داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

روشهای درمانی خروپف در طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی ایران، خروپف از اختلالات دستگاه تنفسی محسوب می شود که نشانه مشکلی در بدن است و می تواند مقدمه بروز برخی از بیماری ها باشد. این عارضه اغلب در مردان رایج است و شدت آن با افزایش سن بیشتر می‌شود. آمار نشان می‌دهد حدود ۵۰ درصد افراد بالغ در خواب خروپف می‌کنند و برای ۲۵ درصد از آنها یک عادت است و آن را بیماری نمی‌دانند! در ادامه راه درمان خروپف در طب سنتی را بررسی میکنیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

راه درمان خروپف

چرا خروپف می‌کنیم؟

وقتی شما نفس می‌کشید، هوا وارد دهان و سوراخ‌های بینی و بعد از طریق نای وارد گلو و ریه می‌شود. هوا از چندین ساختار عبور می‌کند که شامل زبان، سقف دهان، زبان کوچک و لوزه است. ماهیچه‌های گلو در حالت طبیعی سخت و سفت هستند، اما هنگام خواب نرم می‌شوند. در بعضی از افراد، این نرم شدن ماهیچه‌ها در حدی است که حفاظت از ساختارها را با مشکل مواجه می‌کند و باعث انسداد راه‌های هوایی و لرزش سقف دهان با عمل دم و بازدم و در نتیجه ایجاد صدای خروپف می‌شود. چاقی و اضافه وزن شدید، مصرف داروهای خواب‌آور یا مصرف الکل، بیماری‌های ریوی و سینوزیت، اختلالات ساختمانی فک و صورت، بزرگی لوزه‌ها (به ویژه در کودکان)، انرژی‌های تنفسی، سرماخوردگی‌های شدید، پولیپ بینی و ساختار غیر طبیعی نرم کام یا سقف دهان از جمله عواملی هستند که باعث افزایش حجم گلو و فشار زیاد روی راه‌های تنفسی و خروپف می‌شود.

طب سنتی چه می‌گوید؟

از لحاظ طب سنتی ایران، سومزاج سرد و تر و افزایش حجم بلغم و رطوبت در بافت‌های سر و گردن باعث ایجاد این عارضه می‌شود. برای درمان آن نیز باید سر و گلو را گرم نگه داشت و مخاط اضافی مجاری تنفسی را از بین برد.

در طب سنتی با توجه به نوع خروپف کردن، سن و شرایط زندگی افراد، نسخه‌های درمانی تجویز شده است. شما می‌توانید با مراجعه به متخصص طب سنتی و به تشخیص او از چند راه درمان خروپف که در ادامه آمده است استفاده کنید.

* یکی از بهترین درمان‌های خروپف، نوشیدنی جادویی است که مصرف منظم آن رطوبت اضافه بدن را دفع می‌کند. به این منظور، دو عدد سیب، یک چهارم لیموترش، دو عدد هویج، یک تکه زنجبیل و نصف فنجان آب را داخل هم زن بریزید و آنقدر هم بزنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود. این نوشیدنی را چند ساعت پیش از خواب مصرف کنید.

* وقتی بدن دچار کم آبی می‌شود، ترشحات بینی و کام نرم، چسبنده شده و باعث خروپف خواهد شد، بنابراین باید طی روز مقدار زیادی آب و آب میوه‌های طبیعی بنوشید.

* شیر گاو به شدت خلط آور است و مصرف آن به دلیل وجود لاکتوز در افراد حساس به این ماده، منجر به تورم بافت بینی و گلو و خروپف می‌شود. اگر خروپف می‌کنید، شیر سویا را جایگزین شیر گاو کنید.

* عسل خواص ضدباکتری و ضدالتهابی قوی دارد و مصرف آن مخاط اطراف حنجره را کاهش می‌دهد. ترکیب عسل و چای قبل از خواب، از ایجاد صدای خرخر گلو و خروپف جلوگیری می‌کند.

* استفاده از انفیه‌ها برای ایجاد عطسه و خروج اخلاط زائد با توجه به مزاج فرد موثر است. روغن‌های گرم برای افراد سردمزاج و روغن‌های سرد برای افراد گرم‌مزاج استفاده شود.

* با استفاده از بخور اکالیپتوس یا چکاندن روغن بنفشه یا سیاه دانه، سینوس‌ها را تخلیه کنید. به این منظور، یک شب در میان، سه قطره از این روغن‌های گیاهی را داخل بینی بچکانید.

* چای نعناع یکی از بهترین داروهای گیاهی برای رفع خروپف است، زیرا سبب کاهش خلط و مخاط مجاری تنفسی و بینی می شود.

* اگر خروپف ناشی از بزرگی لوزه‌هاست، می‌توان از داروهایی با خاصیت کوچک کننده لوزه‌ها مانند برگ مورد، بلوط و پودر مازو استفاده کرد.

* زردچوبه از باریک شدن مجاری تنفسی و ایجاد التهاب جلوگیری و بافت گلو را نرم می کند.

* استفاده از ماهی به جای گوشت قرمز، یکی از مهمترین روش‌های جلوگیری از التهاب و تورم گلوست.

* پیاز با خواص ضدالتهابی و ضداحتقان، سبب باز شدن مجاری تنفسی و رفع التهاب بافت‌های گلو می‌شود.

* از مصرف غذای سنگین با مزاج سرد و نوشابه قبل از خواب بپرهیزید.

* سعی کنید به پهلو بخوابید و سر را کمی بالاتر از بدن قرار دهید.

* هر شب روغن سیاه دانه یا کنجد را زیر گلو بمالید و ماساژ دهید.

عوارض خروپف کردن

خروپف‌های شدید و مداوم می‌توانند عوارض جدی مانند وقفه تنفسی انسدادی به همراه داشته باشند. خروپف کردن باعث یک خواب نامطلوب و وقفه در تنفس می‌شود. این روند روی کیفیت یک خواب مطلوب تاثیر می‌گذارد و باعث اختلال در ضربان قلب می‌شود، درصورتی که بروز این اختلال در بدن افراد مشکوک تشخیص داده شود باید به پزشک مراجعه کنند تا نسبت به درمان خروپف روش مناسبی برای شان تجویز شود. همچنین خروپف در افراد جوان می‌تواند نشانه فشارخون بالا باشد. خواب آلودگی در طول روز، عدم تمرکز حواس، بیماری‌های قلبی و سکته نیز از عوارض خروپف‌های شبانه هستند.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *