داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

علائم بیماری خار استخوانی و درمان های طبیعی آن

شاید شما با بیماری خار پاشنه، آشنا باشید اما به احتمال زیاد از خار استخوانی که در دیگر اعضای بدن به وجود می‌آیند و باعث ایجاد مشکلات جسمی می‌شوند چیزی نمی‌دانید. در این مطلب با این عارضه و نسخه‌های درمانی آن آشنا می‌شوید. با عطارباشی  همراه باشید.

خار استخوانی

خارهای استخوانی، زائده‌های ریز استخوانی هستند که در کناره‌های استخوان‌ها رشد کرده و حرکت مفاصل را محدود می‌کنند. خار استخوانی را استئوفیت نیز می‌گویند و اغلب جایی که استخوان‌ها به یکدیگر می‌رسند (در ناحیه مفاصل) تشکیل می‌شوند، اما در برخی موارد به دلیل فرسایش و سایش استخوان‌ها در اثر بیماری اسئوآرتریت، کمبود کلسیم بدن به ویژه در نوجوانان، آسیب دیدگی مفصل یا برخی بیماری‌های دیگر ایجاد می‌شود. خارهای استخوانی ممکن است روی هر نوع مفصل در بدن از جمله زانو، دست‌ها و لگن به وجود بیاید، اما اغلب کف پا بخصوص روی پاشنه ایجاد می‌شود.

علائم بیماری خار استخوانی

در بیشتر موارد خارهای استخوانی علامتی ندارند و تا سال‌ها معلوم نمی‌شود. در اغلب موارد شما متوجه نمی‌شوید خار استخوانی دارید، مگر اینکه باعث درد و کاهش حرکت مفصل شود. علائم خاص خارهای استخوانی بستگی به محل قرارگیری آنها در بدن دارد:

زانو:

خارهای استخوانی زانو، روی استخوان‌ها و تاندون‌ها تاثیر می‌گذارد و باز و بسته کردن و خم شدن پا از ناحیه زانو را سخت و دردناک می‌کند. وقتی که در استئوآرتریت، غضروف انتهای استخوان‌ها در ناحیه مفصل از بین می‌رود، بدن سعی می‌کند که این کمبود را با ایجاد خارهای استخوانی در نزدیکی محل آسیب دیده جبران کند.

ستون فقرات:

علائم خار استخوان در ستون فقرات از خار استخوان‌های دیگر متفاوت است، زیرا روی نخاع و ریشه اعصاب ستون فقرات فشار وارد می‌کند و باعث بی‌حسی دست و پا می‌شود.

مفصل بین ران و باسن:

خارهای استخوانی مفصل ران باعث ایجاد درد موقع حرکت این مفصل می‌شوند و بسته به محل قرار گرفتن خارها، آنها می‌توانند دامنه حرکت مفصل ران را کم کنند.

شانه:

خار استخوان در شانه چپ یا راست به سختی قابل تشخیص است، زیرا باعث درد خفیف می‌شود. این سایش باعث ورم تاندون و پارگی در قسمت ماهیچه گرداننده شانه است.

انگشتان دست:

خارهای استخوانی به دلیل ایجاد برآمدگی‌های سفت در زیر پوست شما، باعث برآمدگی و قوزدار شدن مفاصل انگشتان می‌شوند.

خارپاشنه:

کف پاها تمام وزن بدن را تحمل می‌کند، در نتیجه خارهای استخوانی در کف پا می‌تواند دردناک باشد و حتی انجام کارهای ساده‌ای مانند راه رفتن برای فرد دشوار باشد. خار استخوان در قسمت بالای پا که برآمدگی قابل رویت بالای شست پا را ایجاد می‌کند، راحت‌تر تشخیص داده می‌شود.

درمان های خانگی خار استخوانی

درمان خار استخوانی بستگی به محل قرارگیری آن در بدن و تاثیرش بر سلامتی دارد، اما اگر درد داشتید:

* از خوردن غذاهای تهیه شده با روغن جامد، نوشیدنی‌های گازدار و … که حاوی افزودنی‌های شیمیایی است و می‌تواند در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند، پرهیز کنید.

* برای کاهش درد، دانه کتان گرم شده را روی پارچه‌ای قرار دهید و محل درد را با آن پارچه ببندید.

* روزی چهار بار کمپرس سرد روی قسمت ملتهب قرار دهید، اما در موارد حاد از کمپرس گرم استفاده کنید.

* برنامه غذایی باید غنی از منیزیم، کلسیم و ویتامین D باشد تا مانع فرسایش استخوان شود.

* مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا ۳ مانند ماهی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

* از نشستن طولانی مدت پشت میز که باعث اختلال در گردش خون می‌شود، بپرهیزید.

* پا را در آب ولرم و نمک قرار دهید. درد طی یک یا حداکثر دو هفته از بین خواهد رفت.

* شیشه آب یخ را روی زمین قرار دهید و کف پا را روی آن حرکت دهید.

* هنگام نشستن پشت میز از زیر پایی استفاده نمایید تا مانع ورم و التهاب شود.

* هنگام خواب زیر پاها را بالشت قرار دهید تا کمی بالاتر قرار بگیرد.

* پماد فلفل نیز می‌تواند در تسکین درد موثر باشد.

منبع: نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *