داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

نعناع فلفلی دشمن میکروب ها

نعناع فلفلی ، گیاهی با قدرت شفابخش بالا و طعم و عطری قوی است که از دوهزار سال پیش تا کنون، از بهترین گیاهان دارویی درطب سنتی محسوب می شود. مصرف دمنوش یا عصاره ی روغنی این گیاه آرام بخش است و سلامت بدن شما را حفظ می کند. برای آشنایی با خواص نعناع فلفلی لطفا با عطارباشی همراه شوید.

خواص نعناع فلفلی

گیاه شناسی

نعناع فلفلی، گیاهی علفی و چند ساله با ساقه های خزنده و زیر زمینی است که ساقه ای به رنگ قرمز مایل به بنفش و برگ های بیضوی شکل دارد. عنصر اصلی این گیاه مانتول و تانن است که با ارزش ترین قسمت ساختار طبیعی آن محسوب می شوند.

خواص نعناع فلفلی برای دستگاه گوارش

هزاران سال است که از گیاه نعناع فلفی برای درمان بیماری های مختلف دستگاه گوارش استفاده می شود. سازمان جهانی سلامت نیز استفاده از عصاره ی روغنی (افشره ی خوراکی) نعناع فلفلی را برای درمان سندرم روده ی تحریک پذیر و رفع مشکلاتی مانند ورم معده به رسمیت شناخته است. نعناع فلفلی باعث افزایش ترشح صفرا بهبود هضم غذا رفع سنگینی معده و کاهش اشتها می شود. شما  می توانید به این منظور، روغن این گیاه را میل کنید یا دمنوش آن را بنوشید.

نفس تازه کنید!

نغناع فلفلی ضد باکتری است، به همین دلیل میکروب های دهان را می کشد. مانتول موجود در آن نیز باعث خوشبو شدن نفس تان می شود.

– یک قطره عصاره ی روغنی نعناع فلفلی را روی یک حبه قند بچکانید و داخل دهان تان بگذارید.

حالت تهوع را رفع می کند

نعناع فلفلی ضد تشنج است، حالت تهوع و استفراغ را رفع می کند و خواص ضدالتهابی آن معده را به حالت طبیعی باز می گرداند.

– دو قطره عصاره ی روغنی نعناع فلفلی را در یک قاشق چای خوری عسل بچکانید و میل کنید. تا بهبودی کامل روزانه، دو مرتبه این کار را تکرار کنید.

مسکن طبیعی بخورید

عصاره ی روغنی نعناع فلفلی خاصیت ضدالتهابی دارد و آرام بخش است، به همین دلیل مانند یک مسکن طبیعی عمل می کند و دردهای مربوط به قولنج، نفخ و سوهاضمه را کاهش می دهد.

دمنوش این گیاه می تواند سندروم روده ی تحریک پذیر و یبوست را بهبود ببخشد و به بهتر شدن عملکرد عضلات مجاری گوارشی کمک کند.

– زمانی که ضربه ای به یکی از اعضای بدن تان وارد می شود، دو قطره عصاره ی روغنی نعناع فلفلی را روی آن بریزید و ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود. دو تا سه مرتبه در روز، این کار را تکرار کنید تا درد از بین برود.

ضد تعریق است

اگر در تابستان و زمستان عرق می کنید و از این موضوع کلافه شده اید، توصیه می کنیم عصاره ی روغنی نعناع فلفلی را امتحان کنید، زیرا این گیاه خاصیت آنتی باکتریایی دارد و روغن آن باکتری های ساطع شده  از تعریق را از بین می برد.

– داخل یک ظرف شیشه ای، یک قاشق غذاخوری الکل ۹۰ درصد بریزید و یک قطره عصاره ی روغنی نعناع فلفلی  به آن اضافه کنید. یک تکه پنبه را به این ترکیب آغشته کرده و کف پاها و زیر بغل بمالید.

خواص نعناع فلفلی

خواص نعناع فلفلی برای تسکین پا درد

اگر در پاها ی تان احساس درد می کنید، به فکر حمام نعناع باشید، زیرا این گیاه تسکین دهنده ی دردهاست.

– یک لیتر آب بجوشانید و مقداری برگ نعناع فلفلی داخل آن بریزید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد، سپس محلول را صاف کنید و داخل یک تشت بریزید. دوباره به آن آب اضافه کنید تا روی پاهای تان را بپوشاند. اجازه دهید پاهای تان ۱۰ دقیقه در آب بماند.

خارش پوست را التیام می بخشد

نعناع فلفلی تسکین دهنده ی التهابات پوستی است و می تواند به سرعت خارش را رفع کند. اگر دچار کهیر، زونا و آفت می شوید، این سبزی درمانگر شماست.

– یک قطره عصاره ی روغنی نعناع فلفلی را در کرم یا پماد مورد استفاده تان بزنید و آن را روی پوست بمالید.

میگرن را درمان می کند

اگر از سرددهای میگرنی رنج می برید، می توانید از عصاره ی روغنی نعناع فلفلی استفاده کنید، زیرا آرام بخش و ضدالتهاب است.

– چند قطره عصاره ی روغنی نعناع فلفلی را در کمی روغن گیاهی مانند روغن زیتون حل کنید، روی شقیقه های تان بمالید و ماساژ دهید.

مشکلات تنفسی را رفع می کند

نعناع فلفلی ضدتشنج و ضدانقباض است و به کاهش سرفه و بهبود دستگاه تنفسی کمک می کند. دمنوش این گیاه عضلات گلو و سینه را التیام می دهد و علائم سرماخوردگی و آنفلونزا را از بین می برد.

دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کند

نعناع فلفلی خواص ضد باکتریایی دارد و حاوی  ویتامین B، پتاسیم، آنتی اکسیدان ها و کلسیم است که به جذب مواد مغذی لازم برای مقابله با بیماری و عملکرد صحیح بدن کمک می کنند.

خواص نعناع فلفلی برای درمان تب

نعناع فلفلی باعث تعریق خارجی می شود و مانتول موجود در آن بدن را از داخل خنک می کند. این خاصیت به پایین آمدن تب کمک کرده و می تواند التهاب ناشی از آن را برطرف کند.

ضد استرس

مانتول موجود در گیاه نعناع فلفلی باعث شده ماده ی بسیار خوبی برای کاهش فشار ذهنی باشد. ویژگی ضد التهاب بودن آن هم باعث کاهش فشار خون و حرارت بدن می شود و به آرامش و تخلیه ذهن از نگرانی ها کمک می کند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *