داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

نسخه های طب سنتی برای درمان ورم طحال

طحال یکی از اعضای مهم بدن است که وظایف متعددی به عهده دارد، اما برای بسیاری از افراد ناشناخته است، به همین دلیل بیماری های آن نیز مانند بزرگ شدن یا ورم طحال ناآشنا هستند، در اینجا با این بیماری و روش های درمان آن در طب سنتی آشنا می‌شویم. با گیاه یاب همراه باشید.

ورم طحال

ورم طحال چیست؟

طحال، عضوی ۲۵۰ گرمی است که جزو دستگاه لنفاوی محسوب می‌شود و زیر قفسه سینه و سمت چپ بدن قرار گرفته است. این عضو کوچک و نرم در دوران جنینی، وظیفه خون‌سازی را به عهده دارد، اما پیش از تولد نوزاد، این وظیفه را به مغز استخوان واگذار می‌کند و پس از آن تصفیه خون و تقویت سیستم ایمنی را با نگهداری از گلبول‌های سالم قرمز و سفید و پلاکت خون به عهده می گیرد. نکته مهم این است که طحال تحت تاثیر برخی از عوامل درونی یا بیرونی، ممکن است بزرگ شود که در طب سنتی به آن ورم طحال می‌گویند. طب سنتی، بزرگ شدن (ورم) طحال را بر اثر فساد خون می‌داند که ریشه در رژیم غذایی ناسالم دارد. ورم طحال معمولا به دلیل قابل لمس بودن یک برجستگی در زیر دنده‌های سمت چپ بدن قابل تشخیص است، اما گاهی اوقات پزشک فقط با گرفتن شرح حال و انجام معاینه می‌تواند این عارضه را تشخیص دهد.

علائم

بروز خونریزی در بدن، احساس درد در قسمت بالا و سمت چپ شکم، بی‌اشتهایی کم خونی، احساس خستگی و سردی بدن، عفونت‌های مکرر، سکسکه بی‌دلیل، بی‌اشتهایی، تنگی نفس و تعریق پوست می‌تواند نشانه بزرگ شدن طحال باشد. گاهی افرادی که عادت به ورزش ندارند، بر اساس تمرین‌های ورزشی یا دویدن در سمت چپ بدن‌شان، در ناحیه زیر شکم احساس درد می‌کنند که ممکن است نشانه فشار به طحال باشد، اما این عارضه موقتی است و برطرف می‌شود.

چرا طحال بزرگ می‌شود؟

بزرگ شدن طحال اغلب ناشی از بروز بیماری‌های زمینه‌ای و بیشتر به دلایل عفونی، ویروسی و باکتریایی در دستگاه تنفس، کبد و دستگاه لنفاوی ایجاد می‌شود. عفونت‌های مونونوکلئوز، لایه داخلی قلب، عفونت انگلی مانند مالاریا و سیفلیس از این جمله‌اند. نارسایی‌های کبدی و اختلالات دستگاه گردش خون مانند کم خونی، انواع تالاسمی و سرطان خون نیز از دیگر عوامل بروز این بیماری هستند. در برخی موارد، بیماری‌هایی مانند روماتیسم، تومورهای طحال و فشار خون باعث بزرگ شدن طحال می‌شوند.

ورم طحال

نسخه های گیاهی درمان ورم طحال

* شربت مارچوبه برای درمان بیماری انسداد مجاری طحال و بزرگ شدن این عضو بدن مفید است. برای تهیه این شربت، سرهای مارچوبه را در هاون بکوبید و شیره آن را بکشید. چند ساعت بعد که ته‌نشین شد، آن را صاف کنید و ظرف را در قابلمه آب بگذارید. ۱۰۰ گرم عسل به آن اضافه کنید و هم بزنید تا شربت قوام آید، سپس آن را در یک بطری و در جای خشک نگه دارید و هر صبح مصرف کنید.

* در طب سنتی نسخه‌های درمانی بزرگ شدن ورم طحال بر حسب مزاج بیمار انتخاب می‌شود. در گرم مزاجان مصرف آب یا عرق کاسنی مفید است.

* ۲۰ گرم کشمش، پنج گرم پرسیاوشان، ۱۰ گرم ریشه شیرین بیان، ۱۰ گرم گل گاوزبان و پنج گرم شاهتره را بجوشانید و روزانه (صبح و عصر) میل کنید. این دارو برای مصرف چهار روز است.

* عصاره، ساقه و برگ خرفه برای درمان بیماری‌های کبد و طحال مفید است. برگ و ساقه این سبزی را در سالاد و غذاها استفاده کنید.

* رژیم صغیر و کبیر انگور برای درمان ورم طحال مفید است که باید زیر نظر متخصص طب سنتی انجام شود.

* برای درمان انسداد مجاری طحال، ۴۰ ریشه‌های دو ساله جعفری که در حرارت کوره خشک شده‌اند را با یک لیتر آب بجوشانید و میل کنید.

* اگر بیمار تب دارد، یک عدد کدوی کوچک را پخته، در سکنجبین حل کرده و میل کند.

رژیم غذایی

* مصرف میوه‌ها و سبزیجات خام می‌تواند عملکرد طحال شما را در سطح مطلوب نگه دارد. میوه‌ها و سبزیجات خام مثل سیب، گیلاس، تمشک، توت فرنگی، پرتقال، هویج، کرفس، فلفل دلمه‌ای، خیار، برگ کاهو و کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌هایی هستند که می‌توانند بدن شما را سم‌زدایی کنند و عملکرد طحال را بهبود بخشند.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *