تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایورزش

افزایش سرعت متابولیسم با مکمل های بدنسازی

میزان سرعت متابولیسم اغلب قربانی تمام مشکلات ما در شکل فیزیکی‌ بدن میباشند.بسیاری از افرادی که نمیتوانند مقدار قابل توجهی‌ عضله‌ سازی کنند سرعت بالای متابولیسم خود را مقصر می‌دانند و بسیاری نیز که دارای یک لایه چربی‌ هستند که معمولا آب کردن آن‌ غیر ممکن به نظر می‌رسد نیز سرعت کند متابولیسم خود را مقصر می‌دانند.اما قبل از اینکه بخواهیم متابولیسم را مقصر این اتفاقات بدانیم بیایید در مورد آن چیز‌های بیشتری بیاموزیم.

هنگامی که در مورد متابولیسم بحثی‌ صورت می‌گیرد منظور میزان صورت متابولیسم پایه یا (BMR) می‌باشد. (BMR) میزان انرژی مورد نیاز فرایند‌های حیاتی که برای زنده ماندن یک فرد لازم است را اندازه گیری می‌کند.این میزان انرژی بدن را قادر می‌سازد که بتواند فرایند‌های حیاتی خود نظیر گردش خون، انقباض عضلات، هضم مواد غذایی، ترمیم و ساخت سلول‌های جدید و جذب مواد غذایی را انجام دهد.

هنگامی که تغذیه شما بیشتر شود میزان سرعت متابولیسم نیز افزایش پیدا می‌کند و هنگامی که بدن در نبود مواد غذایی یا یک محدودیت شدید کالری قرار می‌گیرد میزان سرعت (BMRR) کاهش می‌یابد و شما کالری کمتری خواهید سوزند.این تطابق برای بقای انسان بسیار خوب می‌باشد اما هنگامی که بحث بر سر چربی‌ سوزی یا عضله‌ سازی می‌باشد میتواند واقعا اذیت کننده باشد.

هنگامی که شما میزان انرژی لازم برای (BMR) را با میزان انرژی سوزانده شده بر اثر فعالیت گرمایی فرایند هضم و فعالیت‌های فیزیکی‌ جمع کنید میزان کل کالری سوزی شما در روز به دست خواهد آمد.

یک برداشت غلط رایج

در طول سالیان است که بسیاری به اشتباه باور به افزایش دادن سرعت متابولیسم دارند.چیز‌هایی که در آن زمان به عنوان حقیقت در نظر گرفته میشد اکنون ثابت شده است که اشتباه هستند.اما به هر حال بسیاری از عامه مردم هنوز هم به این ۳۳ باور غلط تاریخ گذشته اعتقاد دارند:

۱) شما می‌بایست هر ۲-۴ ساعت یک بار تغذیه داشته باشید وگرنه بدن شما به حالت قحطی زدگی وارد میشود

زمانی‌ بسیاری بر این باور بودند که شما نیازمند مصرف شش وعده غذایی کوچک در طول روز هستید تا سرعت متابولیسم خود را افزایش دهید و از افزایش چربی‌ بدن خود جلوگیری کنید.اما حقیقت این است که اگرچه مواد غذایی دارای خواص گرمازایی هستند اما جدایی از تعداد وعده غذایی که مصرف میشود بدن در آنها تعادل لازم را ایجاد می‌کند.

میزان کالری سوزانده شده بر اثر خاصیت گرمایی غذا‌ها (TEF) مستقیما متناسب با میزان غذایی است که مصرف میشود.پس بنابراین اگر شما ۳۰۰۰ کالری را چه در ۳ وعده و چه در ۶ وعده مصرف کنید میزان کالری سوزانده شده هنگام تبدیل مواد غذایی به انرژی سلولی یکسان می‌باشد.در حقیقت روزه داری کوتاه مدت که کمتر از ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد باعث افزایش سرعت متابولیسم شما میشود.

۲) شما نمیتوانید متابولیسم خود را کنترل کنید

موارد اصلی‌ که تعیین کننده میزان (BMR) یک فرد میباشند عبارتند از سن، نژاد، جنسیت و تیپ بدنی.در مورد نژاد یا جنسیت خود کار زیادی نیست که بتوانید انجام دهید اما نوع تیپ بدنی و شکل فیزیکی‌ بدن خود را از طریق کاهش یا افزایش سرعت متابولیسم میتوانید تغییر دهید.

هرچه میزان عضلات شما بیشتر باشد کالری سوزی هنگام استراحت نیز بیشتر میشود زیرا عضلات بیشتر نیازمند مواد غذایی و گردش خون بیشتری میباشند.برای رسیدن به این منظور شما می‌بایست از تمرینات با وزنه استفاده کنید.تمرینات با وزنه از طریق ساخت بافت‌های ماهیچه ای جدید میتواند میزان (BMR) را افزایش دهد و از طرفی‌ بدن بهتر میتواند از ذخایر چربی‌ به عنوان سوخت مورد نیاز بدن استفاده کند.انجام تمرینات با وزنه پر فشار همچنین میتواند باعث افزایش تعداد میتوکوندری‌ها و میزان سرعت چربی‌ سوزی آنها شود.

انجام تمرینات هوازی منظم نیز میتواند از طریق فعالیت‌های انسولین و همچنین فرایند‌های سلولی و آنزیمی میزان (BMR) را افزایش دهد.به علاوه بعد از یک جلسه هوازی پر فشار متابولیسم شما به واسطه کمبود اکسیژن به دلیل تاثیر مصرف اضافی اکسیژن بعد از تمرین (EPOC) می‌باشد افزایش پیدا می‌کند.تاثیر (EPOC) میتواند تا روز‌ها بعد از جلسه تمرینی باقی‌ بماند.در طول این زمان متابولیسم شما بالا حفظ میشود و کالری بیشتری خواهید سوزاند.

رژیم غذایی شما نیز میتواند نقشی‌ را در افزایش سرعت متابولیسم داشته باشد.مصرف مقادیر بیشتر پروتئین باعث میشود که طی‌ فرایند تبدیل آن به انرژی‌های قابل استفاده کالری بیشتری صرف شود.کربوهیدرات‌ها و چربی‌‌ها به این میزان کالری برای تبدیل شدن نیاز ندارند.همچنین هنگامی که بدن در محدودیت کالری قرار می‌گیرد مصرف پروتئین میتواند باعث حفظ عضلات شود و از این طریق سرعت متابولیسم افزایش پیدا می‌کند.پس حداقل ۰.۸ گرم به ازای هر پوند از وزن بدن خود در روز پروتئین مصرف کنید.

همچنین ایده بسیار خوبی‌ می‌باشد که در حد ممکن از مصرف مواد غذایی فرآوری شده اجتناب کنید و پایبند به مصرف منابع غذایی طبیعی و ارگانیک بمانید.

در برخی‌ تحقیقات نشان داده شده است که مصرف بیشتر مواد غذایی فرآوری شده میتواند باعث افزایش سطح استروژن و تاثیرات منفی‌ روی تیروئید شود که میتواند میزان (BMR) را کاهش دهد.

چربی‌‌های ترانس مصنوعی باعث تاثیرات منفی‌ روی کارایی میتوکوندری و چربی‌ سوزی میشوند و این در حالی‌ است که منابع غذایی طبیعی دارای چنین چربی‌‌هایی نیستند.

چربی‌‌های ترانس همچنین باعث افزایش التهابات و مقاومت سلول‌ها در جذب انسولین میشود که نتیجه این امر نیز کاهش سرعت متابولیسم می‌باشد.

یک راه دیگر برای افزایش سرعت متابولیسم حفظ سطح پایین کورتیزول در بدن می‌باشد.بدن ما طی‌ هزاران سال اینطور تطابق پیدا کرده است که در حضور سطوح بالای کورتیزول میزان کالری سوزی را آهسته کند و این شرایط در زمان کمبود غذا و استرس ایجاد میشود.متأسفانه در دنیای مدرن امروزی افزایش سطح شدید کورتیزول به وفور در افراد دیده میشود پس اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی‌ می‌خوابید و میزان استرستان نیز به طور مناسب کنترل میشود.

۳) سرعت متابولیسم بالای شما مقصر کمبود عضلات بدنتان است

هرچه لاغر تر باشید سرعت متابولیسم شما نیز کمتر است و هرچه بدن شما بزرگ تر باشد کالری بیشتری برای تامین انرژی فرایند‌های حیاتی مورد نیاز بدن لازم است.(BMR) بخش اعظمی از مجموع کالری‌های سوزانده شده توسط بدن در روز را تشکیل میدهد.یک عامل اصلی‌ دیگر در این میا‌‌ن فعالیت‌های فیزیکی‌ می‌باشد.

اگر شما فردی هستید که در عضله‌ سازی و حفظ آن مشکل دارید تنها کافی‌ است میزان مصرف کالری خود را افزایش داده و میزان فعالیت فیزیکی‌ را کاهش دهید.سعی‌ کنید از تمرینات با وزنه با حجم کمتر استفاده کنید و همچنین تمرینات هوازی خود را نیز محدود کنید.

شما نمیتوانید متابولیسم خود را مقصر عدم افزایش وزن خود بدانید مگر اینکه دارای شرایط پزشکی‌ خاص نظیر پر کاری تیروئید باشید.در غیر این صورت شما احتمالا به تنها چیزی که نیاز دارید تغذیه بیشتر می‌باشد.

اما به هر حال اکثر افراد به دنبال راهی‌ برای افزایش سرعت متابولیسم خود هستند تا چربی‌ سوزی بیشتری کنند و تفکیک عضلانی بهتری داشته باشند.برای این منظور میتوانید از کمک‌های بیشتری در این مسیر بهره ببرید.برخی‌ از مکمل‌های کارامد و اثبات شده هستند که میتوانند باعث افزایش سرعت متابولیسم شما شوند.

۵ مکملی که برای افزایش سرعت متابولیسم باید از آنها استفاده کنید

۱) فورسکولین (Forskolin)

این گیاه در تحقیقات نشان داده است که میتواند باعث افزایش سرعت متابولیسم، افزایش چربی‌ سوزی، تحریک عملکرد تیروئید و تقویت متابولیسم شود.علاوه بر عضله‌ سازی خالص و چربی‌ سوزی فورسکولین میتواند از طریق افزایش سطح یک آنزیم به نام آدنیلات سیکلاز باعث افزایش سرعت متابولیسم شود.

این آنزیم یک پیش ماده برای یک پیام رسان شیمیایی به نام (cAMP) می‌باشد. (cAMP) باعث افزایش چربی‌ سوزی و ترشح هورمون تیروئید میشود.این امر باعث میشود که شما در هنگامی که در حال استراحت هستید کالری سوزی بیشتری را داشته باشید.

۲) چای سبز کاتچین

این مکمل در تحقیقات فراوانی‌ نشان داده است که میتواند جدایی از انجام تمرینات و دیگر فاکتور‌ها باعث افزایش کالری سوزی کل بدن شود.همچنین نشان داده است که میتواند مستقیما چربی‌‌های شکمی را هدف قرار داده و باعث بهبود گردش خون و کاهش التهابات شود.نتیجه این امر انجام تمرینات و یک ریکاوری بهتر و موثرتر، عضله‌ سازی بیشتر و افزایش سرعت متابولیسم می‌باشد.

۳) سینفرین

این ترکیب از میوه‌های نارس مشتق میشود و میتواند نقش اپینفرین در بدن را تقلید کند.این ترکیب میتواند باعث افزایش سرعت متابولیسم و چربی‌ سوزی شود که در چندین تحقیق این موضوع به اثبات رسیده است.

۴) آمینو اسید‌های شاخه دار (BCAAS)

بسیاری از افراد هنگام چربی‌ سوزی بخش قابل توجهی‌ از عضلات خود را از دست میدهند.این موضوع میتواند بسیار ناراحت کننده باشد زیرا این کاهش حجم در عضلات میتواند به کاهش کالری سوزی نیز منجر شود.

در این حالت اگر خوش شانس باشید تنها چربی‌ سوزی شما متوقف میشود و شما با عدم چربی‌ سوزی مواجه میشوید اما گاهی‌ اوقات اوضاع بدتر شده و ممکن است چربی‌ بدن شما بیشتر از زمانی‌ که رژیم خود را شروع کرده بودید شود.

آمینو اسید‌های شاخه دار هنگامی که بدن در محدودیت کالری قرار دارد میتواند با شرایط کاتابولیسم ایجاد شده مبارزه کند و این اطمینان را برای شما حاصل خواهد کرد که دیگر عضلات و متابولیسم شما در فرایند چربی‌ سوزی قربانی نخواهند شد.

۵) کافئین

کافئین محبوب‌ ترین داروی جهان می‌باشد و برای این موضوع دلایل خوبی‌ وجود دارد! کافئین نه تنها میتواند روز را برای شما به خوبی‌ شروع کند بلکه میتواند باعث افزایش سرعت متابولیسم شود.کافئین از طریق افزایش سطح اپینفرین و نوراپینفرین میتواند از چربی‌‌ها استفاده بیشتری کند.

تحقیقات نشان داده است که افرادی که از کافئین استفاده میکنند سطح (BMR) در آنها افزایش می‌یابد اما در گذر زمان در صورت مصرف بیش از حد این تاثیر کمرنگ خواهد شد.همچنین قابل ذکر است که تاثیر تقویت کنندگی کافئین روی میزان (BMR) در افراد دارای بدن متناسب تر برجسته تر است.در تحقیقات نشان داده شده است که افراد چاق کمتر تحت تاثیر افزایش میزان (BMR) قرار میگیرند.

جمع بندی

تعداد بسیار زیادی از به اصطلاح مکمل‌های جادویی در بازار وجود دارند که همگی‌ ادعا میکنند میتوانند باعث افزایش سرعت متابولیسم شود. تمرکز مستقیم شما نباید روی افزایش سرعت متابولیسم باشد.معمولا از این موضوع استفاده میشود تا به مردم القا کنند که بدون انجام تمرینات سخت می‌توان چربی‌ سوزی کرد.

روال کار اینگونه نمی‌باشد.شما می‌بایست به شکل منظم و پر فشار تمرینات خود را انجام دهید و برای چربی‌ سوزی همیشه باید بدن خود را در شرایط کمبود کالری حفظ کنید.مکمل‌ها نیز در این فرایند به شما کمک خواهند کرد اما نمیتوانند همه کار را برای شما انجام دهند.

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *