درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

آرتروسکوپی زانو چیست ؟(۱)

آرتروسکوپی زانو یکی از متداولترین جراحیهایی است که برای تشخیص و درمان آسیبدیدگیهای زانو به کار برده میشود. این جراحی جزئی به وسیله ابزاری به نام آرتروسکوپ انجام میشود. با این که اغلب مفصل زانو به وسیله این ابزار دیده و جراحی میشود اما مفاصل دیگر مانند شانهها، آرنج، مچ پا، ران و مچ دست نیز میتواند به وسیله این ابزار معاینه و درمان شود.

تمایل و رغبت روزافزون به ورزش و انجام تمرینات ورزشی باعث شده که آسیبدیدگیهای زانو گسترش یابند. زانو یک مفصل پیچیده و فعال است و به همین دلیل به سادگی آسیب میبیند. آرتروسکوپی به جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو اجازه میدهد که داخل زانو را دیده و تشخیص دهد که مشکل زانو تا چه حد جدی است، عمل جراحی را برنامهریزی کرده، عارضه زانو را ببیند و درمان کند. آرتروسکوپی برای درمان آسیبدیدگیهای مینیسک و رباط، مشکلات ناشی از ساییدگی و پارگی، آسیبدیدگیهای مفصل و مشکلات و عارضههای کشکک زانو به کار میرود

آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی زانو جراحی است که با استفاده از یک دوربین کوچک و لنز متصل به آن برای دیدن مفصل زانو انجام میشود. و برای وارد کردن لنز دوربین و ابزار آرتروسکوپی دو یا چند شکاف کوچک در زانو ایجاد میشود.

چرا این عمل جراحی انجام می شود ؟

آرتروسکوپی ممکن است برای مشکلات زانو که در زیر به آنها اشاره شده است به کار رود:
پارگی مینیسک : مینیسک بافت محکم ولی نسبتا نرمی است که مانند یک بالشت در فضای بین استخوانهای زانو قرار گرفته است. برای ترمیم یا برداشتن مینیسک باید عمل جراحی انجام شود.
پارگی یا آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی یا رباط صلیبی خلفی
پارگی یا آسیب دیدگی رباطهای جانبی زانو
تورم یا التهاب زیاد پوشش داخلی مفصل که به آن سینوویوم گفته میشود.
ناپایداری مفصل کشکک زانو
خراب شدگی و جداشدگی غضروف زانو
عفونت مفصل زانو
پیوند غضروف زانو یا ترمیم آن
شکستگی های استخوان زانو
کیست مینیسک
کیست بیکر : در این عارضه پشت زانو به دلیل تجمع مایع متورم میشود. در برخی موارد مشکل زمانی اتفاق میافتد که درد و تورم به دلایل دیگر مانند آرتروز وجود داشته باشد.
ترمیم نقص های غضروف
برخی شکستگی های استخوان های زانو

مزایای انجام آرتروسکوپی زانو چیست ؟

آرتروسکوپی زانو یک ابزار مؤثر در تشخیص عارضه های مفصلی است و برای تأیید درمان مشکلات زانو مانند پارگی مینیسک و ساییدگی غضروف هم به کار برده میشود. یک آرتروسکوپی می تواند در نهایت درد زانو را کاهش داده و توانایی حرکت زانو را بهبود بخشد. حفظ یک سبک زندگی نرمال و فعال میتواند مزیت کلیدی این عمل محسوب شود.
ادامه دارد …

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *