آشپزیپیش غذا و دسر

طرز تهیه گارنی ياريخ

روش سنتی تهیه بادمجان شکم پر یا شکم پاره یک پیش غذای خوشمزه در تبریز

مواد لازم گارنی یاریخ

بادمجان قلمی:  ۸ عدد
گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
پیاز بزرگ: ۱ عدد
سیر:  یک بوته کامل
جعفری خرد شده:  یک پیمانه
گوجه فرنگی کوچک:  ۴ عد
رب گوجه فرنگی:  ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه:  به مقدار لازم
نمک و فلفل:  به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی:  به مقدار لازم
آب جوش:  یک لیوان

طرز تهیه گارنی یاریخ

بادمجانها را به صورت راه راه پوست گرفته و از قسمت پوست کنده آن با نوک چاقو، یک برش عمودی روی بادمجان ایجاد کنید. تمام بادمجانها را به همین صورت آماده کرده و به مدت نیم ساعت داخل محلول آب و نمک قرار دهید تا تلخی بادمجان گرفته شود و نیز با این روش بادمجانها روغن کمتری را هنگام سرخ شدن جذب خواهند کرد. بادمجانها را از داخل آب و نمک در آورده و روی حوله کاغذی خشک کنید و سپس با مقداری روغن مخصوص سرخ کردنی سرخ کنید، بادمجانها را داخل ماهی تابه بچرخانید تا همه قسمتهای آن سرخ شود.
سیرها را پوست گرفته و به شکل خلالی خرد کنید، در این غذا شکل مطلوب سیر به همین شکل است و نوعی بافت مخصوص به غذا میدهد.
پیاز را پوست گرفته و رنده کنید و با کمی روغن تفت داده و سپس گوشت چرخ کرده و زردچوبه را اضافه کرده و در آخر یک قاشق رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل را بیافزایید و پس از تفت داده شدن از روی حرارت برداشته و سیرهای خلال شده را داخل مایه گوشتی بریزید و هم بزنید.
بادمجانها را از قسمتی که برش داده اید کمی با دست باز کرده و مایه گوشتی را داخل آن پر کنید. و درون ظرفی با دیواره کوتاه بچینید ( بهتر است داخل ظرف پیرکسی که میخواهید با آن غذا را سرو کنید بچینید ) بعد از اینکه همه بادمجانها را به همین ترتیب آماده کرده و در ظرف چیدید. جعفری خرد شده را با دقت روی مایه گوشتی قرار دهید. گوجه فرنگی ها را به دو قسمت تقسیم کرده و روی هر کدام از بادمجانها یک برش از گوجه فرنگی قرار دهید.
رب گوجه فرنگی و یک لیوان آب جوش را داخل ظرفی خوب مخلوط کرده و کمی نمک و فلفل بیافزایید و به آرامی روی بادمجانها بریزید و روی ظرف را با فویل آلومینیوم بپوشانید و چند سوراخ روی فویل ایجاد کرده و به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر با ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا سس به خورد بادمجانها رفته و گوجه فرنگی ها کمی نرم شود.

منبع: گروه آشپزی

One thought on “طرز تهیه گارنی ياريخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *