اعصاب و روانتغذیه و تناسب اندامسلامتینکات سلامتی

آشنایی با تأثیر تغذیه بر افسردگی(۱)

افسردگی یکی از شایعترین مشکلات بهداشت روان است و به گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۲، افسردگی از نظر باری که به جامعه تحمیل میکند، چهارمین رتبه را در بین بیماریها داراست و شایعترین علت ناتوانی محسوب میشود و در کشور ما نیز جزو هفت علت اول بار بیماری و ناتوانی در سنین مختلف به شمار میرود.اختلال تغذیه در افراد افسرده با ایجاد کمبود برخی مواد ضروری از جمله اسیدهای چرب امگا ۳، علایم بیماری افسردگی را تشدید میکند. از این رو به این بیماران توصیه میشود با مصرف غذاهای دریایی به‏ خصوص ماهیهای چرب مانند ماهی آزاد یا قزلآلا، روغن زیتون و گردو به تامین اسید چرب امگا ۳ در بدن خود کمک کنند.

عوامل تغذیهای نقش مهمی در بروز افسردگی دارند. از طرف دیگر، کسانی که دچار افسردگی هستند غالبا تغذیه نامناسبی داشته و بنابراین از این جهت در معرض خطر هستند. هنگامی که فردی دچار افسردگی باشد، سطح انرژی در او کمتر از حد معمول است و اشتیاق و اشتها برای بسیاری از چیزها از جمله غذا در او از بین میرود و در نتیجه، تغذیه فرد دچار اختلال میشود.کاهش یا افزایش وزن به صورت ناخواسته و جذب ناکافی ویتامینها و مواد معدنی، غالبا با افسردگی ارتباط دارد. افرادی که بیشتر در معرض این خطر هستند، افراد مسنی هستند که تنها زندگی میکنند.

برخی از مهمترین علل تغذیه ای اثرگذار بر افسردگی عبارتند از:

کمبود برخی مواد مغذی

کمبود برخی از مواد مغذی در رژیم غذایی فرد میتواند سبب ایجاد افسردگی شود یا حالت افسردگی فرد را تشدید کند. از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اسیدهای چرب امگا۳

کمبود این مواد در رژیم غذایی میتواند افراد را مستعد افسردگی کند. منابع غذایی این اسید چرب عبارتند از غذاهای دریایی به ویژه ماهیهای چرب، تخممرغهای غنی شده با امگا ۳، روغن کانولا، روغن بذر کتان، گردو، سویا و سبزیجات برگ سبز. بر همین اساس توصیه کلی این است که تمام بزرگسالان حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کنند.

اسید فولیک

سطح اسید فولیک در خون برخی از افراد مبتلا به افسردگی پایین است. جگر، قارچ و سبزیهای برگ سبز به ویژه اسفناج و کلم بروکلی، گوشت گاو کم چربی، سیب زمینی، نان گندم کامل، آب پرتقال و لوبیا از منابع اسید فولیک هستند.

ویتامین B12

سطوح بالاتر این ویتامین در خون افراد افسرده، سبب میشود که این افراد به درمان پاسخ بهتری دهند. منابع غذایی ویتامین B12 عبارتند از جگر، کلیه، شیر، ماهی،تخم مرغ، ماهی و گوشت.

روی

این عنصر نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی دارد. تعادل این عنصر در بدن در پیشگیری و درمان افسردگی موثر است. گوشت، مرغ، ماهی، شیر و فرآوردههای آن، جگر، غلات کامل، لوبیا و مغزها از منابع روی هستند.

آهن

کمبود آهن میتواند سبب بیحوصلگی شود و مکملیاری با آهن باعث بهبود خلق میشود. این ماده مغذی در جگر بیش از سایر منابع غذایی و سپس در غذاهای دریایی، کلیه، قلب، گوشت بدون چربی، گوشت پرندگان، زرده تخم مرغ، میوههای خشک، غلات کامل و نان غنی شده وجود دارد. آهن موجود در منابع گیاهی مانند حبوبات و برخی سبزیهای سبز رنگ به مقدار کمتری جذب میشود .
ادامه دارد…
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *