داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

نسخه‌هایی طبیعی برای درمان سرخک

درمان سرخک از منظر طب سنتی ریشه در کم‌ کاری و یا ید کار کردن کبد و فعالیت میکروب‌ ها و ذرات بیماری‌ زا در بدن دارد. همچنین می‌توان با بررسی پوست و انساج بدن از نظر قرمزی، سفیدی و… ترکیبات کربن و نیتروژن را ارزیابی کرد و دلیل بروز بیماری پی برد. افرادی که رنگ پوست‌شان قرمز و گلگون است، اغلب دارای انرژی بیشتری نسبت به دیگران هستند. بیشتر ترکیبات بدنی‌شان از نیتروژن و پروتئین تشکیل شده و هنگامی که اکسیژن لازم به نسوج بدن‌شان می‌رسد، ترکیبات کربنی را به راحتی می‌سوزاند. افزایش مواد نیتروژنی در بدن به افزایش قرمزی پوست کمک می‌کند و درجه حرارت بدن را بالا می‌برد. ممکن است نقاط قرمزی مربوط به این وضع در صورت و بدن ظاهر شود که نشان دهنده‌ی افزایش انرژی و ضعف کار کبد است. کبد تنظیم‌کننده‌ی حالت اسیدی و قلیایی بدن، مقدار انرژی و دفع مواد زائد از راه‌های گوناگون است و هنگامی که درجه حرارت بدن و انرژی آن افزایش یابد با دفع صفرای اضافه مقداری از مواد زائد و انرژی را از بدن خارج می‌کند و تعادل انرژی به وجود می‌آورد. در ادامه مطلب با عطارباشی همراه باشید.

درمان سرخک

مراحل ابتدایی بروز سرخک در کودکان و بزرگسالان نشانه‌ی افزایش انرژی بدن است که باید از طریق مواد غذایی و تغییر سبک زندگی انرژی را کاهش داد تا موجب تحرک کمتر گلبول‌های قرمز و حفظ تعادل بدن شود. در مورد کودکان توجه به شیر مادر و غذاهای دیگر بسیار مهم است. مادرانی که غذاهای پر انرژی و گرم مصرف می‌کنند، کودکانی با پوست قرمز و لکه‌های سرخ به دنیا می‌آورند. با رعایت موارد مختلف و توجه به کبد، که تنظیم‌کننده‌ی طبع‌ بدن است، می‌توان این بیماری را درمان کرد.

سرخک را معمولا بیماری کودکان می‌دانند، اما بزرگسالان نیز به آن مبتلا شوند.

علائم سرخک

اولین نشانه‌ی بیمار مبتلا به سرخک، تب است. سپس بثورات پوستی، سرفه‌های خشک، قرمزی چشم و سرماخوردگی ظاهر می‌شوند. دانه‌های پوستی به تدریج روی صورت و گردن بیمار ظاهر شده و بعد بازوها، دست‌ها و پاهای را فرا می‌گیرد. دانه‌های سرخک در ابتدا به شکل لکه‌های قرمز و صاف هستند، اما ممکن است به شکل یک برآمدگی کوچک هم در بیایند. تب نیز بالاتر می‌رود و گاهی اوقات تا ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد. ممکن است دانه‌ها خارش‌دار همراه با تهوع، استفراغ، اسهال و تورم غدد لنفاوی باشند. دانه‌ها پنج روز ادامه خواهند داشت و پس از این مدت به تدریج ناپدید می‌شوند؛ اما قبل از اینکه کاملا از بین بروند رنگ‌شان قهوه‌ای می‌شود.

۱۰ تا ۱۲ روز طول می‌کشد تا علائم بیماری سرخک ظاهر شود.

انتقال بیماری

احتمال انتقال سرخک ۹۰ درصد است و از طریق آبریزش بینی و چشم، سرفه و ترشحات گلو و دهان منتقل می‌شود، اما زمانی‌که بثورات و جوش‌ها در پوست ظاهر شد، بیماری دیگر مسری نخواهد بود. اگر فرد مبتلا به سرخک در اتاقی بماند، تا دو ساعت ویروس سرخک در هوا باقی خواهد ماند.

عوارض بیماری

سرخک در نوزادان، کودکان دچار سوتغذیه و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، منجر به عوارض جدی مانند کوری، التهاب مغز، اسهال شدید، عفونت گوش و ذات‌الریه می‌شود.

نسخه‌هایی برای درمان سرخک

انواع خنکی‌ها و هوای ملایم جهت تخفیف عوارض این بیماری لازم است و ذرات ریزی، که در اغلب بیماری‌های عفونی و ویروسی ظاهر می‌شوند، با کم شدن حرارت و انرژی بدن از بین می‌روند.

شربت خاکشیر:

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش حرارت درونی و خارش برون‌ریزی‌های پوستی بیماری سرخک، نوشیدن شربت خاکشیر است. به این منظور، روزانه شربت خاکشیر را تهیه کنید و چهار لیوان از آن به بیمار بدهید.

همچنین می‌توانید بدن کودک‌ مبتلا به سرخک را با کمک دانه‌های سرخ‌رنگ خاکشیر بخور دهید. به این منظور، از یک منقل کوچک یا اسفنددودکن استفاده کنید. خاکشیر را روی حرارت قرار دهید و با دودی که از آن به ‌دست می‌آید، بدن کودک را بخور دهید. این کار به کاهش سوزش، خارش و التهاب بیماری کمک می‌کند.

عرق کاسنی:

این عرق گیاهی، طبیعت سردی دارد و تقویت‌کننده‌ی کبد و کلیه، مسکن حرارت و عطش و پاک‌کننده‌ی مجرای ادراری است. اگر کودک شما مبتلا به سرخک شده و درجه حرارت بدنش افزایش یافته است، روزی یک تا دو لیوان عرق کاسنی به او بدهید.

ترنجبین:

مقداری تخم کاسنی، تخم گشنیز، تخم خرفه، تخم کاهو، تخم خیار سبز و تخم خیار چنبر (از هر کدام یک گرم) را با یکدیگر مخلوط و در ‌هاون نیم‌کوب کنید و بعد بجوشانید. سپس آب آن را صاف کنید و مقداری ترنجبین در این شیره بریزید.

جوشانده‌ی گل گاوزبان:

پنج گرم گل گاوزبان را در یک لیتر آب سرد بجوشانید و بعد به مدت ۱۵ دقیقه آن را دم کنید. سپس جوشانده را صاف و با شیر مخلوط کنید و روزانه به بیمار بدهید.

نسخه‌های دیگر

– مصرف نوشیدنی‌های خنک مانند آب هندوانه، مغز خیار، آب لیموترش، لعاب اسفرزه، عرق بیدمشک، جوشانده‌ی عناب و شیر کم‌چرب در درمان بیماری سرخک مفید است.

– هر شب موقع خواب، دو تا سه قاشق مرباخوری آب شیر خشت به بیمار بدهید.

– مصرف ماالشعیر طبی نیز برای بیماران مبتلا به سرخک بسیار مفید است.

– از مصرف غذاهای بودار، پرچرب و روغن بادام پرهیز شود.

نکته‌های خواندنی

– پس از حمام کردن کودک مبتلا به سرخک از یک کرم نرم‌کننده‌ی گیاهی با طبع سرد استفاده کنید. این کار پوست کودک را نرم و از خشکی و خارش آن جلوگیری می‌کند.

– ناخن‌های کودک را کوتاه نگه داشته و هنگام خواب دست‌هایش را با دستکش بپوشانید تا از خارش و خراشیدگی پوست و بروز عفونت جلوگیری کند.

– تمام مواد حساسیت‌زا مانند بالش پر را از محیط زندگی کودک دور کنید تا ایجاد حساسیت نکند.

– برای کاهش تحریک پوست کودک از لباس‌های نخی استفاده کنید.

نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *