داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

معرفی گیاهان دارویی تقویت کننده حافظه

گیاهان داروهای طبیعی هستند و صدها نوع مختلف از آنها وجود دارد که برای درمان بیماری‌ها و عارضه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از سرما خوردگی گرفته تا سرطان. گیاهان دارویی همچنین برای تقویت حافظه و سلامت کلی مغز مفید می‌باشند.

برای تقویت حافظه

به گزارش عطارباشی  به نقل از «تاپ۱۰هوم رمدیز»، خستگی روانی، از دست دادن حافظه‌ی کوتاه مدت و تمرکز ضعیف، گیاهان دارویی می‌توانند برای تمام این عارضه‌های مغزی مفید باشند و به درمان یا پیشگیری از آنان کمک کنند. گیاهان دارویی همچنین می‌توانند در کاهش روند زوال عقلی مفیده بوده و به پیشگیری از تضعیف حافظه در میانسالی کمک کنند.

به طور کلی گیاهان انتخاب بهتری نسبت به داروهای شیمیایی با عوارض جانبی هستند. اگرچه لازم است که بدانید چه گیاهی را برای چه هدفی استفاده می‌کنید. در ادامه بهترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه را معرفی خواهیم کرد.

رزماری

رزماری یک گیاه محبوب و شناخته‌شده‌ای است که خواص آن برای تقویت حافظه مفید می‌باشند. این گیاه قابلیت این را دارد که سطح استیل‌کولین را افزایش دهد که نقش مهمی در بهبود وضعیت حافظه دارد. استیل‌کولین فرستنده‌ی اصلی سیگنال‌های عصبی است.

رزماری باعث افزایش فعالیت امواج مغزی شده و نقش محافظ را در برابر وضعیت‌های عصبی نظیر بیماری آلزایمر ایفا می‌کند.

برای تقویت حافظه و مغز، ۲ یا ۳ قطره از روغن رزماری را بر روی دستمال پارچه‌ای ریخته و عطر آن را استشمام کنید. نوشیدن چای رزماری که از برگ‌های تازه یا خشک شده‌ی این گیاه بدست آمده باشد نیز مفید است.

کاکنج (پنیرباد خواب‌آور)

کاکنج گیاهی است که باعث جوان‌سازی مغزتان می‌گردد. این گیاه پروتئین‌های بتا آمیلوئید که باعث تشکیل پلاک در مغز می‌شوند را درهم می‌شکند که تاثیر مستقیمی بر عملکرد شناختی دارند. کاکنج همچنین برای تقویت حافظه و بهبود حافظه‌ی فضایی و بصری مفید است. این گیاه استرس اکسیداتیو مغز را کاهش داده و از انحطاط سلول‌های عصبی پیشگیری می‌کند.

برای تقویت حافظه

مریم گلی

در طب سنتی گیاه مریم گلی یکی از داروهای رایج برای تقویت حافظه محسوب می‌شود. روغن این گیاه حاوی ترکیبات فعالی مانند توژون است که برای سلامت مغز مفید می‌باشد. برگ‌های مریم گلی حاوی فلاون، فلانوئید گلیکوزیدها، نیاسین، اسید تانیک و اسید اولئیک است که بسیار برای مغز مفید می‌باشند. مریم گلی همچنین برای افزایش تمرکز و هوشیاری ذهنی مفید است.

برای تقویت مغز از چای مریم گلی استفاده کنید و یا آن را در تهیه‌ی سوپ، خوراک و سس سالاد به کار ببرید.

گوتوکولا (آب قاشقی)

گوتوکولا گیاهی محبوب در قاره‌ی آسیا، آفریقای جنوبی و جنوب اقیانوس آرام است. این گیاه سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن همانند ویتامین‌های ب۱، ب۲ و ب۶ می‌باشد. گوتوکولا به تنظیم گردش خون در بدن کمک کرده و معجونی پرخاصیت برای مغز محسوب می‌شود. از این گیاه دارویی می‌توان برای درمان اختلالات عصبی و همچنین تقویت حافظه استفاده کرد.

شما می‌توانید کپسول‌های ۵۰۰میلی‌گرمی گوتوکولا را یک یا دوبار در روز برای تقویت حافظه میل کنید. اما حتما قبل از مصرف آن با پزشک متخصص مشورت بفرمایید. گوتوکولا را همچنین می‌توان به صورت دمنوش نیز مصرف کرد.

جینکو (کهن‌دار)

یکی از گیاهانی که توسط گیاه شناسان برای تقویت حافظه و افزایش هوشیاری ذهنی معرفی می‌گردد، جینکو می‌باشد. این گیاه دارای فیتوکمیکال‌های فعال بوده که برای بهبود حافظه مفید هستند. همچنین جینکو از شکل‌گیری پروتئین‌های بتا آمیلوئید که نقش مهمی در بروز بیماری آلزایمر دارند پیشگیری می‌کند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *