسانس را با ۲۵ اونس آب ترکیب و از بخار آن استنشاق کنید.

۶- اسانس اکالیپتوس در کنترل بیماری آسم

روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد التهاب، ضد میکروبی، ضد درد است و برای امراض متعددی مانند التهاب، سرفه، درد سینوس، برونشیت و آسم استفاده می شود.

فقط چند قطره از روغن را در یک کاسه پر از آب داغ اضافه کنید و آن را استنشاق کنید.

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *