داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

دمنوش های گیاهی مناسب برای درمان دیابت

دمنوش های گیاهی می توانند برای درمان خیلی از بیماری ها استفاده شوند که یکی از آنها دیابت می باشد. اگر شما یا اطرافیان‌تان مبتلا به دیابت هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ سلامت خود، نسخه های طب سنتی را امتحان کنید. درمان دیابت با دمنوش های گیاهی را در این مطلب برای شما آماده کرده ایم. با عطارباشی همراه باشید.

درمان دیابت با دمنوش های گیاهی

پاکسازی شیرین

بیماران مبتلا به دیابت باید با آغاز فصل بهار، بدن خود را از سموم و مواد زائد پاکسازی کنند. در موارد ساده می‌توان این پاکسازی را با آش‌های طبی مانند آش آلو، آش آبغوره و آش تمرهندی انجام داد، اما در برخی موارد ممکن است بدن بیمار دیابتی نیاز به پاکسازی‌های خاصی داشته باشد. برای انجام این کار به داروهای قوی نیاز است که حتما باید به تشخیص متخصص طب سنتی تجویز شود. نکته بسیار مهم این است که یک بیمار دیابتی باید حداقل یک تا دوبار در روز دفع مناسب و کامل داشته باشد.

درمان دیابت با دمنوش های گیاهی

چای ترش

چای ترش یا چای قرمز که به چای مکه نیز معروف است، از گیاه رز چینی تهیه می‌شود که از گلبرگ و دانه‌های آن می‌توان به عنوان نوشیدنی استفاده کرد. این چای را می‌توان به شکل سرد و گرم به عنوان نوشیدنی رژیمی مصرف کرد. مصرف چای ترش بر کاهش قند و فشار خون بیماران مبتلا به دیابت نوع دو موثر است.

اگر شما مبتلا به دیابت هستید، می‌توانید روزانه یک تا دو فنجان چای قرمز بنوشید. برای هر بار مصرف، پنج گرم گلبرگ‌های چای قرمز را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد سپس چای را صاف کنید و بنوشید.

دمنوش ریحان

از نظر طب سنتی ایران، مصرف گیاه ریحان باعث کنترل سطح قند خون می‌شود و برای مبتلایان به دیابت مفید است. برای تهیه این دمنوش، چند برگ ریحان را در یک قوری آب جوش بریزید تا به مدت پنج دقیقه دم بکشد. مصرف دو فنجان از این دمنوش، میزان قند خون شما را کاهش می‌دهد.

چای دارچین

بر اساس منابع طب سنتی ترکیبات موجود در دارچین، قند خون را پایین می‌آورد و به بدن کمک می‌کند تا به بهترین شکل از انسولین استفاده کند. بسیاری از افراد چوب دارچین را در قوری چای سیاه می‌ریزند و آن را به عنوان چای دارچین می‌نوشند، اما این چای دارچین نیست!

برای تهیه چای دارجین، دو عدد چوب دارچین را در یک قوری آب سرد بیندازید و آن را روی شعله کم، اما مستقیم بگذارید. بعد از اینکه آب قوری جوش آمد، آن را برای دو تا سه ساعت روی شعله غیر مستقیم بگذارید تا چای آلبالویی رنگ و آماده نوشیدن شود.

دمنوش شنبلیله

دانه گیاه شنبلیله در طب سنتی برای درمان بیماری‌های بسیاری از جمله دیابت استفاده می‌شود، مصرف دمنوش شنبلیله در بیماران دیابتی، قند خون آنها را کاهش می‌دهد. یک قاشق چای خوری تخم شنبلیله کوبیده را در یک قوری آب جوش بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه، آن را دم کرده و بنوشید.

دمنوش گشنیز

بر اساس تحقیقات، دمنوش گشنیز تسکین دهنده صفرا و برطرف کننده التهاب و تشنگی در بیماران دیابتی است. همچنین در ترشح انسولین از پانکراس و افزایش حساسیت بافتی و کاهش قند خون نقش دارد. به این منظور، یک قاشق چای‌خوری تخم آسیاب شده گشنیز را با یک لیوان آب جوش داخل قوری بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه آن را روی شعله غیر مستقیم قرار دهید تا دمنوش آماده شود.

دمنوش گزنه

در طب سنتی ایران، گیاه گزنه به عنوان یک داروی کاهش دهنده گلوکز خون شناخته شده است و عصاره برگ گزنه می‌تواند یک نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قند خون و تخریب سلول‌های پانکراس داشته باشد. به این منظور ۴۰ گرم برگ گزنه را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. شما می توانید سه فنجان در روز (بعد از غذا) این دمنوش را میل نمایید.

دمنوش خارمریم

این گیاه دارویی موجب افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین می‌شود. ماده موثر آن سیلی مارین نام دارد که مصرف آن به مقدار ۲۰۰ میلی گرم، سه بار در روز باعث کاهش مختصر قند خون ناشتا و چربی‌های خون می‌شود. یک قاشق چای خوری دانه‌های خارمریم را در یک لیوان آب جوش بریزید اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس این دمنوش را صاف کرده و میل کنید.

نکته های مهم

حکمای طب سنتی توصیه می‌کنند برای اثرگذاری بیشتر این دمنوش‌های گیاهی آنها را بدون هیچ شیرینی، عسل، خرما و … مصرف کنید.

یک ساعت قبل و بعد از مصرف دمنوش‌ها، داروی دیگری مصرف نکنید.

اگر شما باردار هستید، قبل از مصرف این دمنوش‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *