تغذیه و تناسب اندامخواص میوه هانکته های تغذیه ای

۱۰ دلیل که چرا مصرف زیاد فروکتوز (قند میوه) مضر است؟

<!–
–> در بعضی از رژیم‌های غذایی مصرف قند فروکتوز به دلیل اثراتش بر روی سلامتی به شدت محدود شده است. همانند غذاها و مواد خوراکی ناسالم، قند در غذاهای طبیعی و سالم مثل میوه و سبزیجات نیز یافت می‌شود. آیا تفاوتی بین این قندها وجود دارد؟

به همین دلیل خطرات مصرف بیش از حد قند را باید جدی گرفته و بهتر است در انتخاب مواد غذایی و خوراکی درست عمل کنیم.  در این مطلب به این سوال پاسخ داده می‌شود آیا فروکتوز مضر است؟ ۱۰ نکته ضروری برای جواب به این سوال و بررسی مضرات فروکتوز در این مطلب گردآوری شده است. با ما همراه باشید.

مشکلی اصلی چیست؟

مشکل اصلی از مقدار قند مصرفی در رژیم روزانه آغاز می‌شود. در ساکاروز (قند روی میز) و میوه‌های شیرین، ماده‌یی که مشکل ساز است، قند فروکتوز است. قند اصلی دیگر گلوکز است که توسط همه سلول‌های بدن برای تولید انرژی مورد استفاده قرار گرفته و منبع اصلی انرژی زندگی بر روی کره زمین است. زیرا گلوکز در شرایط نرمال قند خوبی است، توسط تمام سلول‌های بدن استفاده شده و برای بعضی از اعضای بدنی حیاتی است و بهترین منبع آن گیاهان نشاسته دار است. نشاسته ترکیب پیچیده مولکول‌های گلوکز است که در بدن تجزیه شده و به عنوان گلوکز جذب می‌شوند.

گیاهان نشاسته دار توسط برخی از رژیم‌ها به شدت سرکوب شده‌اند اما علم تغذیه مشخص کرده است این منابع نه تنها سالم هستند بلکه به عنوان منبع انرژی توسط انسان در طول سال‌های طولانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. هر چند برخی از این منابع  مشکل ساز هستند به ویژه برای اشخاصی که مشکلات متابولیکی دارند.

به خاطر داشته باشید مصرف فروکتوز به مقدار کم در رژیم غذایی هر شخصی باید وجود داشته باشد و بدن با مصرف این مقدار کم با هیچ مشکلی روبرو نخواهد شد. ولی مقداری که فروکتوز به سمی برای سلامتی تبدیل می‌شود به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. اما مقدار استاندارد قند فروکتوز برای هر شخصی حدود ۵۰ گرم در روز است. نصف قند بسیاری از میوه‌ها گلوکز و نیمه دیگرشان فروکتوز است. مصرف ۱۰۰ گرم قند از میوه‌ها در روز می‌تواند خطر آفرین باشد.

با حذف عوامل سمی دیگری مانند روغن‌های ناسالم یا منابع مضر نشاسته، انسان احتمالاً در مقابل مقدار کم قند اضافی در بدن مقام‌تر ‌شود. اما این امر نباید بهانه‌ای برای مصرف قند اضافی از طریق غذاهای شیرین ناسالم شود. آسیب جدی زمانی اتفاق می‌افتد که عادت مصرف قند زیاد مزمن شده و هر روز تکرار شود.

۱۰ دلیل که چرا مصرف زیاد فروکتوز مضر است

در ادامه ۱۰ دلیلی که چرا مصرف اضافی این قند که حتی از میوه‌هایی مثل سیب وارد بدن شوند به بدن آسیب خواهند رساند و باید مصرف آن را محدود کرد، بررسی خواهند شد.

۱. فروکتوز تنها توسط کبد می‌تواند سوخت و ساز شود و توسط سلول‌های بدن برای انرژی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این جمله به این معنی نیست که به کلی در بدن بدون استفاده است. اما در مقدار زیاد به عنوان سم تلقی شده و وظیفه کبد در این زمینه این است که از شر آن خلاص شود. به چه روشی؟ با تبدیل آن به چربی و ارسال این چربی‌ها به سلول‌های چربی جهت ذخیره در بدن.

۲. فروکتوز اضافی به کبد آسیب رسانده و باعث مقاومت به انسولین و کبد چرب می‌شود. در واقع اثر فروکتوز در بدن همانند الکل (اتانول) است که به عنوان سم کبد شناخته شده است.

۳. فروکتوز در بدن انسان ۷ برابر بیشتر از گلوکز در برابر پروتئین و چربی غیر اشباع واکنش نشان می‌دهد. این واکنش موجب تولید AGEs می‌شود که این ماده ترکیبی باعث آسیب به سلول‌های بدن و موجب تورم و بیماری‌های مزمن می‌شود.

۴. تولید اسید اوریک را افزایش داده که می‌تواند موجب نقرس، سنگ کلیه و غیره شود.

۵. وقتی که سلول‌های بدن نمی‌توانند از فروکتوز استفاده کنند، باکتری‌های موجود در روده از آن استفاده کرده و این امر موجب عدم تعادل جانورگان روده و عواقب بد بعدی می‌شود.

۶. به دلیل آسیب مزمن به کبد احتمال بروز عارضه دیس لیپیدمی (dyslipidemia) وجود دارد که در این شرایط خطر بیماری قلبی عروقی افزایش می‌یابد.

۷. فروکتوز به سرعت باعث مقاومت به لپتین می‌شود. مقاومت به لپتین موجب چاقی و اضافه وزن می‌شود.

۸. همچنین فروکتوز مازاد در بدن موجب سندروم متابولیک (دیابت، چاقی، بیماری قلبی و غیره) می‌شود.

۹. سلول‌های سرطانی با وجود فروکتوز اضافی در بدن به خوبی پیروز شده و خیلی خوب تعداد آن ها به واسطه وجود فروکتوز به عنوان منبع انرژی زیاد خواهد شد.

۱۰. فروکتوز اضافی همچنین بر عملکرد مغز اثر منفی می‌گذارد به ویژه در تنظیم اشتها.

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *