تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

منابع پروتئین برای رژیم غذایی متعادل

برای داشتن تغذیه‌ی سالم با پروتئین ابتدا باید منابع اصلی پروتئین را بشناسیم:

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی نقش مهمی در تغذیه‌ی سالم با پروتئین دارند. غذاهای دریایی بهترین منابع پروتئین‌اند چرا که اغلب چربی کمی دارند. ماهی سالمون چربی بیشتری دارد اما در دسته‌ی چربی‌های سالم قرار می‌گیرد: این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است.

مرغ

یکی از منابع عالی پروتئین کم چرب گوشت سفید مرغ است. هرچه گوشت مرغ تیره‌تر باشد چربی آن بیشتر است. اما پوست آن سرشار از چربی‌های اشباع شده می‌باشد پس قبل از مصرف پوست آن را جدا کرده و دور بریزید.

شیر، پنیر و ماست

این مواد غذایی نه تنها در تغذیه‌ی سالم با پروتئینپروتئین‌ پیشنهاد می‌شوند بلکه سرشار از کلسیم و ویتامین D نیز می‌باشند. از این لبنیات به صورت کم چرب برای استحکام دندان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان استفاده کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از منابع ارزان قیمت پروتئین است. انجمن قلب آمریکا اعلام کرد افرادی که کاملاً سالم‌اند می‌توانند روزی یک عدد تخم مرغ بخورند. پس برای داشتن تغذیه‌ی سالم با پروتئین می‌توانید از این منبع پروتئین ارزان قیمت استفاده کنید.

لوبیا

تنها نصف فنجان لوبیا پروتئینی معادل ۳۰ گرم استیک کبابی دارد. به علاوه این ماده‌ی مغذی سرشار از فیبر است که ساعت‌ها شما را سیر نگه می‌دارد.

سویا

در تغذیه‌ی سالم با پروتئین اینفوسلامت به شما سویا را پیشنهاد می‌کند. مصرف روزانه ۵۰ گرم سویا می‌تواند کلسترول را تا ۳% کاهش دهد. از سویا به جای منابع پروتئینی پر چرب استفاده کنید چرا که اینکار به نفع سلامت قلبتان است.

گوشت گاو کم چرب

گوشت گاو کم چرب تنها یک گرم چربی اشباع شده بیشتر از گوشت سینه‌ی مرغ بدون پوست دارد. این گوشت علاوه بر پروتئین منبع خوب زینک، آهن و ویتامین B12 نیز می‌باشد.

در تغذیه‌ی سالم با پروتئین در وعده‌ی صبحانه

تحقیقات نشان می‌دهند منابع پروتئین مانند تخم مرغ یا ماست یونانی در وعده‌ی صبحانه به همراه غلات سرشار از فیبر مانند نان تست کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری سیر بمانید و در طول روز کمتر غذا بخورید.

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *