تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

آیا ماست می‌تواند کلسترول را پایین آورد؟

تغذیه‌ی سالم با ماست را تجربه کنید!

ماست برای بسیاری از مردم نقش میان وعده را دارد چرا که حاوی پروبیوتیک‌های مفید و منبع بسیار خوب ویتامین و پروتئین می‌باشد. همچنین قند کمی دارد و سیر کننده است. اما آیا تغذیه‌ی سالم با ماست می‌تواند سطح کلسترول بد را هم پایین بیاورد؟

محققان در تحقیقات اخیر تأثیر مصرف ماست روی سطح کلسترول را بررسی کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۳ تحقیق نشان داد تغذیه‌ی سالم با ماست با سطح فشار خون و کلسترول سالم در ارتباط است. در این تحقیق مشخص شد افرادی که تغذیه‌ی سالم با ماست دارند متابولیسم بیشتری نسبت به سایر افراد خواهند داشت. همچنین شاخص توده‌ی بدن (BMI) آن‌ها، دور کمر، سطح تری گلیسیرید، گلوکز و قند خون و فشار خون آن‌ها پایین‌تر می‌باشد. همچنین سطح لیپوپروتئین (HDL) یا کلسترول خوب این افراد بالا است.

تحقیق دیگری علت توانایی ماست در کاهش کلسترول را به خاطر میزان پروبیوتیک آن معرفی کرد.

اما مشخص نشد که آیا اثرات مثبت ماست تنها به خاطر پروبیوتیک آن است یا تنها به خاطر ماست یا ترکیب این دو باهم چنین تأثیراتی دارد.

ماست خود را بشناسید

اگرچه این یافته‌ها مبنی بر توانایی ماست در کم کردن کلسترول به هیچ وجه قطعی نیستند اما هیچ شکی هم در فواید دیگر تغذیه‌ی سالم با ماست وجود ندارد. ماست سرشار از پروبیوتیک‌های سالم، مواد مغذی، ویتامین‌ها، پروتئین‌های عضله ساز می‌باشد.

شناخت تفاوت انواع مختلف ماست نیز بسیار مهم است. برخی از آن‌ها مملو از شکر هستند و مسلماً برای سلامتی ما مناسب نمی‌باشند. با اینکه برخی افراد معتقدند ماست پر چرب بهتر است، انواع بدون چربی یا کم چرب آن نیز موجود است. چربی می‌تواند روی سطح کلسترول تأثیر داشته باشد.

یک فنجان ماست ساده کاملاً تهیه شده از شیر شامل:

۱۰۴ کالری

۷٫۹ گرم شکر

۵٫۵ گرم چربی

می‌باشد. این در حالی است که ماست‌های میوه‌ای شامل موارد زیر می‌باشند:

۱۹۴ کالری

۱۹٫۴ گرم شکر

۵٫۷ گرم چربی

از طرف دیگر همین میزان ماست یونانی ساده بدون چربی شامل :

۱۰۰ کالری

۵٫۵ گرم شکر

۰٫۷ گرم چربی

توجه داشته باشید که قند موجود در ماست ساده به دلیل وجود لاکتوز (قند طبیعی موجود در شیر) است. با مقایسه‌ی قند موجود در ماست ساده و ماست میوه‌ای می‌توان به راحتی فهمید که علاوه بر قند خود شیر ۱۲ گرم قند اضافی در ماست‌های میوه‌ای وجود دارد. انگار ۳ قاشق چای خوری پر شکر به آن اضافه شده است. کدام ماست برای شما مناسب‌تر است؟ ماست میوه‌ای به دلیل قند بالایی که دارد بهتر است به عنوان دسر مصرف شود تا به عنوان میان وعده یا ماده‌ی مغذی.

ماست ساده‌ی فاقد چربی سالم‌ترین ماست محسوب می‌شود. البته این ماست دو سبک اصلی و یونانی دارد. ماست یونانی پروتئین بیشتری دارد که باعث سیر ماندن شما در مدت زمان طولانی می‌شود. اما هر دو نوع تغذیه‌ی سالم با ماست سرشار از پروتئین، پروبیوتیک و کلسیم می‌باشند.

اما ماست میوه‌ای علاوه بر اینکه به دلیل داشتن میوه کالری بیشتری دارد قند آن نیز سه برابر ماست ساده است.

دنبال ماست سالم‌تر هستی؟

به جای خریدن ماست‌های طعم دار که قند زیادی دارند، روش‌های جالبی برای طعم دار کردن ماست‌های ساده وجود دارد. به ماست خود میوه‌های تازه، خشک یا شیرین کننده‌های طبیعی دیگر مانند عسل اضافه کنید. همچنین نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای وجود دارد که با ماست درست می‌شوند مانند اسموتی. البته باز هم به میزان قند آن‌ها توجه کنید.

اگرچه کاملاً ثابت نشده که آیا ماست می‌تواند کلسترول را پایین آورد یا خیر اما فواید بسیار زیاد دیگر تغذیه‌ی سالم با ماست به روشنی مشخص است.

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *