درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

علائم، تشخیص و درمان کولیت زخمی

کولیت زخمی شکلی از بیماری التهابی روده است. این التهاب می تواند به زخم هایی به نام اولسر منتهی شود، که ممکن است خونریزی کنند و هضم را مختل کنند. برای اطلاعات بیشتر راجع به بیماری کولیت زخمی با این مقاله  همراه شوید.

کولیت زخمی

کولیت زخمی موجب التهاب مزمن سلول هایی می شود که در راست روده و کولون (روده بزرگ) قرار دارند. داروهایی برای تسکین التهاب و همچنین راهکارهایی برای کاهش اثر کولیت زخمی بر زندگی روزانه وجود دارند.

علائم هشدار: درد شکم

شکم درد و اسهال خونی شایع ترین علائم هشدار دهنده کولیت زخمی هستند. این نشانه ها در محدوده نادر و خفیف تا مداوم و شدید قرار دارند. چیزی که در اینجا دیده می شود بخشی از روده بزرگ با تغییرات معمولی کولیت زخمی است.

علائم هشدار: کاهش وزن

التهاب مزمن در روده بزرگ می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند که ممکن است به کاهش وزن، کاهش اشتها، تهوع و کاهش رشد در کودکان منجر شود.

دیگر علائم هشدار دهنده

برخی از افراد مبتلا به کولیت زخمی علائم خارج از سیستم گوارش دارند. این علائم عبارتند از:

درد مفاصل، زخم های پوست، خستگی، کم خونی، تب مکرر

تفاوت کولیت زخمی و کرون

علائم کولیت زخمی مشابه علائم نوع دیگری از بیماری التهابی روده تحت عنوان کرون هستند. تفاوت در این است که کولیت زخمی تنها در روده بزرگ رخ می دهد، در حالی که کرون می تواند در مکان های مختلف در سراسر دستگاه گوارش رخ دهد، بنابراین علائم می توانند در هر نقطه از سیستم گوارش از مقعد تا دهان ایجاد شوند. سندرم روده تحریک پذیر اختلال دیگر شناخته شده برای درد مزمن شکم و اسهال است، اما موجب التهاب یا زخم در روده نمی شود.

چه کسانی دچار کولیت زخمی می شوند؟

کولیت زخمی عمدتا مردم کشورهای توسعه یافته را تحت تاثیر قرار می دهد، و در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی شایع تر است. اگر چه این بیماری می تواند در هر سنی رخ دهد، اما معمولا بین سنین ۱۵ تا ۳۵ به وجود می آید. کولیت زخمی در خانواده جریان می یابد و در سفید پوستان شایع تر است.

چه عواملی موجب کولیت زخمی می شوند؟

علت دقیق کولیت زخمی نامشخص است، اما محققان گمان می کنند سیستم ایمنی بدن در این بیماری نقش داشته باشد. در افراد مبتلا به کولیت زخمی، سلول های ایمنی ممکن است به صورت غیر طبیعی به باکتری ها در دستگاه گوارش واکنش نشان دهند. معلوم نیست که آیا این عامل موجب بیماری می شود و یا این مسئله نتیجه این بیماری است. پزشکان مطمئن هستند که این بیماری ناشی از استرس یا رژیم غذایی نیست، اگر چه این عوامل می توانند علائم را بدتر کنند.

تشخیص کولیت زخمی

دقیق ترین راه برای تست کولیت زخمی، کولونوسکوپی است. در این روش، یک دوربین کوچک برای بررسی دقیق داخل روده بزرگ، به راست روده وارد می شود. این روش هرگونه التهاب و یا زخمی را در این قسمت نشان می دهد. کولونوسکوپی همچنین می تواند به پزشک شما کمک کند بیماری کرون، دیورتیکولیت، و سرطان را رد کند.

دوره کولیت زخمی

علائم کولیت زخمی ممکن است بیایند و بروند. در طول بهبودی، شما ممکن است اصلا هیچ ناراحتی نداشته باشید. این دوره می تواند ماه ها یا سال ها طول بکشد، اما علائم در نهایت باز می گردند. ندانستن زمان عود علائم می تواند به استرس این بیماری اضافه کند و مقابله با یک برنامه درمانی موثر را دشوار می سازد.

مراقبت های فوری برای کولیت زخمی

کولیت زخمی گاهی اوقات موجب عوارضی می شود که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. این عوارض ممکن است شامل زخمی باشد که خونریزی فراوان می کند و یا اسهال شدیدی که موجب کم شدن آب بدن می گردد. در این موارد، تیم پزشکی شما مانع از دست دادن مایعات و خون می شوند. اگر پارگی در روده بزرگ وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به عمل جراحی ترمیمی باشد.

کولیت زخمی و سرطان کولون

افراد مبتلا به کولیت زخمی هنگامی که تمام روده بزرگ برای مدت زمان طولانی تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد، افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تجربه می کنند. خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز پس از داشتن کولیت زخمی به مدت ۸ تا ۱۰ سال افزایش می یابد و در طول زمان همچنان به افزایش خود ادامه می دهد. قرار گرفتن کولیت زخمی در مرحله بهبودی با درمان موفق می تواند ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. همچنین، بررسی های کولونوسکوپی از سرطان جلوگیری نمی کند، بلکه تا حد زیادی شانس تشخیص به موقع آن را افزایش می دهد که در صورت تشخیص به موقع این بیماری بیشتر قابل درمان است.

عوارض دیگر

برخی از افراد مبتلا به کولیت زخمی دچار مشکلات جدی در خارج از روده بزرگ می شوند. این مشکلات می توانند شامل پوکی استخوان، ورم مفاصل، سنگ کلیه، و در موارد نادر، بیماری کبدی باشند. محققان معتقدند عوارض التهاب گسترده ناشی از عملکرد نادرست سیستم ایمنی بدن هستند. این مشکلات می توانند زمانی که کولیت زخمی با داروهای ضد التهابی درمان شود، بهبود یابند.

داروها برای کولیت زخمی

هدف داروها برای کولیت زخمی تسکین التهاب داخل روده بزرگ است. انتخاب اول معمولا دارویی است که شامل آمینوسالیسیلات ها است. در صورتی که این دارو نتواند بهبودی کافی ارائه دهد، پزشک شما ممکن است استروئید مانند پردنیزون تجویز کنند. گزینه سوم تعدیل کننده های ایمنی هستند، که با تغییر فعالیت ایمنی بدن التهاب را کاهش می دهند. ممکن است تا سه ماه طول بکشد تا فواید این دارو احساس شود.

درمان بیولوژیک

درمان بیولوژیک جدیدترین نوع درمان برای افراد مبتلا به کولیت زخمی است. این روش درمانی کمک می کند تا بدن پروتئین القا کننده التهاب به نام فاکتور نکروز تومور (TNF) را از بین ببرد. این روش که به عنوان عامل ضد TNF نیز شناخته می شود، معمولا به صورت داخل وریدی ارائه می شوند. درمان های بیولوژیک ممکن است برای بیمارانی که داروهای استاندارد، بیماری آنها را بهبود نمی بخشند توصیه شود.

درمان با whipworm

نتایج مطالعات اخیر در اثبات اینکه آیا درمان whipworm (کرم انگلی که بر روده انسان تاثیر می گذارد) می تواند با کولیت زخمی مبارزه کند یا نه مختلف هستند. این ایده از این واقعیت سرچشمه می گیرد که این بیماری در کشورهای در حال توسعه، که در آن انگل های روده ای به مراتب شایع تر هستند، نادر است. برخی پژوهشگران معتقدند که این کرم ها ممکن است واکنش ایمنی در روده را تغییر دهند. هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

عمل جراحی برای کولیت زخمی

با وجود پیشرفت در دارو، تا ۴۵٪ از افراد مبتلا به کولیت زخمی در نهایت نیازمند عمل جراحی – یا برای ترمیم پارگی یا برای حذف روده بزرگی که به شدت آسیب دیده است – می باشند. کولیت های زخمی، پس از برداشتن روده بزرگ عود نمی کنند، بنابراین این عمل جراحی می تواند درمان را ارائه دهد. در تکنیک های جراحی جدیدتر افرادی که روده بزرگ آنها برداشته شده است معمولا نیازی به کیسه خارجی برای جمع آوری ضایعات، به نام کیسه کولوستومی، ندارند.

کولیت زخمی در کودکان

کودکان مبتلا به کولیت زخمی اغلب بی اشتهایی دارند. آنها ممکن است کالری بسیار کمی دریافت کنند و یا در جذب مواد مغذی از مواد غذایی که می خورند مشکل داشته باشند. برای جلوگیری از مشکلات رشد، پزشک ممکن است یک رژیم غذایی با کالری بالا توصیه کند. کودکان نیز ممکن است از زیاد رفتن به توالت خجالت بکشند. مشورت با یک درمانگر که متخصص بیماری های مزمن است می تواند به کودک شما کمک کند راهبردهای مقابله را یاد بگیرد.

زندگی با کولیت زخمی: کاهش عود کردن بیماری

عوامل گوناگونی می توانند علائم کولیت زخمی را بدتر کنند. محرک های رایج عبارتند از: استرس، سیگار کشیدن، فراموش کردن دارو به دفعات مکرر، و خوردن غذاهای خاص. سعی کنید محرک های شخصی خود را شناسایی کنید و اقداماتی برای جلوگیری از آنها اتخاذ کنید، اقداماتی همچون تمرین مدیتیشن برای مدیریت استرس و یا استفاده از برنامه روزانه برای یادآوری مصرف دارو. اگر عود بیماری همچنان ادامه یافت، در مورد تغییر در طرح درمان خود با پزشک صحبت کنید.

زندگی با کولیت زخمی: تغییرات رژیم غذایی

رژیم غذایی، کولیت زخمی ایجاد نمی کند، اما برخی از غذاها ممکن است علائم را بدتر کنند. شایع ترین آنها شامل لبنیات، غذاهای چرب، و مصرف بیش از حد فیبر است (که می تواند موجب اسهال شود). حفظ یک یادداشت از آنچه می خورید و هر گونه علائمی که دارید می تواند کمک کننده باشد. به دنبال ارتباط غذاهایی که می خورید و علائمی که دارید باشید و سعی کنید از محرک های مشکوک پرهیز کنید. اگر کاهش وزن شدید را تجربه کردید، ممکن است به منظورتوسعه یک رژیم غذایی پرکالری نیازمند مشورت با یک متخصص تغذیه باشید.

زندگی با کولیت زخمی: مکمل

از آنجا که کولیت زخمی اغلب باعث خونریزی در روده بزرگ می شود، می تواند به کم خونی و فقر آهن منجر شود. برخی از داروهایی که برای درمان کولیت زخمی استفاده می شوند می توانند در جذب مواد مغذی مانند اسید فولیک و کلسیم تداخل ایجاد کنند. از پزشک خود بپرسید که آیا شما نیاز به اینگونه مکمل ها دارید یا خیر.

زندگی با کولیت زخمی: پروبیوتیک

به طور معمول، پروبیوتیک ها باکتری های “خوب” هستند که شبیه به باکتری هایی هستند که در روده زندگی می کنند و به جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری های مضر کمک می کنند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا متوجه شویم که آیا پروبیوتیک ها می توانند به افراد مبتلا به کولیت زخمی کمک کنند تا بهبودی حفظ شود. پروبیوتیک ها به برخی از ماست ها، شیر، تمپه، و نوشیدنی های سویا اضافه می شوند، و به صورت مکمل نیز در دسترس می باشند.

زندگی با کولیت زخمی: هیدارته ماندن

اسهال مزمن خطر بالای از دست دادن آب را ایجاد می کند، که می تواند به مشکلات ضعف و کلیه منجر شود. هیدراته بمانید، مقدار زیادی آب بنوشید، حدودا برای هر نیم کیلو وزن، ممکن است نیاز به نوشیدن ۱۴ گرم مایعات در روز داشته باشید. با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید چقدر مایعات نیاز دارید.

زندگی با کولیت زخمی: روابط

علائم کولیت زخمی می توانند موجب شوند برخی از بیماران از ارتباط صمیمانه بیم داشته باشند. احساس خجالتی به خاطر توالت رفتن مکرر، همراه با درد شکم، خستگی، و دیگر قاتلان خلق و خوی وجود دارد. استروئیدها نیز می توانند میل جنسی و شکل بدن را مختل کنند. با همسر خود در مورد نگرانی هایی که داریدصادق باشید، و دیدن یک درمانگر متخصص در بیماری های مزمن را در برنامه خود قرار دهید. اگر اختلال عملکرد جنسی دردسرساز شده است، با پزشک خود صحبت کنید.

زندگی با کولیت زخمی: سفر

با یک برنامه ریزی دقیق تر، بسیاری از افراد مبتلا به کولیت زخمی می توانند به راحتی سفر کنند. این نکات را به یاد داشته باشید: قبلا از وب سایت ها برای پیدا کردن توالت ها در فرودگاه ها، ایستگاه های قطار، و یا دیگر سالن های بزرگ استفاده کنید. لباس زیر اضافی و دستمال مرطوب با خود داشته باشید. دارو به اندازه کافی با خود ببرید تا در کل سفر دارو داشته باشید، همین طور یک کپی از نسخه خود همراه داشته باشید. برای تعیین اینکه آیا اقدامات احتیاطی دیگری مورد نیاز هستند یا خیر با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *