پرهیزاتسلامتینکات سلامتی

استرس، عامل ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر!

افزایش استرس، شانس ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر را بیشتر می‌کند

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند با علائمی مانند یبوست، اسهال، معده‌درد و نفخ همراه باشد، اما به‌سختی تشخیص داده می‌شود. با توجه به همین مساله دردسرساز، دکتر عایشه اکبر (متخصص گوارش در موسسه بیماری‌های روده St Mark) ما را با مهم‌ترین نکات درباره سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) آشنا می‌کند.

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یا «اختلال عملکردی روده»؟

سندرم روده تحریک‌پذیر درواقع همان اختلال عملکردی روده است. این مشکل با ترکیبی از علائم مختلف همراه می‌شود که همگی به شکل‌گیری تغییرات در عادات روده مرتبط هستند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است که با یبوست دائمی، اسهال مداوم یا درد در ناحیه شکم مواجه شوند. با این‌حال، نمی‌توان این سندرم را به‌راحتی تشخیص داد، چون هیچ نشانه خاصی وجود ندارد که اثبات کند، چنین علائمی قطعا به سندرم روده تحریک‌پذیر مرتبط هستند.
علت قطعی ابتلا به این سندرم روشن نیست،اما به استرس ارتباط دارد
پزشکان هنوز نمی‌دانند که چرا افراد با انواع مختلفی از سندرم روده تحریک‌پذیر مواجه می‌شوند. با این‌حال، رابطه خاص و نزدیکی بین روده و مغز وجود دارد که نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. امروزه محققان به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه میزان استرس در زندگی افراد بیشتر شود، احتمال ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر نیز افزایش پیدا می‌کند.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *