داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان خانگی کابوس شبانه

کابوس شبانه از شایع ترین اختلالات خواب است که هنگام خواب دستگاه عصبی شخص را تحریک می کند و در نتیجه شخص به طور ناخودآگاه به آن پاسخ عصبی می دهد. کابوس ریشه در حالت های مختلف روحی و شرایط جسمی دارد و در بعضی موارد می تواند به فلج خواب بینجامد. از آن جایی که کابوس باعث بدخوابی و اضطراب میشود و سلامتی بدن را مختل میکند، در این جا نسخه های درمانی آن را برایتان آورده ایم.

کابوس شبانه

چرا کابوس شبانه می‌بینید؟

کابوس های شبانه در افراد مختلف، دلایل متفاوتی دارد که عبارت اند از:

– پرخوری زیاد در شب به خصوص پیش از خواب که ممکن است فعالیت مغز را افزایش دهد.

– اختلالات تنفس مانند تنگی نفس به خصوص هنگام خواب

– بوز برخی از بیماری ها مانند فشار خون یا تب

– مصرف برخی از داروها یا ترک آن ها

– حالت های روحی مانند خشم یا غم

– اضراب یا استرس شدید

– اختلالات خواب از جمله حمله خواب

نسخه های درمانی

کابوس شبانه اگر مدوام باشد یک نوع بیماری محسوب شده و درمان آن با توجه به شرایط جسمی و روحی فرد انجام می شود.

– اگر کابوس های شبانه ی شما بر اثر غلبه ی خون و با علائم سرخی چشم و بدن و خواب آلودگی است و در خواب اشیای سرخ می بینید:

درمان آن فصد، حجامت و کاهش مصرف غذاست. مصرف تمرهندی، زرشک، عناب، سکنجبین و آبغوره مفید است. همچنین می توانید یک ساعت قبل از خواب کمی گلاب بر سر بمالید.

– اگر دیدن کابوس بر اثر غلبه ی بلغم باشد با علائم کندی حواس، زیادی آب دهان و بینی، کاهش حافظه، بی حالی و دیدن چیزهای سفید و سبز مانند آب ، دریا ، برف و بارون بروز می کند. درمان آن خوردن داروهای مسهل بلغم است. ۵۰ گرم ایارج فقیرا را باگل قند به مقدار مساوی ترکیب کرده و میل کنید. همچنین باید از غذاهای گرم و خشک استفاده شود.

– اگر دیدن کابوس به دلیل غلبه ی سودا بروز کند با علائم زیادی فکر و خیال، بی خوابی، گود رفتن چشم ها و دیدن خواب چیزهای تاریک و سیاه همراه است. درمان آن مصرف منضج  سودا مانند شربت افتیمون و استفاده از غذاهای گرم و تر است.

– در منابع طب سنتی آمده است، ضفرا به دلیل رقت و لطافت خود باعث نمی شود.

– گاهی کابوس های شبانه به دلیل غذاهای گازدار و نفاخ و سردی هواست.

مصرف قهوه، چای، غذاها و داروهای ضد نفخ در تسکین این بیماری موثر است. همچنین می توانید روغن مصطکی یا سداب به سر بمایلید یا جوشانده ی باذرنجبویه (درشب) بنوشید.

کابوس شبانه

کابوس نمی‌بینید اگر …

جالب است بدانید حالت خوابیدن و جهت قرار گرفتن پهلو به هنگام خواب می تواند در ایجاد رویا یا کابوس شبانه موثر باشد. به این معنی که اگر نحوه ی خوابیدن تان صحیح نباشد، خواب های آشفته و پریشان می بینید. افرادی که به سمت چپ خود و روی عضله قلب می خوابند تا ۴۰ درصد بیشتر از سایر افراد دچار خواب های آشفته، رویاهای نگران کننده و کابوس می شوند.

این خوراکی ها را نخورید

ترکیبات مواد غذایی سطح انرژی، خلق و خو و کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین مصرف بسیاری از مواد غذایی قبل از زمان خواب، سخت و ساز بدن را افزایش می دهد و منجر به فعال ماندن مغز می شود، بر این اساس احتمال دیدن کابوس های ناخوشایند شبانه بالا می رود. اگر می خواهید کابوس نبینید، این مواد غذایی را نخورید.

پنیر

مصرف پنیر قبل از خواب باعث دیدن کابوس می شود، زیرا حاوی تریپتوفان است، آمینه ای که بدن برای ساخت سروتونین استفاده می کند. سروتونین ماده ای شیمیایی در مغز است که به حفظ و ثبات خلق و خو کمک می کند و تاثیر آشکاری بر کیفیت رویای شما دارد.

شکلات

خوردن هر غذای چربی در شب باعث ایجاد سوهاضمه می شود و می تواند کیفیت خواب را کاهش دهد، بنابراین قبل از خواب شکلات نخورید.

نکته مهم

– از دو تا سه ساعت قبل از وقت خواب چیزی نخورید. با این کار به دستگاه گوارش خود فرصتی برای جبران و هضم غذا داده اید و تا صبح خواب آرامی را تجربه می کنید.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *