تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

روش های مقابله با شکست در رژیم غذایی

چاقی یعنی بدن مقدار زیادی چربی دارد و سلامتی آن در خطر است. چربی زیاد بدن می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دوم، بیماری قلبی، فشار خون بالا، ورم مفاصل، آپنه خواب و سکته‌ی مغزی شود.

از کجا بدانید اضافه وزن دارید؟

برای این کار می‌توانید با استفاده از اندازه گیری به نام شاخص توده‌ی بدن یا BMI و اندازه‌ی دور کمر خود مطمئن شوید که آیا وزنتان برای سلامتی شما خطرناک است یا خیر. شاخص توده‌ی بدن ترکیبی از قد و وزن است. اگر شاخص توده‌ی بدن شما ۳۰۰ یا بیشتر باشد، برنامه‌ی غذایی ناسالم، فعالیت بدنی خیلی کم و اضافه وزن سلامتی شما را به خطر می‌اندازند.

افرادی که چربی بیشتر در اطراف شکمشان وجود دارد تا در ران و باسن بیشتر در معرض خطرند. در زنان دور کمر بالای ۸۸ سانتی متر و در مردان بالای ۱۰۱ سانتی متر احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

علت چاقی چیست؟

اگر میزان کالری که مصرف می‌کنید از میزان کالری که می‌سوزانید بیشتر باشد چاق می‌شوید. نحوه‌ی غذا خوردن و میزان فعالیت روی نحوه‌ی استفاده‌ی بدن از کالری‌ها تأثیر می‌گذارد.

اگر اعضای خانواده‌ی شما چاق هستند ممکن است استعداد چاقی را از آن‌ها به ارث ببرید. همچنین خانواده در شکل گیری سبک زندگی و عادت‌های غذایی مؤثر است.

زندگی‌های پرمشغله‌ی امروزی برنامه ریزی برای پختن غذاهای سالم را برای ما سخت کرده است و برای بسیاری از ما خوردن غذاهای آماده، رفتن به رستوران یا سفارش غذا از بیرون راحت‌تر است. اما این غذاها سرشار از چربی‌های اشباع شده و کالری بالا هستند. مشغله‌های کاری و سایر عوامل نیز برنامه ریزی برای فعالیت‌های بدنی را با مشکل روبرو کرده است.

احتمالاً زمانی که رژیم می‌گیرید بعد از مدتی دوباره به وزن اولیه بر می‌گردید اما علت چیست؟

روی سلامتی تمرکز کنید نه رژیم.

نمی‌توان همیشه رژیم‌های غذایی سخت را ادامه داد و برای همین در دراز مدت جواب نمی‌دهند. واقعاً هم کار سختی است که مدت طولانی رژیم غذایی را رعایت کرد که تغییرات زیادی در عادت‌های غذاییتان داده است.

به جای رژیم غذایی روی تغییر دادن سبک زندگیتان تمرکز کنید چرا که این کار میزان انرژی و کالری را به تعادل می‌رساند. برای کاهش وزن باید میزان کالری که می‌سوزانید بیش‌تر از میزان کالری که مصرف می‌کنید باشد. برای این کار غذاهای سالم را در مقدار مناسب مصرف کنید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید و باید این روند را هر روز تکرار کنید.

گام‌های کوچک نیز معنا دارند.

تنها از دست دادن ۱۰% از وزنتان روی سلامتی شما تأثیر می‌گذارد.

برای تغییر برنامه ریزی کنید.

با پزشک یا متخصص تغذیه برنامه‌ی غذایی که برای شما مناسب است را تهیه کنید. از دوستان و اعضای خانواده‌ی خود برای ثابت قدم ماندن در این برنامه کمک بخواهید.

وقتی از برنامه‌ی خود خارج شدید ناراحت نشوید. به این فکر کنید چرا از برنامه منحرف شدید و برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام دهید.

چگونه می‌توانید در برنامه‌ی خود ثابت قدم بمانید؟

تغییر دادن عادت‌ها سخت است. باید آماده باشید. آیا برای برنامه ریزی کردن و ثابت قدم ماندن روی آن آماده‌اید؟ آیا از طرف دوستان و خانواده حمایت می‌شوید؟ سالم زندگی کردن و ادامه دادن این راه باید تلاشی مادام العمر باشد.

بیشتر مردم در تغییرات کوچک موفق می‌شوند. به عنوان مثال بیشتر میوه بخورید، ۱۰ دقیقه بیشتر پیاده روی کنید یا بیشتر به غذاهای خود سبزیجات اضافه کنید.

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که می‌دانند در طول روز چه مواد غذایی می‌خورند در کم کردن وزن موفق‌ترند. یک دفتر بردارید و هر آنچه در طول روز می‌خورید و می‌نوشید را در آن ثبت کنید. از اینکه چقدر زیاد غذا می‌خورید شگفت زده خواهید شد. سپس کالری مصرفی خود را هم حساب کنید.

زمانی که کالری‌ها را محاسبه می‌کنید دقت کنید که چند بار بیرون غذا می‌خورید یا چه میزان سبزیجات و میوه مصرف می‌کنید. اگر به دلایلی به غیر از گرسنگی غذا می‌خورید آن‌ها را پیدا کنید. این کار به شما کمک می‌کند الگویی را که باید تغییر دهید را پیدا کنید.

همچنین می‌توانید میزان فعالیت بدنی روزانه خود را یادداشت کنید و میزان کالری که می‌سوزانید و مصرف می‌کنید را با هم مقایسه کنید.

آیا برای کاهش وزن می‌توانید از دارو یا عمل جراحی استفاده کنید؟

دارو و جراحی به تنهایی نمی‌توانند مؤثر باشند. باز هم باید در عادت‌های غذایی و میزان فعالیت خود تغییراتی را ایجاد کنید.

قبل از اینکه پزشک دارو یا عمل جراحی به شما پیشنهاد کند از شما می‌خواهد حداقل ۶ ماه با سالم غذا خوردن و فعالیت بدنی تغییرات را به وجود آورید. همچنین اگر دارو یا جراحی به شما پیشنهاد شد باید تا آخر عمرتان عادت‌های سالم جدید را رعایت کنید.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *