تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتینکته های تغذیه ای

حتی یک وعده غذای پرچرب می‌تواند به کبد آسیب بزند!

محققان می‌گویند با گذشت زمان مصرف غذاهای چرب منجر به بیماری‌های جدی خواهد شد.

مطالعات اخیر نشان می‌دهند تغذیه‌ی نامناسب کبد و خوردن یک وعده غذای پرچرب مانند چیز برگر با سیب زمینی سرخ کرده یا پیتزای پپرونی به عملکرد کبد آسیب می‌رساند.

محققان معتقدند سطح بالای چربی‌های اشباع شده که در تغذیه‌ی نامناسب کبد یافت می‌شود کار کبد را مختل می‌کنند و احتمالاً در ادامه منجر به بیماری‌های جدی در فرد می‌شوند.

یافته‌های این محققین نشان می‌دهد تغییرات ایجاد شده در متابولیسم کبد منجر به بیماری کبد چرب، سیروز کبدی و در نهایت چاقی و دیابت نوع دوم خواهد شد.

اینکه چقدر زمان طول می‌کشد تا این تغییرات متابولیک بعد از زیاده روی کردن در غذای چرب ایجاد شود هنوز معلوم نیست.

کبد در فرآیندهایی که بعد از خوردن چربی و کربوهیدرات در بدن رخ می‌دهد نقش بسیار مهمی دارد.

در برخی موارد که فرد تغذیه‌ی نامناسب کبد دارد و مرتبا غذاهای چرب می‌خورد، چربی انباشته شده و منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌شود.

یکی از دلایل اپیدمی چاقی در آمریکا این بیماری است و تقریباً ۲۵% از آمریکایی‌ها به آن مبتلا هستند. تغذیه‌ی نامناسب کبد در نهایت منجر به سیروز کبدی شده که بیماری جدی است و باعث زخم شدن کبد می‌شود.

چربی‌های اشباع شده در کره، پنیر پرچرب و روغن نارگیل بدترین برای کبد بسیار مضرند.

در این تحقیق به ۱۴ جوان سالم و لاغر مقدار مشخصی (متناسب با وزنشان) روغن خرما داده می‌شد. در نهایت محققان دریافتند سطح چربی اشباع شده‌ی روغن خرما معادل یک عدد پیتزای پپرونی یک چیز برگر با سیب زمینی سرخ شده‌ی بزرگ است.

چربی اضافه باعث می‌شود کبد ۷۰% بیشتر گلوکز تولید کند که باعث افزایش سطح قند خون می‌شود و در نهایت منجر به بیماری دیابت نوع دوم خواهد شد.

این چربی‌های اضافه باعث می‌شوند سلول‌های کبد سخت‌تر کار کنند و باعث می‌شود به آن‌ها فشار زیادی وارد شود و منجر به بیماری‌های کبدی شود.

به علاوه چربی‌های اشباع شده در تغذیه‌ی نامناسب کبد توانایی کبد را برای ذخیره‌ی گلوکز پایین می‌آورد و همین امر منجر به بیماری‌های کبد چرب می‌شود.

افراد سالم به راحتی با این تغییرات کنار می‌آیند اما در افرادی که مرتب غذاهای چرب می‌خورند شانس کمتری دارند.

اگر از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون در رژیم غذایی خود استفاده کنید چربی کبد در عرض چند روز کاهش می‌یابد.

علاوه بر انسان‌ها محققان این نتایج را در موش‌ها نیز مشاهده کردند. محققان امیدوارند در مطالعات آینده اثرات خوردن یک غذای چرب چه مدت در بدن می‌ماند و در مقایسه با کربوهیدرات و پروتئین چگونه است.

منبع: www.webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *