درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

راهکارهایی برای توقف خونریزی داخلی

۱) از دست دادن خون بدن، ترس‏‌آور است و در موارد شدید می‏‌تواند مرگ‌بار باشد. با این حال، با فشار مستقیم می‏‌توان جلوی بیشتر خونریزی‏‌های مشهود را گرفت. اما از آنجا که خونریزی داخلی، نمود بیرونی آشکاری ندارد و می‏‌تواند تهدیدکننده حیات باشد، باید نشانه‏‌های آن را بشناسید و مراقبش باشید. پس در صورت مشاهده این موارد به احتمال وجود یک خونریزی داخلی شک کنید: سرفه خونی، استفراغ خونی، ادرار خونی، مدفوع خون‏‌آلود و مدفوع سیاه قیری‏‌شکل.
۲) تا وقتی که مصدوم توسط پزشک ویزیت نشده، به او اجازه مصرف غذا و داروهای خوراکی ندهید، چرا که ممکن است نیاز به جراحی وجود داشته باشد و قبل از جراحی، بیمار باید در وضعیت ناشتا باشد.
۳) مصدوم را به پشت بخوابانید و روی او را به آرامی بپوشانید.
۴) به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

۵) محل زخم را به طور مستقیم فشار دهید تا خونریزی متوقف شود. بهتر است فشار در تمام سطح زخم به طور همگن پخش شود.
۶) برای فشار آوردن بر زخم می‏توانید از گاز استریل، پارچه یا حوله‏ی تمیز، ملحفه یا دستمال کاغذی و حتی دست‏هایتان (اگر تمیز باشند) استفاده کنید. یخ و کیسه آب سرد نیز به قطع خونریزی و کاهش تورم کمک می‏کنند.
۷) یک فشار محکم و ثابت را بر روی زخم به مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه حفظ کنید. این کار، خونریزی بیشتر زخم‏ها را بند می‏آورد.
۸) اگر زخم در کف پا، کف دست، ساق یا بازو باشد، می‏توانید از جاذبه زمین برای کاهش جریان خون استفاده کنید. برای این منظور، کافی است عضو آسیب‏دیده را طوری از سطح زمین بلند کنید که از سطح قلب مصدوم بالاتر باشد.
۹) اگر خونریزی قطع نشد، میزان فشار بر زخم را افزایش دهید.
۶) اگر خونریزی توسط جراحت جدی‏تری به وجود آمده و کنترل آن آسان نیست، به مراجعه فوری به پزشک برای بخیه کردن زخم نیاز است. اگر مصدوم طی ۱۰ سال گذشته واکسن کزاز تزریق نکرده باشد، مشاوره با پزشک برای تزریق واکسن نیز ضرورت دارد.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *