تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکات سلامتی

مرض چاقی سرطان زا است!

افرادی که به مرض چاقی دچار هستند و اضافه وزن زیادی دارند بیشتر در خطر ابتلا به انواع سرطان می‌باشند. سرطان پستان، تخمدان، کلیه، پانکراس، روده بزرگ، راست روده، و نغز استخوان برخی از انواع سرطان هستند که خطر آنها افراد چاق را بیشتر تهدید می‌کند.

مرض چاقی

به گزارش عطارباشی به نقل از «ان‌بی‌سی نیوز»، سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و شیوع مرض چاقی نسبت به نسل گذشته دو برابر شده است. در سطح جهانی، ۱.۹۹ میلیارد انسان بزرگسال دارای اضافه وزن بوده و یا به مرض چاقی مبتلا هستند. در واقع از هر ۱۰ بزرگسال، ۴ نفر اضافه وزن داشته و ۱ نفر مبتلا به مرض چاقی است. علاوه بر خطر ابتلا به سرطان، چاقی می‌تواند در افزایش ریسک بیماری‌های قلبی، دیابت، مشکلات کلیوی و اختلالات مفصلی نیز نقش داشته باشد.

در مطالعه‌ای که محققان در زمینه‌ی ارتباط میان سرطان و مرض چاقی انجام داده‌اند، شاخص توده بدن (BMI) مورد بررسی قرار گرفت. این شاخص در واقع نسبت وزن به قد را در فرد نشان می‌دهد. محققان دریافتند که بالا بودن نرخ BMI در افراد با افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان در ناحیه‌های مری، مغز استخوان، سیستم مجاری صفراوی، پانکراس و کلیه ارتباط دارد. همچنین بالا بودن BMI در مردان، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و راست روده و در زنان جوان ریسک ابتلا به سرطان مخاط رحم را افزایش می‌دهد.

قرار داشتن نرخ BMI در بازه‌ی ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ بعنوان وزن سالم شناخته می‌شود. ۲۵ تا ۲۹.۹ دارای اضافه وزن بوده، ۳۰ به بالا چاق و ۴۰ به بالا به مرض چاقی یا چاقی مزمن مبتلا است. با توجه به یافته‌های این مطالعه، افزایش هر ۵ واحد در BMI با افزایش ۹ درصدی خطر سرطان راست روده در مردان و افزایش ۵۶ درصدی در بروز تومورها در سیستم مجاری صفراوی همراه است.

توصیه‌ی محققان این مطالعه به مردم این است که از افزایش وزن در دوران بزرگسالی جلوگیری کنند و حتی اگر دچار چاقی هستند اولین قدم‌شان در راستای حفظ وزن و پیشگیری از افزایش آن باشد و سپس به کم کردن وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان بپردازند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *