تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتینکته های تغذیه ای

مواد غذایی حیاتی برای سلامتی کبد

جو دو سر

غذاهای سرشار از فیبر به کبد شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن فعالیت کند. آیا برای شروع روز خود به دنبال بهترین ماده‌ی غذایی هستید؟ جو دو سر را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده است که این ماده‌ی مغذی تغذیه‌ی مناسب کبد به شمار می‌رود و می‌تواند وزن اضافی و چربی‌های شکم را از بین ببرد که بهترین راه برای دور نگه داشتن کبد از انواع بیماری‌هاست.


از غذاهای چرب دوری کنید

سیب زمینی سرخ شده و همبرگر تغذیه‌ی نامناسب کبد هستند. خوردن غذاهایی که سرشار از چربی‌های اشباع شده‌اند کار کبد را دچار اختلال می‌کند. با گذشت زمان می‌تواند منجر به التهاب کبد و در نهایت زخم شدن کبد شود که به آن سیروز نیز گفته می‌شود. پس دفعه‌ی بعد زمان غذا خوردن به دنبال انتخاب‌های سالم‌تری باشید.


کلم بروکلی

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید و تغذیه‌ی مناسب کبد داشته باشید تا جایی که می‌شود به رژیم غذایی خود سبزیجات مانند کلم بروکلی اضافه کنید. تحقیقات نشان می‌دهد این ماده‌ی غذایی می‌تواند از بدن در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت کند. اگر از کلم پخته خوشتان نمی‌آید می‌توانید از آن در سالاد کلم به همراه چند عدد بادام و توت خشک و سرکه لذت ببرید. همچنین می‌توانید آن را کبابی کرده و با سیر و سرکه بالزامیک مزه دار کنید.

مواد غذایی حیاتی برای سلامتی کبد - مجله سلامتی عطارباشی


قهوه

اگر نمی‌توانید یک روز بدون قهوه زندگی کنید حتماً از شنیدن این خبر خوشحال خواهید شد: قهوه نیز تغذیه‌ی مناسب کبد به شمار می‌آید. قهوه می‌تواند برای سلامتی کبد مفید باشد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان قهوه در طول روز می‌تواند از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از الکل و رژیم غذایی ناسالم محافظت کند. همچنین برخی محققین به این نتیجه رسیده‌اند که قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.


میزان شکر مصرفی خود را کاهش دهید

خوردن مقدار زیادی از مواد غذایی شیرین برای کبد مضر است. چرا که بخشی از کار کبد تبدیل قند به چربی است. اگر در مصرف قند زیاده روی کنید کبد چربی زیادی تولید می‌کند که این چربی اضافی اطراف جاهایی که به آن تعلق ندارد ذخیره می‌شود. در دراز مدت فرد به بیماری‌هایی مانند بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود. پس با کبد خود مهربان باشید و مصرف قند خود را کاهش دهید.

مواد غذایی حیاتی برای سلامتی کبد - مجله سلامتی عطارباشی


چای سبز

چای سبز سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام کاتچین می‌باشد. محققان بر این باورند که کاتچین از بدن در برابر برخی سرطان‌ها مانند سرطان کبد محافظت می‌کند. اگر چای سبز را خودتان دم کنید و تا تازه دم و داغ است بنوشید کاتچین بیشتری دریافت خواهید کرد. آیس تی‌ها و چای سبزهای آماده کاتچین کمتری دارند.


آب

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای سلامتی کبد خود انجام دهید حفظ وزن متعادل خود است. به جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه یا نوشیدنی‌های ورزشی آب بنوشید. از اینکه روزانه شما را از چه میزان کالری نجات می‌دهد شگفت زده خواهید شد.

مواد غذایی حیاتی برای سلامتی کبد - مجله سلامتی عطارباشی


بادام

آجیل به خصوص بادام سرشار از ویتامین E ( ماده‌ی غذایی که به عقیده‌ی محققان از بیماری کبد چرب جلوگیری می‌کند.) هستند و تغذیه‌ی مناسب کبد به شمار می‌روند. بادام برای قلب نیز بسیار مفید است. پس دفعه‌ی دیگری که احساس گرسنگی کردید یک مشت بادام میل کنید. یا از آن در سالاد استفاده کنید.


نمکدان را کنار بگذارید

بدن به نمک نیاز دارد اما نه آنقدری که شما روزانه مصرف می‌کنید. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد رژیم غذایی که سطح سدیم بالایی دارد می‌تواند باعث فیبروز و زخم کبد شود. برای کم کردن مصرف نمک راهکارهای ساده‌ای وجود دارد. از غذاهای فراوری شده مانند بیکن و گوشت‌های رستوران‌ها پرهیز کنید. به جای کنسرو سبزی‌ها از سبزیجات تازه استفاده کنید. همچنین از آوردن نمکدان سر میز غذا جدا خودداری کنید.

مواد غذایی حیاتی برای سلامتی کبد - مجله سلامتی عطارباشی


اسفناج

برگ‌های سبز سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون هستند که به عملکرد بهتر کبد کمک می‌کند. می‌توانید از این ماده‌ی مغذی در سالاد شام استفاده کنید. اگر کمی با سیر و روغن زیتون آن را سرخ کنید بسیار خوشمزه می‌شود. همچنین می‌توانید برگ‌های آن را با پنیر پارمسان تازه امتحان کنید.


بلوبری

ماده‌ی مغذی به نام پلی فنولز در این میوه وجود دارد که می‌تواند از بدن در برایر کبد چرب غیر الکلی محافظت کند که اغلب با چاقی و کلسترول بالا همراه است. اگر بلوبری دوست ندارید می‌توانید از سایر مواد غذایی حاوی پلی فنولز مانند شکلات تلخ، زیتون و آلو استفاده کنید.

مواد غذایی حیاتی برای سلامتی کبد - مجله سلامتی عطارباشی


گیاهان و ادویه جات

آیا می‌خواهید از کبد و قلب خود همزمان محافظت کنید؟ پونه، مریم گلی و رزماری را امتحان کنید. این گیاهان سرشار از پلی فنولزهای سالم‌اند. علاوه بر این در بسیاری از دستورالعمل‌ها این گیاهان به شما کمک می‌کنند تا مصرف نمک خود را کاهش دهید. دارچین، پودر کاری و زیره را نیز حتماً امتحان کنید.


از میان وعده‌های ناسالم خودداری کنید

دفعه‌ی بعدی که دنبال میان وعده بودید به جای بسته‌های مواد غذایی ناسالم از تغذیه‌ی مناسب کبد استفاده کنید. مشکل چیپس و این قبیل میان وعده‌ها این است که معمولاً سرشار از نمک، شکر و چربی‌اند. استراتژی خوب برای داشتن رژیم غذایی سالم: میان وعده‌های سالم با خود به محل کار ببرید. مثلاً یک عدد سیب با یک بسته آجیل می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

مواد غذایی حیاتی برای سلامتی کبد - مجله سلامتی عطارباشی


منبع: www.webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *