تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتینکته های تغذیه ای

بهترین مواد غذایی و نوشیدنی‌ها برای مبارزه با رفلاکس معده

اگر شما نیز از رفلاکس معده به مری رنج می برید به احتمال زیاد در حال حاضر به خوبی می‌دانید باید از خوردن و نوشیدن چه چیزهایی اجتناب کنید. اما همیشه صحبت کردن از نبایدها جالب و جذاب نیست. آیا در چنین شرایطی غذاها و نوشیدنی‌هایی وجود دارد که باید مصرف کنید؟ خوشبختانه پاسخ به این سوال مثبت است. درست همانند برخی از غذاهایی که می‌توانند رفلاکس شما را بدتر کنند، غذاها و نوشیدنی هایی وجود دارد که قادر است با التهاب موجود و اسید ناراحت کننده معده مبارزه کند و معده شما را با موانع محافظت کننده پوشش دهد.

زنجبیل:

ممکن است به هنگام درد شکم از زنجبیل استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که خاصیت ضد التهابی آن می‌تواند رفلاکس اسید را نیز بهبود ببخشد. سعی کنید چای زنجبیل را در چنین شرایطی امتحان کنید. کافیست برش‌های زنجبیل را در آب داغ بریزید. به خاطر داشته باشید که استفاده از شکر و قند در این نوشیدنی می تواند رفلاکس اسید را بدتر نماید.

موز:

موز

جای تعجب و شگفتی نیست که میوه‌های بسیار اسیدی همچون پرتغال، گریپ فروت یا توت ها می‌توانند رفلاکس اسید را بدتر نمایند. اما غذاهای قلیایی با PH بالاتر قادرند اسیدیته معده را خنثی سازند و به بهبود نشانه‌ها کمک کنند.موز با PH حدود ۴.۵ الی ۵.۲، یکی از بهترین مواد قلیایی برای بهبود نشانه‌های رفلاکس اسید معده به مری است.

ماست:

ماست

ماست می‌تواند با اسیدیته معده مبارزه کند. ماست شیرین نشده را مصرف کنید و سعی کنید از ماست کم چرب یا بدون چربی استفاده نمایید. غذاهای پرچرب می تواند فشار موجود در اسفنگتر مری را کاهش دهد و همین امر موجب می شود فرایند هضم به زمان زیادی نیاز داشته باشد و رفلاکس بدتر گردد.

خربزه:

خربزه

همانند موز، خربزه نیز یکی از مواد قلیایی محسوب می‌شود. سعی کنید طالبی، هندوانه یا خربزه را در اسموتی‌های خود به کار گیرید.

سبزیجات سبز:

سبزیجات سبز

دلایل بسیار زیادی برای مصرف سبزیجات سبز رنگ وجود دارد اما یک دلیل نیز به دلایل دیگر اضافه کنید. این سبزیجات سبز رنگ همچون مارچوبه، کلم بروکسل، کلم پیچ و اسفناج بسیار قلیایی هستند.

جوی دوسر:

جوی دوسر

تمامی غلات سبوس دار برای بهبود نشانه‌های رفلاکس اسید عالی هستند اما در این میان جوی دوسر می‌تواند بسیار قدرتمند باشد زیرا بافت ژلاتینی آن می‌تواند دیواره معده را پوشش دهد. مصرف یک پیمانه جوی دوسر به همراه شیر یا شیر بادام کم چرب عالی است.

آدامس:

آدامس

جویدن آدامس می‌تواند آب دهان و تولید بزاق را بیشتر کند. همین امر موجب می‌شود مقدار اسیدی که در مری وجود دارد کاهش یابد. فقط به خاطر داشته باشید که باید از جویدن آدامس‌هایی با طعم نعناع خودداری کنید زیرا این طعم می‌تواند مری شما را به حالت استراحت درآورد و رفلاکس را بدتر کند.

منبع: مجله سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *