داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

باد گلو از نگاه طب سنتی و درمان آن

باد گلو از واکنش های گوارشی بدن است که معمولا بسیاری از ما پس از خوردن غذا آن را تجربه کرده ایم . این عارضه ی جسمی اگر به ندرت ایجاد شود طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی کند اما برخی از افراد ممکن است به طور مزمن دچار آن شوند که در این صورت یک بیماری گوارشی محسوب می شود و فرد حتما باید تحت درمان قرار بگیرد. باد گلو به دلایل مختلف ایجاد می شود و عضله ی اسفنکتر یا دریچه ی فوقانی مری این صدا را تولید می کند. طب سنتی برای رفع این عارضه راهکارهایی دارد. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

باد گلو

علت ایجاد باد گلو چیست؟

بادگلو به دو دلیل اصلی ایجاد می شود. اول، تجمع گاز در معده که به دلیل ناراحتی های گوارشی است و خود ناشی از عوامل مختلف است:

عادت های غلط غذایی

پرخوری و مصرف مواد غذایی چرب و نوشابه های گازدار باعث تجمع گاز در معده و روده ها می شود.

حساسیت های غذایی

حساسیت به برخی مواد غذایی می تواند باعث باد گلو شود. به عنوان مثال کسانی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، پس از مصرف شیر یا هر محصول لبنی دچار بادگلو همراه با نفخ شکم می شوند.

برگشت اسید معده به مری

بازگشت اسید معده به مری که بیماری ریفلاکس معده شناخته می شود با علائم باد گلو پی در پی، احساس طعم اسیدی در دهان، حالت تهوع، سوزش معده  و درد قفسه سینه بروز می کند.

سندرم روده ی تحریک پذیر

نوعی اختلال روده است که علائمی مانند باد گلو، یبوست، اسهال و تهوع ایجاد می کند. سندرم روده ی تحریک پذیر زمانی رخ می دهد که عملکرد روده ی بزرگ دچار مشکل شود.

باد گلو از نگاه طب سنتی

از نگاه طب سنتی مصرف غذاها و نوشیدنی های تولید کننده ی گاز، تخمیر یا هضم ناقض غذا، ممکن است معده را سرد و مرطوب، ضعیف و دچار سوهاضمه کند و بخاراتی را به شکل بادگلو بیرون بفرستد.

بادگلو در دوران بارداری

بادگلو در طول دوران بارداری به دودلیل رخ می دهد:

– در طول دوران بارداری، سطح پروژسترون در بدن افزایش می یابد. پروژسترون هورمونی است که باعث انبساط یا شل شدن بافت های عضلانی دستگاه گوارش و عملکرد آهسته ی آن و در نتیجه بادگلو می شود.

– دلیل دیگر، رشد رحم در مراحل بارداری است. رحم بزرگ شده در طول دوران بارداری، حفره ی شکم را پر کرده، فرآیند هضم را آهسته ساخته و موجب بادگلو می شود.

باد گلو

نسخه های درمانی

– اگر زیاد دچار بادگلو می شوید، فلفل سیاه، زنجبیل و گل ارمنی (از هرکدام یک قاشق غذا خوری) را نرم بکوبید، یا یک استکان عسل مخلوط کرده و روزی نصف قاشق چای خوری از آن میل کنید. پس از بهبودی، مصرف آن باید قطع شود.

– برای رفع باد گلو ناشی از حساسیت غذای، باید مصرف مواد غذایی که موجب بروز واکنش های آلرژیک می شوند را قطع کرد.

– از مصرف غذاهای چرب و تند (به خصوص زنان باردار) پرهیز کنید.

– مواد غذایی مانند شیر، گندم،تخم مرغ، بادام زمینی و شکلات باعث ایجاد نفخ می شوند و باید مصرف آن ها را کاهش داد.

– افزایش مصرف مایعات به هضم بهتر مواد غذایی کمک می کند، بنابراین روزانه مقدار زیادی آب و آب میوه های طبیعی با مزاج معتدل میل کنید.

– جویدن درست و مناسب مواد غذایی به هضم غذا کمک کرده، در نتیجه میزان باد گلو کاهش می یابد.

– استفاده از رژیم غذایی با فیبر بالا، از مشکلات گوارشی و بادگلو پیشگیری می کند.

– جویدن آرام و آهسته غذا برای جلوگیری از بلع هوا و ایجاد باد گلو موثر است.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *