داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان ترک پا با داروهای خانگی

در پوست پاهای ما هیچ غده هایی برای تعریق وجود ندارد، به همین دلیل با کاهش رطوبت پوست، پاشنه و کف پاها خشک می شوند و ترک می خورند. ترک پا یکی از مشکلات شایع زیبایی است که در خانم ها، ورزشکاران و مبتلایان به دیابت و اضافه وزن شیوع بیشتری دارد. این ترک ها اگر با بروز علائم اولیه درمان نشوند به لایه ی حساس میانی پوست (درم) نفوذ می کنند و باعث درد و خونریزی می شوند. برای رفع ترک پا می توانید نسخه های درمانی سنتی را امتحان کنید. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

رفع ترک پا

ترک ها از کجا می آیند؟

خشکی و به دنبال آن ترک پاها بر اثر دلایل مختلف ایجاد می شود که عبارت اند از :

شستن پاها: شستن بیش از حد پاها یکی از دلایل ایجاد ترک و خشکی است که بیشتر در خانم های خانه دار دیده می شود. برای رفع این مشکل پس از هر بار  شستن پاها، آن ها را با حوله ی نرم کاملا  خشک کرده و سپس مقداری کرم مرطوب کننده به آن ها بمالید و ماساز دهید.

وراثت: گاهی ترک کف پا جنبه وراثتی دارد. برای رفع این عارضه لازم است از نرم کننده هایی مانند وازلین طبی استفاده شود و در کنار آن با پوشاندن پاها، آن ها را از آسیب ها حفظ کرد.

عفونت: گاهی عفونت های باکتریایی و قارچی ترک های سطح کف پا ممکن است باعث مقاوت به درمان شود. برای درمان ابتدا عفونت ها را از بین می ببرید.

حساسیت پوستی: ترک های عمیق پا حاصل خشکی زیاد یا اگزمای پوستی است و درمان آن چرب و مرطوب نگه داشتن پاهاست.

یائسگی: برخی از خانم ها بعد از یائسگی، پوست کف پای شان ضخیم می شود. همچنین خشکی آب و هوا، عدم رطوبت کافی پوست، مراقبت های نادرست از پا، رژیم غذایی ناسالم و پوشیدن انواع اشتباه کفش از دیگر عوامل موثر خشکی و ترک پوست پاها هستند. یکی از دلایل شایع دیگر، راه رفتن مداوم روی فرش، موکت و سطح های زبراست. افرادی که پا برهنه راه می روند بر اثر سایش کف پا دچار این مشکل می شوند.  اگر در طول روز زیاد بایستید نیز ممکن است دچار ترک خوردگی پا شوید. فشار بیش از حد روی پهنه ی پا باعث این موضوع خواهد شد.

– در مواردی که ضخیم شدن کف پا به دلیل وارثت یا بعد از دوران یائسگی است، پیشگیری از آن ممکن نیست و می توان با استفاده کرم های مرطوب کننده کف پا را نرم و تا حدودی از خشک شدن و ترکیدن پوست پیشگیری کرد.

رفع ترک پا با خمیر موز

خمیر موز یکی از بهترین درمان های خانگی برای رفع ترک پا است. به این منظور، یک موز رسیده را بکوبید تا خمیر یکنواختی از آن بدست بیاید. سپس پاهای تان را بشویید و خمبر موز را به آن ها بمالید. اجازه دهید این خمیر به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پاها بماند. در مرحله ی آخر پاها را با آب گرم بشوییدو بعد داخل آب سرد بگذارید. می توانید برای تسریع زمان بهبودی، جوراب بپوشید و اجازه دهید در طول شب روی پاهای تان بماند. این درمان را به مدت سه هفته تکرار کنید.

روغن های گیاهی

ماساژ آرام انواع روغن گیاهی روی ترک های پاشنه پا التیام دهنده است. استفاده از این روغن گیاهی روی ترک های پاشنه ی پا التیام دهنده است. استفاده از این روغن های طبی به رطوبت رسانی و تحریک گردش خون کمک خواهد کرد. شما می توانید از روغن زیتون، روغن کنجد، روغن نارگیل یا هر نوع روغن گیاهی هیدروژنه ای برای بهبود ترک های پا استفاده کنید. به این منظور، ابتدا پای تان را با یک سنگ پا لایه برداری کنید و بشویید، سپس یک روغن گیاهی را به پاشنه و کف پاهای تان بمالید. یک جفت جوراب تمیز به پا کنید و به رختخواب بروید تا روغن برای نفوذ به پوست پا زمان کافی داشته باشد و صبح پاشنه های تان نرم تر شود. این درمان را برای چند روز ادامه دهید تا ترک های پاشنه ی تان بهبود یابد.

رفع ترک پا

عسل درمانی

عسل مرطوب کننده و ضدباکتری است، به همین دلیل می تواند به عنوان درمانی برای رفع ترک پا استفاده شود. به این منظور، نصف فنجان عسل را در یک سطل آب گرم مخلوط کنید و پاهای تان را به مدت ۲۰ دقیقه در این مخلوط بخیسانید، سپس با یک لیف مالش دهید تا پاهای تان را به آرامی لایه برداری کنید تا زمانی که لازم است تکرار کنید تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید.

آرد برنج

برای لایه برداری از پاهای تان می توانید از یک اسکراب خانگی ساخته شده توسط عسل، سرکه ی سیب و آراد برنج استفاده کنید. برای ساخت این اسکراب، دو تا سه قاشق  غذاخوری آرد برنج، چند قاشق غذا خوری عسل و کمی سرکه ی سیب را باهم مخلوط کنید تا خمیر سفتی به دست بیاید. می توانید یک قاشق روغن زیتون یا روغن بادام شیرین نیز به آن اضافه کنید. پاهای تان را به مدت  دقیقه در آب گرم غوطه ور کنید، سپس به آرامی این خمیر را روی پوست پاهای تان بمالید تا آن ها را لایه برداری کند.

لیموترش

خاصیت اسیدی لیموترش پوست سخت پاشنه ی پاها را لایه برداری می کند. پاهای تان را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک سطل آب گرم که به آن لیموترش اضافه شده قرار دهید. یادتان باشد از آب داغ استفاده نکنید، زیرا می تواند روطوبت پای شما را از بین ببرد. پاهای تان را با سنگ پا و صابون بشویید و با حوله خشک کنید.

گلاب و گلیسیرین

گلیسیرین و گلاب خاصیت مرطوب کنندگی دارند و درمان مناسبی برای رفع ترک پا محسوب می شوند. به این منظور، مقداری مساوی گلیسیرین و گلاب را با هم مخلوط کنید. سپس آن را به پای تان بمالید تا به خوبی جذب پوست پای تان شود. این مخلوط باعث خواهد شد تا پوست پای تان برای ساعت های طولانی نرم بماند. این درمان را به مدت یک ماه تکرار کنید تا پاشنه ی پاهای تان نرم شوند.

آب نمک گرم

برای پیشگیری از ترک پاشنه ی پا باید آن ها را به خوبی تمیز و مرطوب نگه دارید. به این منظور، پاهای تان را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب نمک گرم قرار دهید، سپس پای تان را در آب سرد فرو کنید تا گردش خون در آن بهبود یابد. پاهای تان را خشک کنید و کمی کرم مرطوب کننده یا وازلین به آن بمالید تا رطوبت مورد نیازش تامین شود.

رفع ترک پا با وازلین

برای جلوگیری از ترک پاشنه ی پاهایتان باید پوست های مرده ی سخت اطراف پای تان را به طور منظم لایه برداری کنید و بعد کمی وازلین به پاشنه ی پای تان بمالید. پس از مالیدن وازلین باید جوراب به پا کنید تا بتواند به خوبی در پوست شما نفوذ کند و آن ها را نرم و مرطوب نگه دارد. این درمان را قبل از رفتن به رخت خواب انجام دهید.

ویتامین E

ویتامین E در افزایش سلامت پوست موثر است و چین و چروک و خطوط ریز را برطرف می کند. همچنین التیام دهنده ی پوست های خشک است و از ترک خوردن پاها جلوگیری می کند. همچنین باید غذاهای سرشار از ویتامین C را در رژیم غذایی تان جای دهید، از جمله آووکادو، بادام، زرد آلود، پایاپا و تخمه آفتاب گردان.

نکته های خواندنی

– استفاده از پا برای لایه برداری  بافت های ضخیم و مرده ی پا موثر است، البته باید به تشخیص و تجویز متخصص طب سنتی باشد، زیرا در بعضی از موارد مانند بیماری پسوریازیس می تواند باعث تشدید بیماری شود.

– برای جلوگیری از تعریق زیاد پا باید از پوشیدن کفش هایی که کف پلاستیکی دارند خودداری شود، زیرا مانع از تبخیر عرق کف پا شده و محلی مناسب برای رشد انواع باکتری و میکروب و قارچ هستند

– حتما از جوراب های نخی استفاده کنید تا از عفونت های قارچی پیشگیری شود.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *