تغذیه و تناسب اندامورزش

مکانیک دویدن در انسان

آیا می دانستید انسان ها تنها موجوداتی هستند که هنگام دویدن بر روی پاشنه خود فرود می آیند. در حالی که اکثر حیوانات بر روی توپ پاهایشان راه می روند، ما انسان ها بر روی پاشنه پای خود زمین می آییم و سپس فشار به سمت توپ پا منتقل می شود. ما این کار را می کنیم چون با این کار پای مجازی بلندتری خواهیم داشت.

راه رفتن بر روی توپ پاهایتان آنها را کشیده تر می کند، و پایین آوردن پاشنه ها به زمین پاها را کوتاه می کند. با این وجود به طریقه خودمان راه می رویم (ابتدا پاشنه) به دلیل تاثیر آونگی. پاهایمان محور ثابتی هستند، و بدنمان به سمت بالا نوسان می کند. یک آونگ وارونه را در نظر بگیرید و متوجه می شوید بدن انسان در هنگام راه رفتن به چه شیوه ای حرکت می کند.

در قدم برداشتن – انتقال از پاشنه به مرکز پا و سپس توپ پا – بدنمان به جلو نوسان می کند. زمانی که توپ پای خود را بلند می کنیم، حدود ۱۰/۶ نسبت به زمانی که پایمان در پاشنه بود جلوتر هستیم. این کشش مجازی پا باعث می شود نسبت به زمانی که فقط بر روی توپ پای خود می دویم، سریعتر بدویم. با هر قدمی که به جلو بر می داریم، چند اینچ بیشتر از فضای زمین را طی می کنیم. از لحاظ میکانیکی، این حالت هم چون داشتن پاهای بلند تر است.

برای اثبات آن، گروهی از محققان قدم های افرادی که ابتدا بر روی نوک پا راه می رفتند را با افرادی که به طور معمولی راه می رفتند مقایسه کردند. افرادی که ابتدا بر روی انگشتان پا قدم بر می داشتند آهسته تر راه می رفتند و باید در مقایسه با افراد معمولی ۱۰% بیشتر تلاش می کردند. افرادی که به طور معمولی راه می رفتند، حرکتشان به گونه ای بود که پاهایشان ۱۵ سانت بلندتر است.

هم چنین بر روی تردمیل، کسانی که ابتدا بروی انگشتان پا می روند سرعت کمتری دارند. برای انسان، ابتدا فرود آمدن بر روی پاشنه بهترین شیوه راه رفتن است.

کسانی که با پاهای برهنه می دوند، اغلب به فرم طبیعی قدم ها در زمان دویدن تمرکز می کنند و اینکه هیچ کوسنی بین پاها و زمین وجود ندارد. با این وجود، این افراد تمایل دارند ابتدا انگشتان پا را زمین بگذارند که یعنی باید سختتر کار کنند و آهسته تر بدوند. انسان مدرن تمایل دارد ابتدا پاشنه پا را حرکت دهد که باعث می شود طول طبیعی عضو بیشتر شود و با سرعت بیشتر و تلاش کمتری برود. قبول این نکته و دویدن با کفش هایی که با کوسن ضربه وارد شده به پاشنه پا را می گیرند منجر به دویدن خوبی می شود.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *