داروهای گیاهیروغن هاعطارباشی و طب سنتی

با خواص و مزایای روغن های گیاهی آشنا شوید

بروز انواع بیماری  های قلبی — عروقی، گوارشی، اضافه وزن و …. در جامعه ی امروزی بر اثر مصرف بی رویه غذاهای صنعتی، چربی ها و روغن های اشباع شده است، به همین دلیل باید در انتخاب روغن های خوراکی مصرفی خود دقت کنید. روغن های غذایی نقش مهمی در تغذیه بدن دارند و مصرف چربی به اندازه برای حفظ سلامتی ضروری است، به شرط آن که روغن های گیاهی-خوراکی را در برنامه ی غذایی تان بگنجانید. در ادامه به بررسی خواص روغن های گیاهی خواهیم پرداخت. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

خواص روغن های گیاهی

اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع

دلیل بروز انواع بیماری های قلبی-عروقی، سرطان ها، چاقی و… مصرف بالای چربی های اشباع و مضر است، بنابراین توصیه ی طب سنتی حذف چربی های بد و انتخاب چربی های خوب است. اسیدهای چرب ترانس و هیدروژنه هستند که در تهیه انواع فست فودها، شیرینی ها و کیک ها استفاده می شوند.

روغن زیتون ، نگهبان قلب

روغن زیتون از بهترین روغن های گیاهی — خوراکی است که خواص درمانی فراوانی دارد و مصرف روزانه ی یک قاشق غذاخوری آن از بروز بسیاری مشکلات جسمی جلوگیری می کند. در روایتی از پیامبر اسلام (ص) آمده است: «زیتون بخورید و روغن آن را بع بدن بمالید که هفتاد مرض را شفا می بخشد».

روغن زیتون کلسترول بد خون را پایین می آورد از ابتلا به بیماری های قلبی–عروقی پیشگیری می کند، شادابی و طراوت پوست را افزایش می دهد و آنتی اکسیدان موجود در آن، محافظ سلول های قرمز خون است. این روغن همچنین معده را از زخم و التهاب مصون نگه می دارد و از تشکیل سنگ های صفراوی جلوگیری می کند. شما می توانید از روغن زیتون در پخت و پز غذاها یا برای طعم و مزه دادن به سالادهای خود استفاده کنید. البته یادتان باشد آشپزی با روغن زیتون باید در حرارت پایین (تف دادن) باشد، زیرا در اثر گرما، اسید های چرب آن به نوع ترانس تبدیل شده و درنتیجه سرطان زا خواهد بود.

روغن کنجد ، ملکه ی روغن ها

روغن کنجد که از دانه های کنجد به دست می آید به ملکه ی روغن ها مشهور است و بیشترین ماندگاری را بین روغن های خوراکی با درصد بالای چربی غیر اشباع دارد. آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در این روغن باعث مقاوت بالای آن در برابر اکسیداسیون شده است. روغن کنجد منبع ویتامین E است، به همین دلیل مصرف آن کلسترول خون را کاهش می دهد. همچنین ضد یبوست است و افراد مبتلا به اسهال نباید از آن استفاده کنند.

دو نوع روغن کنجد وجود دارد؛ روغنی که از دانه های بو داده ی کنجد تهیه می شود و روغنی که از پرس کردن دانه های معمولی و دور از حرارت به دست می آید. نوع اول طعم قوی تری دارد وخیلی زود غذا، سس و چاشنی  تان را خوش طعم می کند. نوع دوم برای پخت و پز مناسب تر است.

بهترین روش استفاده از این روغن در پخت و پز غذاهاست. شما می توانید این روغن را روی برنج بریزید یا بخ خورش تان اضافه کنید، اما برای سرخ کردن مناسب نیست مگر این که در حرارت پایین و به مدت زمان کوتاه از آن استفاده شود. نکته ی بسیار مهم در مصرف این نوع روغن، استاندارد بودن و داشتن مجوزهای بهداشتی مناسب است، زیرا نحوه ی استخراج روغن بر کیفیت آن تاثیر زیادی می گذارد. اگر استخراج آن با روش های نامطلوب باشد می تواند منجر به افزایش پر اکسیدها در آن شده و آسیب هایی از جمله بروز رادیکال های آزاد در بدن شود.

خواص روغن های گیاهی

روغن هسته انگور ، خوش طعم مطبوع

روغن هسته ی انگور منبع غنی بتاکاروتن ویتامین EوC و اسیدهای چرب غیر اشباع استو مصرف آن  احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون را کاهش می دهد. این روغن ماده ای به نام «رزوزاترول» دارد که یکی از پلی فنول های بسیار قوی و با اهمیت در رژیم غذایی است و می تواند از بسیاری مشکلات مانند بیماری های چشمی، کلیه و دیابت پیشگیری کند. این روغن ارزش غذایی بالا و رنگ شفافی دارد و به دلیل مقاومتش در برابر اکسیداسیون برای مصرف خوراکی و پخت و پز باید آن را در سبد غذایی تان بگنجانید. از آنجایی که «رزوراترول» به حرارت حساس است نباید روغن هسته ی انگور را برای سرخ کردن و حرارت بالا استفاده کرد، زیرا مواد مفید داخل روغن از بین می روند. بهتر است از این روغن برای تهیه سالاد وو سس ها استفاده شود.

روغن سویا ، ضد پوکی استخوان

روغن تهیه شده از دانه های سویا از بهترین روغن های طبیعی با رنگ نارنجی و قهوه ای شفاف است که چربی اشباع شده ی کمی دارد. یکی از بهترین کاربرد های روغن سویا پیشگیری از بیماری های قلب– عروق، سرطان ها، کاهش میزان خستگی و پوکی استخوان است. غذاهای تهیه شده از این روغن موجب پیشگیری از دفع کلسیم و افزایش میزان جذب آن در بدن می شود.

کاهش کلسترول با روغن ذرت

روغن ذرت منبع خوبی ویتامین E و اسیدهای چرب غیر اشباع است و نقش مهمی در تامین ویتامین های KوE و سیستم قلبی– عروقی بدن دارد و می تواند میزان جذب کلسترول را بیش از ۲۵ درصد کاهش دهد. همچنین مصرف آن برای درمان اگزما و بیماری های پوستی مفید است. این روغن بوی ملایمی دارد و از نظر ارزش غذایی و کیفیت بسیار مناسب است. روغن ذرت پایداری زیادی نسبت به اکسیداسیون دارد و از آن می توان برای پخت و پز، سرخ کردن کوتاه مدت و سالاد استفاده کرد. این روغن همچنین فاقد رنگدانه ی کلروفیل است، بنابراین مدت ماندگاری آن ۱۲تا۲۴ ماه است، زیرا رنگدانه ی کلروفیل عمل اکسیداسیون روغن را درمقابل نور تسریع می کند.

روغن آفتابگردان منبع غنی ویتامین E

روغن آفتاب گردان از نظر ترکیبات چرب شبیه روغن زیتون و یکی از تامین کننده های ویتامین E بدن است. برهمین اساس برخی متخصصان قلب — عروق آن را بهترین روغن برای پیشگیری از مشکلات قلبی — عروقی می دانند. این روغن برای سرخ کردن حرارت پایین و پخت و پز مواد غذایی و تهیه ی سس سرکه بسیار مناسب است.

روغن بادام زمینی برای حرارت

این روغن از بادام زمینی استخراج شده و بیشتر برای سرخ کردن با حرارت پایین استفاده می شود، زیرا حاوی هر دو نوع اسیدهای چرب اشباع شده و غیر اشباع است، به همین دلیل در برابر حرارت زیاد مقاوم است. اگر به بادام زمینی حساسیت دارید، از این روغن استفاده نکنید.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *