پرهیزاتدرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

آشنایی با انواع دیابت!!!

انواع دیابت را بشناسید!

برای پیشبینی دیابت لازم است ابتدا انواع دیابت را بشناسید

انواع دیابت عبارت اند از:

دیابت نوع اول

این نوع از دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های تولید انسولین پانکراس، توسط سیستم ایمنی بدن (سلول‌های بتا) از بین بروند. بدن افرادی که به دیابت نوع اول دچار هستند به هیچ عنوان انسولین تولید نمی‌کند. تزریق انسولین برای این افراد امری حیاتی و ضروری خواهد بود.

دیابت نوع اول معمولا در افراد زیر ۲۰ سال اتفاق می‌افتد اما امکان دارد در هر بازه‌ی سنی گریبان گیر افراد شود.

دیابت نوع دوم

برخلاف افرادی که دیابت نوع اول دارند، بدن افرادی که به دیابت نوع دوم دچار هستند انسولین تولید می‌کند. اما انسولین ترشح شده توسط پانکراس در بدن این اشخاص یا بسیار کم است یا بدن آن‌ها نسبت به آن مقاوم شده است. در این صورت است که گلوکز به سلول‌ها نخواهد رسید.

دیابت نوع دوم شایع‌ترین نوع از این بیماری است که ۱۸ میلیون آمریکایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. با اینکه می‌توان از عوارض دیابت جلوگیری کرد، اما این بیماری همچنان اثر خود را روی بزرگسالان می‌گذارد و باعث نابینایی، قطع عضو و نارسایی مزمن کلیه می‌شود. دیابت نوع دوم معمولا پس از ۴۰ سالگی گریبان گیر افراد می‌شود، به خصوص در افرادی که اضافه وزن دارند این بیماری می‌تواند مشکل آفرین باشد. در حالی که دیابت نوع دوم به دیابت بزرگسالان شهرت دارد، اما با افزایش چاقی در جوانان و نوجوانان این بیماری به تازگی در میان این گروه سنی نیز شیوع پیدا کرده است.

گاها برخی از افراد می‌توانند با کم کردن وزن، رعایت کردن برنامه‌ی غذایی مناسب و ورزش متداوم دیابت خود را کنترل کنند. اما دیگران امکان دارد به همراه این فعالیت‌ها قرص کنترل انسولین و یا تزریق انسولین نیاز داشته باشند.

برخی مواقع پزشکان می‌توانند قبل از به وقوع پیوستن دیابت نوع دوم، آن را پیش‌بینی کنند. در این صورت با شناخت انواع دیابت می‌توان پی برد که آیا شخصی دیابت دارد یا خیر. پزشک با این اطلاعات و با توجه به میزان قند خون بیمار می‌تواند میزان شانس افراد برای ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم را پیش‌بینی کند. معمولا افرادی شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع دوم دارند که قند خون آن‌ها از حالت عادی بسیار بالاتر و از نُرم دیابت نوع دوم پایین‌تر باشد.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *